۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۲۱۵۶۸۸
استاد حوزه و دانشگاه:

دوری از کلام معصومان عامل بازگشت به رفتارهای دوران جاهلیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، گفت: کنار گذاشته شدن روایات و کلام معصومان(ع) که پیامبر اکرم(ص) آن را در کنار قرآن سفارش کرده اند، سبب گرفتاری ها خواهد شد که خداوند در قرآن از آن به نام جاهلیت اولی نام برده است.
غدير خم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام کریم رضایی استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سلسله جلسات پیرامون شرح خطبه غدیر که شب گذشته در مسجدالنبی نجف آباد برگزار شد، گفت: پیامبر بعد از بیان بسم الله الرحمن الرحیم، خطبه خود را با مهم ترین بحث اعتقادی یا همان توحید آغاز کرد «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی عَلا فی تَوَحُّدِهِ».

 

 

وی درباره منشأ توحید واقعی و راه رسیدن به توحید بیان داشت: طبق فرازهایی از زیارت جامعه کبیره، برای رسیدن به توحید، باید از مجرای اهل بیت عبور کرد و در یک کلام توحید یعنی پذیرش ولایت حضرت علی است و عبادت بدون ولایت، حتی اگر شب ها و روزها در حال عبادت باشد، هیچ سودی ندارد و ذره ای انسان را وارد مرحله بندگی نخواهد کرد.

 

 

حجت الاسلام رضایی درباره رسیدن به مرحله توحید واقعی و بندگی گفت: برای رسیدن به مرحله عبودیت و بندگی باید از مرحله عقل فراتر برویم چون که مبانی دینی چنان که در قرآن به آن اشاره شده است «یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْب‏» یک بال دین، ایمان به غیب است و ایمان به غیب به این معناست که تمام مبانی دینی با عقل قابل درک نیست.

 

 

وی شرط لازم برای عبودیت و بندگی، اجرای فرمان و دستورات الهی بدون هیچ چون و چرایی عنوان کرد و افزود: اگر انسان خداوند را قائل به صفت حکیم بداند، این نکته را درک خواهد کرد که تمام آن چه خداوند تحت عنوان اوامر و نواهی دستور داده است، براساس حکمت است، هر چند ما در بسیاری از موارد به حکمت آن دست پیدا نکنیم.

 

 

این کارشناس و مبلغ حوزوی یکی از علل شیوع گرفتاری ها مختلف در سطح جامعه را، بی اعتنایی به احکام و دستورات الهی دانست و  گفت: خداوند در آیه 33 سوره احزاب مردم را از برگشتن به دوران جاهلیت اولی بر حذر می دارد که امام صادق(ع) در تفسیر این آیه بازگشت به دوران جاهلیت اولی را بازگشت مردم به آداب و رفتارهای دوران جاهلیت بیان داشته اند که این آداب در بین مردم شایع می شود.

 

 

وی در پایان افزود: خداوند در 11 آیه از قرآن به آداب دوران جاهلیت اشاره کرده است که با اندک تأملی در سبک زندگی فردی و اجتماعی شاهد هستیم، تمام این آداب هم چون تبرج، ظن، نحوه بیرون آمدن زنان، خوردن گوشت های حرام و شراب، در بین مردم شایع شده است./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات