۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۲۱۴۹۰۸
استاد حوزه و دانشگاه:

نپذیرفتن اصل وحدت در جهان اسلام موجب پذیرش سلطه کفار می شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به لزوم وحدت بین امت اسلامی بنابر حکم عقل و شرع گفت: نپذیرفتن اصل وحدت در جهان اسلام مانند این است که کسی بخواهد مسلمان باشد اما نماز نخواند، عقل، شرع، قرآن و عترت حکم به لزوم وحدت می‌کنند.
دکتر محسن نصري اصفهاني استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل سياسي

استاد محسن نصری، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، وحدت و انسجام مسلمانان را یکی از مهمترین توصیه‌های قرآن به مسلمانان ذکر کرد و ابراز داشت: تشکیل امت واحده اسلامی یکی از ارزش‌ها و اصول اسلام و وحدت یکی از مهمترین توصیه‌های قرآن به مسلمانان است.

 

نصری وحدت را یکی از مهمترین نیازهای امروز دنیای اسلام دانست و گفت: مهمترین علت وحدت برای امت اسلامی وجود دشمنان خارجی است که به دنبال فرصت برای نابود کردن اسلام و مسلمین هستند، در برابر این دشمنان باید وحدت داشته باشیم زیرا شاهد هستیم دشمنانی در برابر ما صف آرایی کرده‌اند که با تمام مسلمانان جهان دشمنی دارند و تلاش می‌کنند اسلام را کاملا نابود سازند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: وحدت مسلمانان یکی از ارزش‌های جامعه اسلامی است که به مدنیت جامعه و به جهان اسلام شکل می‌دهد، طبیعی است که به جهت روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد نیاز کشورهای اسلامی، اصل وحدت نقش به سزایی در این میان ایفا می‌کند، در صورتی که وحدت در میان کشورهای اسلامی حاکم نشود نمی‌توان از ارتباط با دیگر ملل مسلمان استفاده کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه وحدت یکی از ارزش‌های اسلامی است که مسلمانان بر اساس تقوا، ایمان و عقل باید از آن پیروی کنند اظهار کرد: اگر جامعه‌ای می خواهد اسلامی باشد بنابر حکم شرع و عقل نیازمند وحدت است، توصیه اسلام اتحاد و یکپارچگی است، نپذیرفتن وحدت مانند این است که کسی بخواهد مسلمان باشد اما نماز نخواند، شرع اسلام، قرآن و عترت و مبانی عقلی به وحدت جامعه حکم می‌کنند.

 

نیازهای جوامع اسلامی از طریق اتحاد برطرف می‌شود

کارشناس مسائل سیاسی وحدت را شرط لازم برای شکل گرفتن امت اسلامی ذکر کرد و گفت: تا زمانی که وحدت وجود نداشته باشد توانمندی جامعه اسلامی کم می‌شود و تضعیف کشورهای اسلامی موجب می‌شود تا دشمنان به سادگی بتوانند علیه کشورهای اسلامی توطئه کنند و موجب نابودی مسلمانان و اسلام شوند.

 

استاد نصری تفرقه را مورد نهی قرآن دانست و افزود: اگر در بین مسلمانان تفرقه وجود داشته باشد و به اتحاد و انسجام دست پیدا نکنند باید ولایت کفار و دشمنان اسلام را بپذیرند و از سوی دیگر حتی در صورت نبود دشمن برای جهان اسلام، امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود در بین امت اسلامی محقق نمی شود و نمی توان نیازهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای اسلامی را برطرف کرد.

 

وی تعامل را یکی از اصول مسلم روابط بین الملل توصیف کرد و گفت: اگر نیازهای مختلف کشورهای اسلامی برطرف نشود و نتوانند درون جهان اسلام به علت اختلافات و تفرقه، نیازهای خود را برطرف کنند جامعه اسلامی دچار مشکل خواهد شد و کشورهای اسلامی باید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند./1304/302/ع

 

ارسال نظرات