چگونه تردیدم در اجتهاد آیتالله خامنهای برطرف شد
به گزارش خبرگزاری رسا، معرفی ابعاد شخصیت مقام عظمای ولایت، حضرت آیتالله العظمی خامنهای دامت برکاته بر صاحبان قلم و آنهایی که توان معرفی معظمله به جامعه را دارند، وظیفهای انکارنشدنی و جبرانناپذیری به وجود آورده است که مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) را بر آن داشته است تا سهم کوتاهی از مسؤولیت خویش در این راستا را انجام دهد و از اساتید گرانقدر و سرمایههای انقلاب که در این مجتمع فقهی حضور دارند، برای بازخوانی حقایق انقلاب اسلامی و شخصیت مقام معظم رهبری بهره گیرد.
در این گفتوگو، با یکی از استادان به نام حوزه علمیه قم و جامعةالمصطفیالعالمیه همسخن شدیم تا از روز ارتحال امام خمینی(ره) و انتخاب حضرت آقا به عنوان ولی فقیه و جانشین امام راحل و شخصیت علمی، اخلاقی و مدیریتی معظمله یاد کنیم.
آیتالله علی رحمانی سبزواری، با اشاره به مدیریت مقام معظم رهبری، اظهار کرد: همگان شاهدند که ارگان و سازمانهایی مانند ارتش، سپاه، بسیج و اطلاعات که زیر نظر شخص رهبری است، دارای بهترین مدیریت است و میتوان گفت که این نهادها در 25 سال گذشته به اندازه صد سال پیشرفت راهبردی در اهداف خود داشتهاند، بهترین گواه بر این ادعا آن است که دریابیم این نهادها از چه مرحلهای به این اندازه از پیشرفت و تعالی رسیدهاند.
وی افزود: اطلاعات کنونی ما آنچنان قوی است که تمام اقدامات ابرقدرتهایی مانند آمریکا را رصد و تحت کنترل دارد و اشراف کافی نیز بر اقدامات گروهای ضد انقلاب در داخل و خارج دارد. این قدرت است که دشمن را به ستوه آورده است.
این استاد درس خارج حوزه مدیریتهای غیرمسقیم معظمله را مورد توجه قرار داد و گفت: رهبری بیهمتای ایشان و اداره مدبرانه کشور، در هیچ کشوری به چشم نمیخورد. چه شاهدی از این بالاتر که هر گاه مملکت دچار وضعیت خاص گردد، شاهد انسجام هرچه بیشتر کشور در کنار مدیریت مقام عظمای ولایت میشویم.
آیتالله رحمانی مدیریت معظمله را برخاسته از ابزار اجتماعی دانست که از دین، فقه و عقل گرفته میشود و خاطرنشان کرد: مرکز این مدیریت، کتاب خدا و سنت رسول(ص) خداست. ایشان در هر سخن خود مدرک و مستند دارند و سند آن را در کتاب خدا، سنت رسول خدا(ص) و فقه معرفی مینمایند.
چرایی دلنشین بودن فرمایشات مقام عظمای ولایت
وی با اشاره به چرایی دلنشین بودن فرمایشات رهبری، تأکید کرد: علت آنکه سخنان مقام معظم رهبری در دل مینشیند و کسی توان مقابله با آن را ندارد، آن است که حرف دل مردم و فطرت انسانی را بر زبان جاری میکنند و این همان رهنمون الهی به مردم است، از این رو تأثیر میگذارد و تأثیر میپذیرند.
این شاگرد مقام معظم رهبری ابراز کرد: رهبران دنیوی، تنها از حزب و کشور خود و منافع آنها سخن میگویند، ولی مدیریت ولیفقیه در ایران، براساس خواست و نص خداست.
آیتالله رحمانی واقعه ارتحال امام راحل را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: وقتی امام خمینی(ره) در سال 1368شمسی به رحمت خدا رفتند، مردم کشور عزادار بودند و مراسمهای ارتحالی متعددی برای ایشان برگزار کردند و چهل روز نیز عزای عمومی اعلام شده بود و روحانیون نیز در این مجالس به سخنوری درباره شخصیت امام راحل پرداختند.
ماجرای خوابهای متوالی و شک و تردیدم در اجتهاد حضرت آقا؛
وی با ابراز اینکه من نیز هر چهار دهه آن چهل روز را برای سخنرانی به شهرستانهای مختلف رفتم، ادامه داد: در دهه نخست، در شهر ازنای لرستان حاضر شدم و در مدرسه علمیه این شهر سکونت یافتم تا در مجالس ختم این شهر به سخنوری بپردازم.
این استاد حوزه با اظهار اینکه پس از ارتحال امام(ره)، همواره شک و تردیدی در من وجود داشت که آیا حضرت آقا که به ولایت منصوب شده است، منصب اجتهاد و مرجعیت که شرط منصب ولایت است، را داراست، ادامه داد: پس از سخنرانی شب ششم ارتحال امام در این شهر، به بستر خواب در آن مدرسه رفتم. ساعاتی نگذشته بود که در خواب، حیاط مدرسه را پر از جمعیت و دانشجویان دیدم و از طرفی مقام معظم رهبری را مشاهده کردم که با یکی از فضلا روی بالکن بالای مدرسه قدم میزدند. در این لحظه صدای هاتفی آمد که «حکومت آیتالله خامنهای، حکومت اهلبیت پیغمبر(علیهمالسلام) است، مخالفت با این حکومت مخالفت با اهلبیت پیغمبر(علیهمالسلام) است». این جملهها را یک بار نشنیدم بلکه چندین بار برایم تکرار شد تا از خواب پریدم.
این فرهیخته حوزه ادامه داد: وقتی نگاهم به ساعت افتاد، دریافتم که ساعتی به اذان صبح مانده است، بلند شدم وضو گرفتم و نمازی به جای آوردم و دوباره خوابیدم. بلافاصله، همان خواب، همان جمعیت، همان تصویر از حضرت آقا و همان صدای هاتف به گوش آمد که بارها تکرار میکرد «حکومت حضرت آیتالله خامنهای، حکومت اهلبیت پیغمبر(علیهمالسلام) است مخالفت با این حکومت مخالفت با اهل بیت است» تا این که از خواب پریدم و دریافتم که هنگام نماز صبح است و نمازم را ادا کردم.
آیتالله رحمانی با اظهار این که این سلسله خوابها، من را به یقین رساند که هدایتی از جانب خداوند برایم حاصل شده است، افزود: پس از نماز صبح دوباره خوابیدم، بار دیگر همان منظره به سراغم آمد، این دفعه صدای آن هاتف به اندازهای بلند بود که حتی پس از بلند شدنم از خواب، انعکاس صدای آن در گوشهایم وجود داشت. اینچنین بود که برایم یقین حاصل شد که هدایتی از جانب خداوند صورت گرفت تا به اجتهاد و مرجعیت حضرت آقا یقین حاصل کنم.
روایت ابن خدیجه، مبنی بر ولایت فقیه در عصر غیبت
این شاگرد مقام معظم رهبری با بیان اینکه حکومت شیعی یک حکومت ولایتی است، مدعی شیعه بودن، ولایت را نیز در سینه دارد و این همان اداره و رهبری توسط ولیفقیه در زمان ما به شمار میرود، ابراز کرد: حکومت معصوم(ع)، حکومت پیغمبر(ص) است، در نتیجه حکومت فقها که به نص خود ائمه اطهار(علیهمالسلام)، به نیابت از حکومت ائمه هدی(علیهمالسلام) میگردد، همانند این روایت ابیخدیجه «قال لی ابوعبدالله: ایاکم ان یحاکم بعضکم بعضا الی اهل الجور، و لکن انظروا الی رجل منکم یعلم شیئا من قضائنا فاجعلوه بینکم فانی قد جعلته قاضیا فتحاکموا الیه؛ بپرهیزید از اینکه برخی از شما برخی دیگر را برای محاکمه نزد اهل ستم بکشانید، و لکن ملاحظه کنید کسی که چیزی از قضایای ما را می داند، در بین خود قرار دهید که من او را قاضی قرار دادم. پس محاکمات خود را پیش او ببرید».
وی با بیان این که هیچ فقیهی، منکر ولایت فقیه نیست، اضافه کرد: ممکن نیست که فقیهی ولایت فقیه عادل را قبول نداشته باشد و ولایت فاسق را تبلیغ کند. اختلافات موجود در دایره و محدوده این ولایت است، اما اصل ولایت، بنا به آیه «اطیعوا الله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم» و شامل شدن «اولی الامر» به فقهای دینی با واسطه ائمه هدی(علیهمالسلام)، امری معقول و انکارنشدنی است.
این فرهیخته حوزوی، با اشاره به شبههای در شمول این آیه به فقها، اظهار کرد: اولیالامر، معصومند. هرچند فقیهی که جانشین اولیالامر به شمار میرود، دارای عصمت نیست، اما عدالتش سرجایش باشد عدالت با خطا، با غفلت و با عصیان از بین نمیرود و اطاعت از او واجب است تا وقتی که دانسته و عالمانه به معصیت ورود نکند.
آیتالله رحمانی ادامه داد: مقام معظم رهبری، 25 سال رهبر این انقلاب هستند و هشت سال نیز هم رئیس جمهور بودند که گفتار، رفتار و حتی حرکاتشان در همه این روزها، ماهها و سالها در دید جهانیان بود، اما در این مدت فردی را ندیدم که یک نقطه ضعف قابل اعتنایی از ایشان گرفته باشد.
