۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۲۲۰۴۴۸

شرایط دعا کننده در برنامه باران بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ «باران» از برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما با حضور عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به بررسی شرایط دعا کننده پرداخت.
حجت الاسلام دکتر بهاء الدين قهرمان نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه «باران» از شبکه قرآن و معارف سیما با حضور کارشناس این برنامه حجت الاسلام دکتر بهاء الدین قهرمان نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد حوزه به بررسی شرایط دعا کننده پرداخت.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این‏که در تعالیم ما اشاره به این مطلب شده است که اگر کسی دعای مخصوصی را در ساعت مخصوصی بخواند خیری برای اون مقدر است و اگر اذکار که وارد شده به تعداد مخصوصی خوانده شود اگر گناه فرد به عدد ستارگان باشد یا به عدد تمامی برگ‏ها باشد بخشیده می‏شود، نتیجه از مطلب شاید در اذهان به وجود بیاید که گناه انجام می‏دهیم فلان ذکر را می‏خوانیم موجب پاکی می‏شود.

 

وی در پاسخ به این مطلب با اشاره به داستانی، گفت: در محضر استادی بودم از استاد پرسیدم که فلان دعا برای از خواب بیدار شدن وارد شده است اما این دعا را می‏خوانیم و عکس آن می‏شود؟ استاد پاسخ را با مثالی برای من روشن کردند که دکتر دارویی را برای سرماخورگی ما تجویز می‏کند اما ما در کنار خوردن دارو ترشی هم می‌خوریم معلوم است که جواب عکس می‏دهد ما دعا را می‏‏خوانیم اما شرایط را عمل نمی‎‏کنیم انتظار نداشته باشیم که مستجایب شود.

 

حجت‌الاسلام قهرمان‌نژاد تصریح کرد: آیت الله بهجت فرمودند: «الیس الله بکاف عبده» تو عبد باش مگر می‏شود خدا کفایت نکند.

 

وی با اشاره به روایتی که فرمودند سه صدا است که با وجود این‏که صدا آهسته است اما به عرش الهی می‏رسد، گفت: صدای نوشتن دانشمندان و علما، صدای پای مجاهد در راه خدا و صدای دوک نخ ریسی بانوان در خانه با وجود این‏که آهسته است اما به عرش الهی می‏رسد.

 

این استاد حوزه با اشاره به شرایط دعا کننده گفت: دعایی که می‏خوانیم باید عین دعا از معصوم(ع) نقل شده و زمان مناسب برای دعا باشد مثلا در شب جمعه یا بعد از خطبه‏ها نماز جمعه یا قبل از نماز جمعه روایت داریم دعا مستجاب می شود.

 


وی با بیان این‏که نظم در دعا اهمیت فراوان دارد، گفت: نظم در دعا یکی از شرایطی است که دعا قطعا مستجاب می‏شود.

 

حجت الاسلام قهرمان نژاد اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند «کسی که برای برادر مومنش دعا کند از آسمان اول فرشته ندا می‏دهد و هفتصد برابر برای او دعا می‏کند از آسمان دوم ندای از فرشته‏ای می‏آید که می‏گوید برای تو دویست هزار برابر این کار تا آسمان هفتم تکرار می‏شود تا به خداوند برسد و خدا می‏گویید هزار هزار برابر مثل همان دعا برای تو می‏باشد»./978/پ202/ی

ارسال نظرات