۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۲۱۷۷۱۱

چند خبر کوتاه از حوزه هنری

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب «جراحی در خاکریز» درباره این که چطور به عنوان پزشک عازم جبهه‌های جنگ شده است و چگونگی تدوین کتابی به پاس زحمات و ایثارهای گروه پزشکی حاضر در دفاع مقدس توضیح داد.
حوزه هنري

به گزارش خبرگزاری رسا، نویسنده کتاب «جراحی در خاکریز» درباره این که چطور به عنوان پزشک عازم جبهه‌های جنگ شد، به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: قبل از جنگ و در زمان مبارزه مردم برای انقلاب اسلامی، به بیمارستان شهدای تجریش رفته و به صورت خودجوش کمیته پزشکی تشکیل دادیم. از سال 1357 هم سه گروه را ایجاد کردیم که در این گروه‌ها پزشک، جراح، متخصص داخلی و... حضور داشتند که اگر هر اتفاقی افتاد بتوانند کمک کنند. این یک کار داوطلبانه‌ای بود. با توجه به این آمادگی، وقتی در سال 1358 سیل خوزستان اتفاق افتاد، اولین اکیپ من و همکارانم بودیم که به خوزستان رفته و 9 شبانه روز روی قایق‌های بادی، به مردم آب گرفته خوزستان کمک می‌کردیم. بنابراین این ایده را قبل از شروع جنگ داشتیم.

جراحی در خاکریز بیانگر ایثار پزشکان است

دکتر یوسفی ادامه داد: با توجه به این ایده، در هنگام جنگ تحمیلی هم خودمان را مسئول می‌دانستیم که به کمک رزمنده‌ها برویم به طوری که اولین گروهی بودیم که به جبهه رفتیم و تا پایان جنگ خالصانه و مخلصانه در خدمت رزمنده‌ها بودیم.

این پزشک متعهد با بیان این که بعد از جنگ و با دیدن آن صحنه‌ها و اتفاقات از لحاظ روحی تحت فشار بود، گفت: با این که اصرار می‌شد در تهران بمانم، اما شخصا داوطلبانه به کرمان آمدم تا در محیطی آرام‌تر شروع به کار کنم. در کرمان کسی نمی‌دانست من در جبهه بودم و بعد از این که گاهی موقعیتی پیش می‌آمد که خاطره‌ای تعریف می‌کردم، متوجه شدند که تجربه حضور در جبهه‌های جنگ را دارم و خانم همتی از حوزه هنری آمدند و گفتند خوب است که این خاطرات ثبت شوند.

وی درباره ویژگی این کتاب گفت: «جراحی در خاکریز» کتابی بی‌پیرایه و آرام است و سعی شده از شاخ و برگ‌های اضافی در آن پرهیز شود و گزافه گویی و تخیل نداشته باشد بلکه عین واقعیتی که در آنجا گذشته بیان شود. در این کتاب بدون هیچ گونه قهرمان سازی سعی کردم ایثار گروه پزشکی را در جبهه‌های جنگ نشان دهم.

دکتر یوسفی همچنین گفت: من این کتاب را به پزشکان رزمنده تقدیم کرده‌ام. جراحی در خاکریز، تنها بیان خاطرات من نیست بلکه گوشه‌ای از فداکاری‌هایی است که تمام پزشکان در روزهای دفاع مقدس به خاطر آرمانی که به آن متعهد بودند انجام دادند.

وی با بیان این‌که ایثار پزشکان در دفاع مقدس آن طور که شایسته است منعکس نشده، گفت: امیدوارم با بیان حقایق و واقعیت‌های اینچنینی، بتوان نسل جدید را فارغ از کلیشه‌ها و خاطرات تکراری، نسبت به بخشی از تاریخ کشورشان آشنا کرد و حضور بخش‌های مختلف جامعه در دفاع مقدس را به آن‌ها نشان داد.

گفتنی است، کتاب «جراحی در خاکریز» گزیده‌ خاطرات دکتر کرامت یوسفی(فوق تخصص جراحی ترمیمی) از حضور در جبهه‌های دفاع مقدس است که به کوشش آذر همتی در انتشارات سوره مهر حوزه هنری استان کرمان منتشر شده است.

راضیه تجار: لحظه های انقلاب اثر مانایی است

راضیه تجار، نویسنده کشورمان، در خصوص شخصیت ادبی محمود گلابدره ای گفت: مرحوم گلابدره ای با توجه به مشکلات زندگی اش، توانست آثار زیادی را خلق کند و آنچه که از آثارش بر می آید این است که وی دارای سبک خاص و نثر ویژه ای بوده است.

راضیه تجار در خصوص شخصیت ادبی مرحوم محمود گلابدره ای افزود: مرحوم گلابدره ای نویسنده ای است که از قبل از انقلاب فعالیت ادبی اش را آغاز کرده و آن دوره را دریافته است. وی با توجه به این که وقفه ای در حضورش در ایران بوده، ولی زمانی که از خارج از کشور بازگشتند، کار نویسندگی را ادامه دادند.

تجار با اشاره به این که گلابدره ای آثار زیادی را به نگارش درآورده و صاحب سبک خاصی بوده اند، ادامه داد: گلابدره ای با توجه به تجارب و مشکلات زندگی که داشته، آثار زیادی را نوشته و وی دارای سبک خاصی بوده اند. همچنین این نویسنده در حوزه دفاع مقدس نیز ورود داشته و من کتاب مادر  ایشان را خوانده ام و این کتاب بسیارموثر و تاثیرگذار بر مخاطب بوده است.

نویسنده رمان زن شیشه ای ادامه داد: گلابدره ای نویسنده ای بود که یک لایه نمی نوشت و زندگی بیرونی و مشکلات آن تاثیر گذار بر روند کاری وی داشته است. به خاطر دارم زمانی که گلابدره ای درد دل می کردند و مشکلات و معضلاتی که درحاشیه ی زندگی ایشان وجود داشت، به نوعی تأثر من را بر می انگیخت.

این نویسنده کشورمان در ادامه از کتاب  لحظه های انقلاب به عنوان اثر مانا و ماندگار  نام برد و افزود: کتابلحظه های انقلاب گلابدره ای اثر ماندگار و مانایی است و کمتر نویسنده ای توانست در آن زمان لحظه به لحظه انقلاب اسلامی ایران را به تصویر بکشد. به یاد دارم اوایل انقلاب سر دبیر کیهان فرهنگی بیان داشتند که گلابدره ای از شیراز مسافت زیادی را پیاده آمده و مسیر هایی را طی کرده و کار ماندگاری به عنوان لحظه های انقلاب را به صورت مستند به نگارش در آورده است.

وی رمان  منیر مرحوم محمود گلابدره ای را یک اثر شاخص ذکرکرد و گفت: من تمامی آثار مرحوم گلابدره ای را مطالعه نکرده ام ولی رمان  منیر ایشان یک اثر شاخصی است. یک نویسنده امکان دارد آثار زیادی را خلق کند ولی در میان آثارش یکی دو اثر، یک سرو گردن از دیگر آثارش برتر و مخاطبان خودش را پیدا کند.

شایان ذکر است مراسم دومین یادبود مرحوم گلابدره ای، هشتم شهریور ماه از ساعت 17 در تالار مهر حوزه هنری؛ واقع در خیابان سمیه – نرسیده به پل حافظ – برگزار می شود./966/د102/ی

ارسال نظرات