۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۵۷۱۰
مدیر حوزه علمیه بروجن:

خبرنگاری حرفه ای قرآنی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه بروجن با بیان این که کار خبرنگار کاری قرآنی است، گفت: خبرنگارهایی موفق بوده‌اند که بر اساس حب و بعض شخصی دنبال این کار نبودند، بلکه فعالیتشان بر اساس حب‌لله و بغض فی‌الله بوده است.
حجت الاسلام مهديه
حجت الاسلام احمدرضا مهدیه، مدیر حوزه علمیه بروجن، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره با فرارسیدن روز خبرنگار گفت: در طول تاریخ همواره افرادی بودند که مسؤولیت خطیر انتقال خبرها به دیگران را به‌عهده داشتند و در همه زمان‌ها، مکان‌ها و میدان‌ها این معنا وجود داشته است، اما خبرنگارهایی موفق بوده‌اند که بر اساس حب و بعض شخصی فعالیت نکردند، بلکه فعالیتشان بر اساس حب‌لله و بغض فی‌الله بوده است.

وی افزود: افرادی که در انتقال اخبار، بدون جانب‎داری و هیچ گونه تأثیرپذیری عمل می‌کنند و از هیچ شخص و قدرت و حکومتی تأثیرپذیر نیستند در تاریخ ماندگار شدند و اخبار گذشتگان را در اختیار ما قرار دادند.

حجت‌الاسلام مهدیه با بیان این که وقتی مشاهده می‌کنیم در قرآن کریم هم اخبار گذشتگان بیان می‌شود و این نشان‌دهنده اهمیت دادن به نفس انتقال اخبار و واقعیت‌ها است، گفت: جایگاه کسی‌که شغل مقدس خبرنگاری را به‌عهده دارد، جایگاهی والا است که تأسی به قرآن می‌کند؛ همانگونه که کتب الهی این رسالت را به‌عهده داشتند و آیندگان کار خبرنگاری را می‌ستایند، کار خبرنگار کاری قرآنی است.

مدیر حوزه علمیه بروجن خبرنگار را قلب تپنده یک جامعه دانست که اگر این قلب کار نکند، جامعه از تحرک خود باز‌می‌ماند و گفت: این شغل در صورتی‌که حب و بغض شخصی و گروهی و حزب در آن دخالت نداشته باشد و تنها به انتقال اخبار حقیقی بپردازد، ارزشمند است.

این مقام مسؤول با تأکید بر این که در این کار اخبار را با شایعات باید متمایز کرد، گفت: خبرنگاری که به‌دنبال شایعات است این شغل را بی‌ارزش می‌کند و آلت دست شایعه‌ساز می‌شود، اما کسی‌که اخبار دقیق را انتقال می‌دهد و با توجه به واقعیت‌های جامعه در مسائل ورود می‌کند و امانتدار است، به درستی توانسته است دین خود را ادا کند و به یقین چنین افرادی نیز موفق هستند.

حجت‌الاسلام مهدیه با بیان این که خبرنگاری ‌که به‌دنبال شایعات است قلب تپنده نیست، ابرازداشت: جامعه بدون خبرنگار و خبر جامعه ای مرده است؛ در جوامعی که اخبار حقیقی دست به دست می‌شود، فرهنگ بالایی دارند و در جوامعی که به خبرنگار و افراد انتقال‌دهنده خبر بها داده نشود، جامعه در خمودی و درجا زدن خواهد ماند.

مدرس حوزه علمیه بروجن با تأکید بر این که اگر اخبار حقیقی از سوی خبرنگاران متعهد پخش شود، مردم به خبر‌گزاری‌ها اعتماد و برای آینده خود بر اساس اخبار برنامه‌ریزی می‌کنند، بیان داشت: خبرنگاری موفق است که توانایی تحلیل پیدا کند و بتواند پایان هر خبر تحلیلی از آن ارائه دهد.

وی با تأکید بر این که اگر شغل خبرنگاری نباشد، مسؤولان در لاک خود فرو می‌روند، خاطرنشان کرد: به یقین با حضور پررنگ خبرنگاران، مسؤولان نیز پاسخگو می‌شوند، البته باید ویژگی‌های زمان و مکان را در‌نظر گرفت؛ همچون زمان جنگ که گفتن برخی اخبار به صلاح نبوده و این در حالی است که امروزه نیز نمی‌توان هر چیزی را منتشر کرد.

مدیر حوزه علمیه بروجن با بیان این که خبرنگاران باید بدانند جا پای چه کسانی در طول تاریخ گذاشتند و ارزش خود و ارزش کار خود را پایین نیاورند، گفت: خبرنگار می‌تواند هم فرهنگ یک جامعه و ملت را به سوی صلاح سوق دهد و هم می‌تواند با اخبار دروغ و شایعات، جامعه را منحرف کند.

حجت الاسلام مهدیه در پایان ابراز داشت: خبرنگاران متعهد سهم عظیمی در پیشبرد اهداف امام و شهدا و پیشبرد نظام در ایران و جهان داشته‌اند و امیدواریم روز به روز موفق‌تر باشند و سهم بیشتری در این مسأله داشته باشند و بتوانند در تبیین اصل مترقی ولایت فقیه تلاش بیشتری کنند که دنیا بداند کشورهایی که از این معنا دور هستند دچار چه معضلات فراوانی می شوند./9457/ت302/ب2
ارسال نظرات