۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۲۱۶۶۸۸
عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت:

رسانه ملی در ترویج فرهنگ مهدوی به برنامه‌های احساسی اکتفا نکند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جعفری از برنامه‌های مهدوی صدا سیما که بدون مشارکت متخصصان و کارشناسان مهدوی تولید می شود، ابراز تأسف کرد و گفت: برنامه هایی که در صدا سیما پیرامون مهدویت اجرا می شود برنامه های کاملا احساسی است، در حالی که مهدویت اصول نظام سیاسی شیعه و جزء راهبردهای فرهنگ شیعه است.
حجت الاسلام جواد جعفري پژوهشگر مهدويت

حجت الاسلام محمدجواد جعفری، عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت تبیین زیربنای فرهنگ مهدوی در جامعه گفت: اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی با توجه به حوزه های گوناگون و گستردگی محتوایی آن به صورت طبیعی نیازمند زمان زیادی است؛ با وجود این در حوزه فرهنگ مهدوی نیز باید روشن بینانه تر هدف‌گذاری و خط مشی تعریف کرد.

مراکز هنری هم در عرصه مهدویت کوتاهی می کنند

وی متولیان ترویج فرهنگ مهدوی را نهادهای فرهنگی دولت و مراکز علمی تخصصی مهدویت دانست و ابراز داشت: شناسایی و تبیین زیربنای علمی بحث مهدویت بر عهده مراکز تخصصی است؛ هنگامی که زیربنا به خوبی صورت بگیرد، وظیفه دیگر نهادها است تا مباحث علمی را به صورت هنر و زبان‌های دیگر در بیاورد.


استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به انتقاد برخی افراد مبنی بر این که چرا مراکز مهدوی به خوبی نقش خود را ایفا نمی‌کنند، گفت: مراکز مهدوی بیشتر در عرصه پاسخ به شبهات و فعالیت های علمی و پژوهشی دغدغه مند عمل می کنند که در این میدان خوشبختانه فعالیت های مناسب و ارزشمندی در سال های اخیر به یادگار گذاشتند، اما باید توجه داشت که  فعالیت های مهدوی بر دوش همه مراکز فرهنگی و هنری است به عنوان مثال نباید انتظار داشت مراکز پژوهش و علمی دست به ساخت فیلم درباره امام زمان(عج) و یا عصر ظهور بزنند، همه در ترویج فرهنگ انتظار دخیل باید باشند چون باید در قالب های گوناگونی به تبلیغ پرداخت.

ضرورت همکاری تنگاتنگ رسانه ملی با کارشناسان مهدویت

وی افزود: وزات فرهنگ ارشاد اسلامی، خانه سینما، کارگردان ها و تهیه کننده های فیلم وظیفه دارند آنچه که در عرصه فرهنگ مهدویت تولید علمی شده است، به تصویر بکشند.

پژوهشگر مهدویت گفت: اگر بخواهیم در جامعه فرهنگ مهدوی رواج پیدا کند باید صدا سیما رابطه تنگاتنگی با مراکز تخصصی مهدویت داشته باشد.

وی از برنامه‌های مهدوی صدا سیما که بدون مشارکت متخصصان و کارشناسان مهدوی تولید می شود، ابراز تأسف کرد و گفت: برنامه هایی که در صدا سیما پیرامون مهدویت اجرا می شود برنامه های کاملا احساساتی است، در حالی که مهدویت اصول نظام سیاسی شیعه و جزء راهبردهای فرهنگ شیعه است که این مسائل باید از سوی اهالی پژوهش و تبلیغ مهدوی برای مردم بازگو شود.

حجت الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: این شکافی که بین مراکز مهدویت و مراکز دولتی صورت گرفته به سبب این است که عده ای که در مسأله مهدویت کارشناس نیستند در این عرصه گام برداشتند و در برخی موارد سبب انحرافاتی نیز می‌شودند، این گونه ناکارآمدی افراد باعث ضربه زدن به فرهنگ مهدویت می شود.

وی در پایان بر گسترش همکاری نهادهای مهدوی حوزه علمیه و رسانه ملی تأکید کرد و ترویج صحیح معارف مهدوی را در گرو حضور کارشناسانه اصحاب فرهنگ و هنر در این زمینه دانست. /918/ت302/س

ارسال نظرات