تفسیر سیاسی از آیات قرآنی، توسط حضرت آقا
این استاد درس خارج، با اشاره به سالهای حضور خود در درس تفسیر قرآن مقام عظمای ولایت در مشهد مقدس، اظهار کرد: در بین سالهای 1348 تا 1350 در درس تفسیر حضرت آقا و درس پدر دکتر شریعتی در مشهد مقدس شرکت میکردم. درس مرحوم شریعتی که یک کتاب تفسیر نیز از سوره نبأ تا پایان قرآن نگاشتهاند، دارای نکات ادبی و علمی از آیات قرآن بود، ولی درس تفسیر آقا جامع بود. یعنی هم دارای نکات ادبی و هم مباحث اخلاقی بود و رکن متمایز درس تفسیر ایشان نیز در تبیین نگاه سیاسی آیات بود که در تفسیرهای روایی ما و یا در تفسیرهای عقلی کمتر پرداخته میشد.
نگاه آیتالله میلانی، مقام معظم رهبری ، شهید هاشمینژاد و آیتالله طبسی به تئوری جدایی دین از سیاست
وی بیان کرد: در همان سالها، مرحوم آیتالله میلانی در سخنرانی برای طلابی که خود را برای تبلیغ آماده میکردند، فرمود «شما که به اطراف میروید، راه دو تا است. شما احکام، نماز، روزه، خمس و زکات را به مردم بگویید و کاری به مسائل دیگر نداشته باشید». معنای دیگر فرمایش ایشان این بود که دین از سیاست جداست. البته معتقدم که مرحوم میلانی با مصلحتاندیشی از اینکه طلاب، در اثر پرهیز از پرداختن به مسایل سیاسی به بند طاغوت درنیایند، آن سخنان را زده بودند که شب همان روز «شهید هاشمینژاد» در مشهد منبر رفت و سخنرانی تندی علیه این دیدگاه آقای میلانی کرد و دین را همراه با سیاست معرفی نمود که فردای آن روز ساواک او را دستگیر نمود.
آیتالله رحمانی افزود: روز بعد از دستگیری شهید هاشمینژاد، آیتالله طبسی که به درس ایشان میرفتم نیز در سخنرانی تندی همانند شهید هاشمینژاد داشت که برای دستگیر نشدن توسط ساواک تا چند وقت در کلاس حاضر نشدند. پنجشنبه یا جمعه همان هفته بود که حضرت آیتالله خامنهای را با کولهباری از کتاب دیدم که برای سخنرانی به مدرسه میرزا جعفر تشریف آوردند. آن سخنرانی با موضوع نظریه جدایی دین از سیاست یا عینیت دین با سیاست بود، ایشان از زمان شیخ مفید تا قرن دوازده که ده قرن را شامل میشد، همه این اقوال را نقد و بررسی کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که اکثریت قاطع فقهای شیعه دین را با سیاست عجین میدانند و مطلب را به صورت کامل علمی بیان کردند و در سخنانشان به شکل مستقیم و حتی کنایهای هیچ اشارهای به آقای میلانی نکرد که توهینی به ایشان گردد، از این رو بود که ساواک نتوانست از ایشان عیب و سوژهای بگیرد.
برخورد علمی، به جای بدخلقی سیاسی
وی با بیان این که معظمله با این رفتار خود نشان دادند که برخورد علمی باید به چه شکلی باشد، ابراز کرد: حتی در برخورد سیاسی هم باید طرف مقابل را به گونهای اقناع کرد که جنجال و سوژه به دست دشمن ندهد.
برخورد هوشمندانه امام راحل با ارتش و نیروی انتظامی طاغوت
این شاگرد مقام معظم رهبری ادامه داد: نظیر این برخورد را در برخورد امام خمینی(ره) پس از انقلاب اسلامی ایران با ارتش و نیروی انتظامی میبینیم که جز اشخاص معلومالحال، فردی را اخراج نکردند علیه او پروندهای درست نکردند. ولی در مقابل ارتش، سپاه به وجود آمد و در مقابل شهربانی و نیروی انتظامی، کمیته تشکیل شد و در مقابل سپاه و کمیته هم بسیج تشکیل شد تا در عمل همه این نیروها حفظ گردند و به خدمت آرمانهای این انقلاب درآیند.
تفاوت انقلاب ایران و انقلابهایی همانند مصر
وی در پایان، تأکید کرد: این قدرت رهبری، موهبت و الهامی از جانب خداوند است که در دیگر حکومتهای انقلابی دنیا وجود ندارد. برای نمونه مصر را ببینیم که چگونه انقلابی در آن وجود آمد، قدرتی به حکومت رسید و همان ارتشی که از سوی این حکومت به مشروعیت رسید، چگونه عوامل مشروعیت خود را دربند نمود./907/د101/ی
منبع: مجتمع آموزش عالی فقه جامعةالمصطفی