۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۱۷۶۸۰
آیت الله حائری شیرازی تأکید کرد؛

ضرورت تبدیل مفاهیم انتزاعی دینی به مفاهیم کاربردی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حائری شیرازی با بیان این که می بایست الگوهای اسلامی را جامع، کامل وعلمی کنیم تا قابل دفاع باشند، گفت: بدین منظور، مفاهیم دینی و انتزاعی می بایست کاربردی شوند.
آيت الله حائري شيرازي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حائری شیرازی، صبح امروز در دیدار با دانش پژوهان دوره های دین و رسانه مرکز پژوهش های اسلامی صدا وسیمای خراسان رضوی که در محل هتل غدیر مشهد برگزار شد،  به بررسی تعامل بین دین و علم وجایگاه آن ها پرداخت.

 

وی اظهار کرد: علم به دو صورت کشفی و روشی مطرح است؛ در علم کشفی که خدمه علوم انسانی است، علم بالغ بوده و ذکر قائل همراه آن وهن است چون علم را تحقیر می کند وعلمی که مستغنی از ذکر قائل نشده علم روش گفته می شود.

 

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که ارزش های اسلامی را باید به وسیله روش های علمی اجرایی کنیم، افزود: در اروپا ارزش های خود را با علوم انسانی خود، اجرایی می کنند، اقتصاد آن ها ارزش ها را در روش ها قرار می دهد . یکی از منابع ارزش ها در غرب، عرف است به گونه ای که اگر مردم قانونی را نپسندند قانونی علیه آن وضع نمی شود و اگر کاری متعارف باشد آن را ممنوع نمی کنند چون مردم به قانون شکنی عادت می کنند.

 

ارزش ها به وسیله علوم انسانی روش مند و تنزیل می شود

وی با بیان این کهارزش ها به وسیله علوم انسانی روش مند و تنزیل می شود، گفت: ما ارزش خود را از عرف نمی گیریم، بلکه از وحی می گیریم بنابراین باید الگویی طراحی شود که متناسب با وضعیت جامعه باشد زیرا بدون الگو و یا استفاده از الگوی نامتناسب با دین اسلام، هیچ کاربردی ندارد وموفق نمی شود.

 

آیت الله حائری شیرازی تصریح کرد: اگر اسلام بتواند جایگاه علوم انسانی در دانشگاه ها را فتح کند به پیروزی پایدار دست یافته است. آنچه که امروزه در جامعه داریم معلق است؛ می بایست الگوی اسلامی با استفاده از ارزش های دینی وعلمی به وجود آوریم.

 

وی با انتقاد از عدم حل مسائل بانکی متناسب با احکام اسلام، ادامه داد: تا زمان پیروزی انقلاب از نظر اقتصادی جزو اقمار آمریکابودیم اما بعد از انقلاب جدا و خود به قسمتی جدا تبدیل شدیم و امروز آن ها با تحریم ها می خواهند خریدار پول ما دردنیا را کم کنند.

 

الگوی اسلام در اقتصاد، ثابت بودن پول است

وی اضافه کرد: الگوی اسلام در اقتصاد، ثابت بودن پول است. پول اسلام، هزار سال غیر قابل تغییر بود و این متدی است که از آن دفاع نشده است. بنابراین می بایست الگوهای اسلامی را جامع، کامل وعلمی کنیم تا قابل دفاع باشد.

 

آیت الله حائری شیرازی یادآور شد: مفاهیم انتزاعی ما تجریدی هستند در حالی که  در عالم اجرا، نیاز به مفاهیم کاربردی داریم./930/پ202/ج

ارسال نظرات