۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۲۱۵۸۷۷
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد:

نعمت‌های الهی به منظور پیمودن مسیر قرب الی الله مهیا شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد با بیان این‌که هدف از خلقت انسان این است که به مقام قرب الی الله برسد، گفت: بنابراین در بهشت خستگی و تکرار معنا ندارد، بلکه نعمات خداوند به منظور پیمودن مسیر قرب الی الله مهیا شده است.
نعمت‌های الهی به منظور پیمودن مسیر قرب الی الله مهیا شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم احمدی طایفه، استاد تفسیر حوزه حضرت خدیجه(س)، امروز در سلسله نشست های تفسیری در حوزه علمیه حضرت خدیجه(س)، به تفسیر سوره غاشیه پرداخت و گفت: غاشیه یکی از نام های قیامت است که وجه تسمیه آن به این دلیل است که حوادث قیامت همگان را می پوشاند.

 

 

وی ابراز داشت: در سیاق ابتدایی سوره، بهشت و جهنم  به تصویر کشیده شده است، در ادامه به پذیرش ربوبیت الهی و در انتهای سوره خداوند متعال به پیامبر امر می کند که رویگردانان را، تهدید کرده به آنها تذکر دهد.

 

 

این استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به آیه «لَّیْس لهَمْ طعَامٌ إِلا مِن ضرِیعٍ، طعامی جز از خار تهوع آور ضریع ندارند»،گفت: غذای جهنمیان، ضریع است، رسول خدا (ص) می فرمایند : «ضریع چیزی است که در آتش دوزخ شبیه به خار که از صمغ صبر تلخ‏تر، و از جیفه متعفن بدبوتر، و از آتش سوزنده‏تر است، و نام ضریع را خدای تعالی بر آن نهاده است».

 

 

این پژوهشگر علوم قرآنی ابراز داشت: خداوند در این سوره درباره عذاب کافران می فرماید: «تُسقی مِن عَین آنیِة، لا یُسمِنُ وَ لایُغْنی مِن جُوعٍ، از چشمه ای فوق العاده سوزان به آنها می نوشانند. (غذای جهنمیان ) نه کسی را فربه می‏کند و نه گرسنگی را دفع می‏سازد»، این آیات به معاد جسمانی که یکی از اصول اعتقادی شیعیان است اشاره دارد.

 

 

این استاد تفسیر حوزه خواهران مشهد گفت: در ابتدای سوره بعد از توصیف جهنم و بیان عذاب کافران، خداوند به توصیف بهشت و نعمات بهشتی اشاره می کند، و قابل توجه این است که تعداد آیات بهشت بیش تر از آیات جهنم است.

 

 

این پ‍ژوهشگر قرآنی اظهار داشت: مراد از «عاملهٌ ناصبهٌ»، به قرینه اینکه در مقابل صفت اهل جنت یعنی جمله «لسعیها راضیة» قرار گرفته، این است که اهل دوزخ خستگی تلاشی که در دنیا کردند از تنشان در نمی‏آید و بدین معنا که تلاش آنها بیهوده و بی ثمر است، به خلاف اهل بهشت که تلاش خود را سودمند می‏یابند، کانْه خداوند بهشتیان را مورد تشویق قرار می دهد.

 

 

احمدی طایفه گفت: بهشتیان نتایج تلاش و کوشش خود را به احسن وجه می بینند، هم ایشان از خداوند راضی هستند و هم خداوند از ایشان راضی است.

 

 

وی با اشاره به آیه «فی جَنَّةٍ عَالِیَةٍ، اهل بهشت در باغی بلند هستند.»، گفت: عالیه بر مکان و مقام هر دو صدق می کند، بدین معنا که اهل بهشت هم از نظر مکانی و هم از نظر مقامی از درجه بالایی برخوردار هستند.

 

 

این پژ‍وهشگر قرآنی اظهار داشت: هدف از خلقت انسان این است که به مقام قرب الی الله برسد، از این رو در بهشت خستگی و تکرار معنا ندارد، بلکه نعمات خداوند به منظور پیمودن مسیر قرب الی الله مهیا شده است.

 

 

این استاد تفسیر حوزه خواهران مشهد گفت: اهل بهشت، در بهشت حتی یک  کلمه بیهوده و بی‏فایده نمی‏شنون .بلکه تمام امور در بهشت از روی نظم و حساب، چیده شده است از این رو دیدار مؤمنان نیز به منظور رشد معنوی یکدیگر صورت می گیرد.

 

 

احمدی طایفه گفت: در زندگی هدفمند حرکت کنید. تفکر در امور آخرتی عبادت است، گاهی میل به امور دنیایی موجب می شود تا انسان آخرت را فراموش کند.  

 

 

وی گفت: تا عقیده انسان اصلاح نشود، اعمال انسان اصلاح نمی گردد. انسان باید تمام امور خود را برای خدا خالص کرده، مراقب شیطان باشد؛ چرا که شیطان تا لحظه جان دادن و تا زمانی که چشمانمان به سرای دیگر باز نشده، فرصت گمراه کردن ما را دارد./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات