۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۲۱۶۸۶۷
حجت‌الاسلام بی‌ریا:

کاهش روند کنونی جمعیت حرکت به سمت پرتگاهی عمیق و برگشت ناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) روند فعلی کاهش جمعیت کشور را حرکت به سمت لبه پرتگاه عمیق خواند و گفت: اشتباه است که بگویم نباید از حوزه‌ علمیه استفاده ابزاری کرد؛ اگر تکلیفی را تنها حوزه علمیه بتواند انجام دهد و از عهده دیگران بر نیاید این تکلیف برای حوزه علمیه واجب متعین می‌شود.
حجت‌الاسلام محمدناصر سقاي بي‌ريا

حجت‌الاسلام محمد ناصر سقای بی‌ریا، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تحدید نسل گفت: آحاد ملت و مسؤولان باید شناخت و توجه کافی نسبت به این خطر نه چندان دور داشته باشند.

 

وی افزود: تکثیر نسل یک وظیفه همگانی و واجب کفایی است، هر فردی باید در حیطه تأثیرگذاری خود در جامعه نسبت به انجام آن اهتمام ورزد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ‌سازی مناسب برای افزایش جمعیت اظهار داشت: نخستین موضوع در فرهنگسازی آگاه کردن جامعه نسبت به ضرورت و وجوب این موضوع است.

 

وی تصریح کرد: فرزندآوری و تربیت فرزند صالح امری خدا پسندانه و جهاد است؛ مردم باید نسبت به این مسأله نگاه تکلیفی داشته باشند؛ البته نباید سختی و طاقت فرسایی این کار را فراموش کرد.

 

حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا برنامه‌ریزی صحیح و فراهم آوردن تسهیلات لازم را از جمله وظایف دولت‌ها و مسؤولان برای فرهنگ سازی سیاست افزایش جمعیت دانست و خاطرنشان کرد: اگر مسؤول و یا مسؤولانی وظیفه خود را به درستی انجام ندهند این وظیفه و تکلیف از عهده مردم ساقط نمی‌شود.

 

وی افزود: باید ضرورت، وجوب و خدا پسندانه بودن امر فرزندآوری را در اذهان مردم و ملت ایجاد کنیم؛ باید نتایج و آثار مثبت سیاست افزایش جمعیت و خطرات تحدید نسل برای نظام و کشور را به مردم بیان کرد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) روند فعلی کاهش جمعیت کشور را حرکت به سمت لبه پرتگاه عمیق خواند و گفت: اگر در این باره چاره اندیشی نشود گرفتار آثار منفی برگشت ناپذیری خواهیم شد.

 

وی عنوان کرد: مهم‌تر کار نیز باز کردن گره‌های ذهنی مردم و حتی نخبگان جامعه درباره پیامدهای تحدید نسل است تا ضرورت افزایش جمعیت برای همه آشکار شود؛ احساس خطر در این موضوع بسیار مهم است.

 

حجت‌الاسلام سقای‌ بی‌ریا بررسی و ارائه راهکارهای مهم رفع موانع افزایش جمعیت را از وظایف متفکران، دانشمندان و نخبگان کشور عنوان کرد و بیان داشت: باید تمام موانع اقتصادی، شغلی و دیگر مسائل مربوط به کاهش جمعیت و بالا رفتن سن ازدواج جوانان مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: اگر پشتوانه نسل جوان، فعال و بانشاط را از دست داده و جایگزنی نداشته باشیم کشور به سرعت به سمت پیری جمعیت حرکت کرده و گرفتار شکنندگی و آسیب‌های می‌شود که هیچ فردی نمی‌تواند کمکی کند.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) وظیفه دولت را تسهیل و مجلس شورای اسلامی را قانون گذاری برای رفع موانع افزایش جمعیت برشمرد و خاطرنشان کرد: قانونگذاران و مجریان با ارائه تسهیلات و مشوق‌ها مشکلات فرزندآوری و تربیت را برای مردم آسان کنند.

 

وی ادامه داد: البته این به معنای حل تمام مشکلات نیست، بلکه تسهیل امور است که باید صورت گیرد؛ برای نمونه روزه گرفتن در فصل گرما سخت است، ‌دولت و مسؤولان نیز وظیفه دارند تسهیلات لازم را برای کم شدن این سختی فراهم کنند؛ حال اگر مسؤولی کوتاهی کند این وظیفه از دوش مردم ساقط نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام سقای بی ریا نقش حوزه‌های علمیه در فرهنگ سازی سیاست افزایش جمعیت را نیز حساس خواند و گفت: تبیین این مسأله برای ملت به سبب جایگاه ویژه حوزه‌های علمیه در ارتباط چهره به چهره با مردم تکلیف خاصی را بر دوش طلاب و حوزه‌ها می‌گذارد.

 

وی تصریح کرد: اشتباه است که بگویم نباید از حوزه‌ علمیه استفاده ابزاری کرد؛ اگر تکلیفی را تنها حوزه علمیه بتواند انجام دهد و از عهده دیگران بر نیاید این تکلیف برای حوزه علمیه واجب متعین می‌شود./993/ت302/ج

ارسال نظرات