۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۲۲۰۱۱۵
آیت الله مکارم شیرازی:

دولت از فرافکنی در مسائل فرهنگی دست بردارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که دولت باید از فرافکنی در زمینه مسائل فرهنگی دست بردارد و به وظایف خود عمل کند، گفت: علما نیز در زمینه مسائل فرهنگی مسؤولیت دارند اما دولت نباید از انجام وظایف خود شانه خالی کند.
نخستين جلسه درس خارج فقه آيت الله مکارم در سال جديد تحصيلي نخستين جلسه درس خارج فقه آيت الله مکارم در سال جديد تحصيلي نخستين جلسه درس خارج فقه آيت الله مکارم در سال جديد تحصيلي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم برای سلامتی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب دعا و برای سلامتی کامل ایشان به همراه حاضران سوره حمد را قرائت کرد.
 
وی در ادامه با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه، گفت: خدای متعال را شاکریم که مجددا توفیق نصیب شد تا بار دیگر در جلسات درس فقه آل محمد شرکت کنیم و باید قدر این توفیق را بدانیم.
 
وی با بیان این که فارغ التحصیلی در علوم دینی معنا ندارد، گفت: در علوم دینی تا پایان عمر باید محصل بود ولو این که معلم و مدرس باشیم.
 
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیثی از حضرت امام رضا(ع) به بیان نکات اخلاقی پرداخت و با بیان این که انسان باید زندگی ساده در راه خدا داشته باشد، گفت: خضوع در مسیر خدا مهم تر است از این که انسان در مسیر دشمنان، شیطان و هوای نفس عزیز باشد.
 
اصرار برای شهرت، اصرار به بدبختی است
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: بر اساس این حدیث ناشناخته بودن از شهرت بهتر است؛‌ شهرت بلای عظیمی است، هرچه انسان مشهورتر می شود مسؤولیت او سنگین تر می شود؛ بنابراین فرد عاقل بی جهت به دنبال شهرت نمی رود، البته شهرت هایی بدون اختیار به سراغ انسان می آید که باید مطابق آن عمل کرد، اما اصرار برای شهرت اصرار به بدبختی است.
 
این مرجع تقلید با تاکید بر این که کلمات ائمه اطهار(ع) تضمین کننده سعادت انسان و جوامع بشری است، خواستار توجه بیش از پیش به احادیث ائمه معصومین علیهم السلام و عمل به آن شد.
 
انتقاد از همراهی برخی رسانه های داخلی با دشمنان
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اصرار بیگانگان درباره گروه تروریست جنایتکار داعش و معرفی آنها به عنوان دولت اسلامی، گفت: خارجی ها و از جمله رییس جمهور آمریکا اصرار دارند که بگویند و بنویسند دولت اسلامی یا خلافت اسلامی داعش!
 
این مرجع تقلید با بیان این که اینها با شیطنت به دنبال کوبیدن و ضربه زدن به اسلام هستند، تاکید کرد: متاسفانه برخی از رسانه های خود ما نیز این مساله را تکرار می کنند در حالی که اینها جمعیتی تروریست و خونخوار هستند که کارشان غارت گری، تجاوز به نوامیس مسلمانان و آدمکشی است و کاملا از اسلام بیگانه هستند.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: چرا برخی در رسانه های خودی از دولت اسلامی و خلافت اسلامی داعش دم می زنند؛ دشمنان با شیطنت به دنبال کوبیدن اسلام هستند چرا ما باید تکرار کنیم، اینها نه دولت هستند و نه بویی از اسلام برده اند. امیدواریم این مساله در رسانه های اسلامی تکرار نشود چراکه دشمن به دنبال اسلام هراسی و اسلام ستیزی است و ما نباید با آنها هماهنگ شویم.
 
علما در زمینه مسائل فرهنگی مسؤولیت دارند اما دولت نباید از وظیفه خود شانه خالی کند
این مرجع تقلید در ادامه مسائل فرهنگی را بسیار مهم خواند و با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، این موضوعات را یکی از ارکان جامعه دانست و گفت: اخیرا دولتمردان می گویند متولی این کار علما هستند و با این کار می خواهند خودشان را معاف کنند؛‌ در حالی که این اشتباه بزرگ است.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: شکی نیست که علما در زمینه مسائل فرهنگی وظیفه دارند و باید وظیفه خود را در قبال موضوعات فرهنگی و اخلاقی و ارزش اسلام انجام دهند، همان گونه که دیگران نیز مسؤولیت دارند.
 
دولت با روش های عاقلانه جوی مخالفت با ارزش های دینی را بگیرد
وی با اشاره به این که نظام اسلامی از دو رکن جمهوریت و اسلامیت مرکب است، گفت: رای مردم جمهوریت و ارزش های دینی جنبه اسلامیت نظام است، همه باید هم به آرای مردم و هم به ارزش های اسلامی احترام بگذارند و مروج آن باشند و جلوی مخالفت با آن را از طرق عاقلانه بگیرند.
 
این مرجع تقلید گفت: نمی توان گفت رسانه ها به ویژه رسانه ملی، دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه ها و مراکز دیگر هیچ مسؤولیتی در قبال مسائل فرهنگی ندارند؛ همه مسؤول هستند تمام ارگان ها،‌نهادها، دانشگاه ها و دبستان ها. چراکه همه طرفدار نظام اسلامی هستند.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که همه نهادها در زمینه مسائل فرهنگی مسؤولیت دارند، افزود: مساله مسؤولیت در برابر موضوعات فرهنگی اگر شکافته شود همان موضوع امر به معروف و نهی از منکر است که تنها مسؤولیت آن متوجه علما نیست، بلکه همه امت باید امر به معروف و نهی از منکر کنند و قرآن در این زمینه همه را مسؤول می داند و این مساله شامل دولت، دانشگاه ها، رسانه ها و دیگر ارگان ها نیز می شود.
 
وی اضافه کرد: باید این خیال را از سر بیرون کرد که تنها علما مسؤول موضوعات فرهنگی هستند، البته این مساله درست است اما اگر منحصر به آنها کنیم و بار از دوش خود برداریم اشتباه بزرگی است و امیدواریم این اشتباه دیگر تکرار نشود./924/پ202/ج
ارسال نظرات