۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۱۳۴۹۲
استاد حوزه علمیه قم:

شب قدر تجلی‌گاه معرفت الهی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با بیان این که شب قدر تجلی‌گاه معرفت الهی است، گفت: شب قدر شب بیعت با علی(ع) و آشنا شدن با منش و اخلاق علی(ع) است، به ویژه در محیط های شیعی باید شیوه و سبک زندگی را از علی(ع) آموخت و کسی که با علی(ع) ناآشنا باشد، موحد واقعی نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمرتضي صالحي خوانساري، استاد حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در جمع نمازگزاران مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد، با اشاره به این که گرفتاری‌ها و مشکلات ما به واسطه ضعف ایمان و گناهان ما است، اظهار داشت: این ضعف باور و علم ما به خدای تعالی است که مشکلات و نارسایی را از جانب خدا بدانیم و اگر بدانیم خدای متعال زمین و زمان را مسخّر ما قرار داده تا بندگی او را انجام دهیم، درب دیگری جز درب خانه خدا را نخواهیم زد.

 

وی ادامه داد: خدای متعال می‏‌‏فرماید شما بندگی و پرستش مرا انجام دهید، من شما را به هر چه می‌خواهید خواهم رساند؛ شما کجا سراغ دارید کسی درب خانه خدا را با باور و اعتقاد قلبی زده و مأیوس برگشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم بالاترین حالت انسان نسبت به خدا را حالت مناجات و تضرع دانست و اظهار داشت: انسان باید بررسی کند که چه مسائلی بین او و خدا جدایی می‌اندازد و چه مسائلی و در چه شرایطی وی را به دنیا و مسائل مادی پیوند می‌زند.

 

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با تأکید بر این که امروز اساتید و علمای حوزه در جای‌ جای این شهر و کشور برای پاسخگویی به سؤالات مردم حاضر هستند، تصریح کرد: امروز زمانی است که کسی نمی‌تواند بر اساس غفلت و ندانستن، احکام الهی و مسائل شرعی را اشتباه انجام دهد و هیچ عذری برای این ندانستن پذیرفته نیست.

 

وی افزود: امروز افراد با مراجعه به سایت‌ها و شبکه‌های مجازی مراجع تقلید حتی در دورافتاده‌ترین نقاط نیز می‌توانند پاسخ سؤال‌های شرعی و احکام خود را دریافت کنند و بدون علم کاری را انجام ندهند که عاقبتی ناگوار را برای آنان رقم بزند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در محضر الهی باید خاکسار بود، خاطرنشان کرد: ما در دنیا با چهار موضوع در داد و ستد و تقابل هستیم؛ خدا، خود، خلق و دنیا چهار موضوعی است که ما در طول عمرمان با آن ها مواجهه داریم و باید راه تعامل با آن ها را یاد بگیریم.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر این که باید بدانیم با خودمان، با مردم و با دنیا چگونه تعامل داشته باشیم، تصریح کرد: باید اصول معامله‌گری با خدا را یاد بگیریم و در راه بندگی کم نیاوریم، یکی از مهم‎ترین اصول بندگی خداوند انجام واجبات و ترک محرمات است که همه اولیا و بزرگان دین با رعایت این موضوع به مقامات عالی رسیدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به شأن و منزلت شب قدر گفت: در این شب فرشتگان سرنوشت مؤمنان را به محضر ولی عصر(عج) می آورند و تقدیر در این شب ها به امضای امام زمان(عج) رقم می خورد؛ این شب بزرگ را درک کنیم چرا که شب قرآن است و باید در آن به خودسازی بپردازیم و بدانیم شب قدر شب بازگشت و آشتی با خدا است .

 

این مدرس حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان فرصتی است تا علی(ع) را بهتر بشناسیم، به ویژه موحدان باید توحید را از علی(ع) بیاموزند؛ آنان که با علی(ع) بیگانه اند و دم از توحید می زنند در متن شرک گرفتار هستند و خود را اهل توحید معرفی می کنند .

 

این مقام مسؤول با بیان این که شب قدر تجلی‌گاه معرفت الهی است، گفت: شب قدر شب بیعت با علی(ع) و آشنا شدن با منش و اخلاق علی(ع) است، به ویژه در محیط های شیعی باید شیوه و سبک زندگی را از علی(ع) آموخت و کسی که با علی(ع) ناآشنا باشد، موحد واقعی نیست.

 

وی با اشاره به جنایات تکفیری ها تصریح کرد: امروز در جهان برخی  به عنوان بلا و مصیبت به جان جامعه اسلامی افتاده‌اند و با شعار توحید هر چیزی که هم جهت با افکار انحرافی شان نباشد را مشرک معرفی و قتل عام می کنند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: موحد واقعی فردی است که از مسیر علی بن ابیطالب(ع) به توحید رسیده باشد؛ چرا که وی بزرگترین موحد عالم است و کسانی که می‌خواهند خدا را بندگی کنند و جهاد کنند باید در مکتب علی(ع) باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین صالحی با ذکر این مطلب که عدالت خواه جهان علی(ع) است، تصریح کرد: کسانی که ادعای رهبری در جهان اسلام دارند اگر با رهبری علی بیگانه باشند عدالت خواه نیستند؛ چرا که علی عدالت خواه جهان بود.

 

وی خاطرنشان کرد:  همه دغدغه امام علی(ع)احقاق حق بود؛ آن ها که دم از مساوات می زنند باید حکومت و رهبری را از علی(ع) یاد بگیرند و کسانی که درصدد رسیدن به سعادت دنیا و آخرت هستند، راه علی را برگزینند که صراط علی، صراط حق است.

 

این استاد حوزه، الگو گرفتن از علی(ع) را مورد تأکید قرار داد و گفت: علی(ع) با ساده زیستی از سفره های رنگین اجتناب کرد و چنین شخصیتی سحرگاه در نماز صبح هنگامی که قاتل خود را نیز بیدار کرد، در محراب ضربت شمشیر خورد و به شهادت رسید./9457/پ201/ب2

ارسال نظرات