۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۲۱۶۳۳۸
عضو تشکل استادان سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم:

نگاه تقلیدی در برگزاری مراسم‌های ازدواج استقلال فکری خانواده‌ها را به هم می‌ریزد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام سلیمانی با بیان این‌که متأسفانه ازدواج‌ تقلیدی در حال تبدیل شدن به فرهنگ است، گفت: بالا رفتن سطح توقعات و فاصله‌ گرفتن ازدواج‌های امروزی از آموزه‌های دینی عامل بالا رفتن سن ازدواج است؛ خانواده‌ها خود نیز باید نسبت به آسان‌گیری ازدواج و مهریه توجه داشته باشند.
حجت الاسلام مهمدي سليماني اردهالي،عضو تشکل استادان سطح عالي و خارج حوزه علميه قم

حجت‌الاسلام مهدی سلیمانی اردهالی، عضو تشکل استادان سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به هشدارهای رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید نسبت به تحدید نسل، تورم و گرانی را از علت‌های بالا رفتن سن ازدواج جوانان دانست.

 

وی گفت: افزون‌بر مشکلات اقتصادی، بالا رفتن سطح توقعات و فاصله‌ گرفتن ازدواج‌های امروزی از آموزه‌های دینی نیز عامل دیگری در بالا رفتن سن ازدواج است؛ خانواده‌ها خود نیز باید نسبت به آسان‌گیری ازدواج و مهریه توجه داشته باشند.

 

امام جمعه مشهد اردهال با بیان این‌که ازدواج‌های ساده اهل‌بیت(ع) و علما در میان جوانان تبیین نشده است، اظهار داشت: البته از سوی برخی نهادها همانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ازدواج‌های آسان و ساده‌ برگزار می‌شود.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه در سطح جامعه ازدواج‌های آسان بسیار کم دیده می‌شود؛ چرا که مردم به دنبال ازدواج‌های آبرومند، دهن و چشم پر کن هستند و این خود سبب بالا رفتن سن ازدواج می‌شود؛ البته در ازدواج نباید تنها به دنبال رفع غریزه جنسی خود رفت بلکه باید ازدواج را عامل بقای شیعه دانست.

 

حجت‌الاسلام سلیمانی عدم استقلال فکری میان افراد را از دیگر مشکلات در امر ازدواج دانست و بیان داشت: جوانان در بسیاری از زمینه‌ها استقلال فکری کافی را نداشته و به گونه‌ای نیستند که بخواهند برای خودشان درس خوانده و زندگی کنند.

 

وی افزود: این بی هویت و مجهول بودن شخصیت میان برخی از جوانان ناشی از گم‌کردن اهدافشان و عدم شناخت زندگی دنیایی است؛ به سبب این صفات نیز در ازدواج و دیگر مسائل به دیگران نگاه می‌کنند.

 

کارشناس دینی با اشاره به این‌که امروزه جوانان به دنبال ازدواج‌های تقلیدی هستند، گفت: افراد عروسی تشریفاتی می‌گیرند تا دیگران از آن‌ها تعریف و تمجید کنند؛ در حالی که فرد باید برای خودش زندگی کرده و تشکیل خانواده بدهد نه حرف مردم.

 

حجت‌الاسلام سلیمانی در ادامه سخنانش ضمن هشدار نسبت به نقشه‌های دشمنان اسلام و نظام برای کاهش جمعیت مسلمانان خاطرنشان کرد: تمام تلاش دشمن کم کردن آمار جمعیتی یاوران اسلام و نظام و بالا بردن جمعیت خودش است.

 

وی افزود: دشمنان می‌خواهند با ایجاد و ترویج فرقه‌های منحرف غیر اسلامی آمار جمعیتی را از درون بر هم زده و جمعیت شیعیان را به اقلیت برسانند.

 

امام جمعه مشهد اردهال با تأکید بر این‌که تحدید نسل سبب پیری جمعیت کشور می‌شود، اظهار داشت: جمعیت بی نشاط، فرتوته و بی‌انگیزه مشکلات عظیمی را به بار خواهد آورد.

 

وی تصریح کرد: شاید این نقص به ظاهر کوچک باشد ولی خطر آن برای انقلاب و نظام که با زحمات مراجع، فقها و خون شهدا به دست ما رسیده است بسیار زیاد خواهد بود؛ کاهش جمعیت چالش بزرگ و سختی را برای نظام به وجود خواهد آورد.

 

حجت‌الاسلام سلیمانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره کاهش جمعیت بیان داشت: ایشان با هوشمندی و خردمندانه نقشه ظالمانه و خصمانه دشمن درباره تحدید نسل را متوجه شده و نسبت به آن هشدارهای لازم را دادند.

 

وی افزود: تمام افراد به ویژه مسؤولان باید همانند رهبری وظایف خود را به خوبی انجام دهند، دولتمردان با ارائه تسهیلات مناسب جوانان را در امر ازدواج یاری کنند؛ مجلس نیز قوانین خوبی را در این باره تصویب کند.

 

کارشناس دینی نقش حوزه‌های علمیه در افزایش جمعیت را نیز مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: ما باید به فرهنگ غنی اسلام بازگردیم، به جوان کردن و متدین کردن جمعیت کشور برگردیم و بازگشت به این مسیر سبب بیمه شدن نظام و حکومت شیعی می‌شود.

 

وی ادامه داد: جوانان باید به این باور برسند که این انقلاب،‌ نظام و حکومت شیعی که پس از قرن‌ها شکل گرفته در دست آن‌ها امانت بوده و باید به بهترین شکل ممکن از آن مراقبت کنند.

 

حجت‌الاسلام سلیمانی از جمله تلاش‌های دشمن برای منحرف کردن افراد به ویژه جوانان را بی انگیزه کردن آن‌ها نسبت به دفاع از اسلام و دین دانست و بیان داشت: نباید به دنبال تقلید از فرهنگ‌ غرب باشیم./993/ت302/س

ارسال نظرات