۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۲۲۱۹۰۰

چند خبر فرهنگی از آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ این گزارش حاکی از چند رویداد فرهنگی از مجموعه آستان قدس رضوی در روزهای اخیر است.
آستان قدس رضوي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بر اساس توافقنامه ای میان «به نشر» و «موسسه فرهنگی انتشاراتی الهدی»، ترجمه و توزیع کتاب های انتشارات آستان قدس رضوی در سراسر جهان به انجام می رسد.

توزیع بین المللی کتاب های «به نشر»

نظر به اهمیت حضور در فضای بین المللی و جهانی، مقدمات توزیع کتاب های ترویجی و دینی به ویژه کتاب های حوزه رضوی انتشارات آستان قدس رضوی در سراسر جهان با انعقاد توافق نامه با موسسه فرهنگی الهدی میسر می شود.

در همین راستا و با هدف گسترش فعالیت های فرهنگی و بهره گیری از قابلیت های انتشارات آستان قدس رضوی، توافقنامه ای جهت تسهیل امر توزیع بین المللی کتاب ها در راستای توانمندی موسسه فرهنگی انتشاراتی الهدی، میان این دو موسسه به امضاء رسید.

بر اساس این توافق نامه، موسسه الهدی این امکان را پیدا می کند که کتاب های چاپ شده در به نشر را در نمایندگی های داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته و توزیع کند.

در بخش دیگری از این توافق نامه موسسه فرهنگی انتشاراتی الهدی می تواند کتاب های منتخب انتشارات آستان قدس رضوی را به زبان های خارجی ترجمه و به شیوه های مختلف به بازار عرضه کند و به نشر نیز در صورت امکان، در توزیع کتاب های موسسه فرهنگی و انتشاراتی الهدی اقدامات لازم را به انجام می رساند.

این توافق نامه که برای مدت یکسال تنظیم شده است، به امضای مدیران عامل دو مجموعه «به نشر» و «موسسه الهدی» رسید.

تحصیل 200 دانشجوی خارجی در مراکز آموزشی رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی، دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: در سال تحصیلی جدید، 200 دانشجوی زن و مرد خارجی، در مراکز آموزش عالی آستان قدس رضوی مشغول به تحصیلمی شوند.

 وی تصریح کرد: دانشگاه امام رضا(علیه‌السلام) در سال تحصیلی جدید، میزبان 180 دانشجوی زن و مرد خارجی از کشورهای عراق و افغانستان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز میزبان 20 دانشجوی مرد خارجی از کشورهای افغانستان، سوریه و پاکستان است که این دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، که از سالهای قبل پذیرش شده اند، در سال تحصیلی 94- 93 در این دو دانشگاه به تحصیل مشغول می شوند.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: دانشگاه علوم اسلامی رضوی با رویکردی تلفیقی حوزوی و دانشگاهی و دانشگاه امام رضا(علیه‌السلام) از ابتدای تاسیس تاکنون، حدود 150 فارغ التحصیل دانشجوی خارجی داشته اند.

حجت الاسلام حسینی، تاسیس دو مرکز مهم آموزش عالی با رویکردهای خاص برگرفته از منویات تولیت آستان قدس رضوی را از جمله اقدامات موثر و مفید آستان قدس رضوی برشمرد و افزود: هدف اصلی آستان قدس رضوی از ایجاد و توسعه سیاسی آموزش عالی فرامرزی، معرفی و ارتقاء موقعیت ملی، منطقه‌ای و جهانی مراکز آموزش عالی این نهاد، با هدف ترویج معارف رضوی و اشاعه فرهنگ ناب شیعه در منطقه و جهان اسلام است.

وی عنوان کرد: با توجه به سند چشم انداز آموزش عالی کشور در سال 1404، نظام آموزش عالی به عنوان بنیان علم و فناوری کشور، نظامی رقابت پذیر، سرآمد در منطقه، دارای هویت اسلامی– ایرانی، مبتنی بر آمایش سرزمین و دسترسی همگانی است و در تربیت متخصصانی متعهد، خلاق و کارآفرین، تحکیم بنیان خانواده، حفظ کرامت و منزلت نیروی انسانی و تامین نیازهای جامعه و ثروت آفرینی توانا خواهد بود.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان این که مرجعیت علمی ایران در منطقه، جایگاه اول علمی و فناوری در منطقه جنوب غربی آسیا به شمار می رود، گفت: طبق سند چشم انداز آستان قدس رضوی، این آستان مقدس تا سال 1404، خود را به عنوان نهادی پیشرو، تعیین کننده و سیاست گذار در زمینه بسط و اشاعه فرهنگ ناب شیعه درجهان و دارای عالی ترین مرکز علمی، فرهنگی و تبلیغی در اشاعه سنت و سیرت حضرت رضا(علیه‌السلام) درجهان، خواهد شناساند.

وی اضافه کرد: این آستان مقدس در پایان این چشم انداز، نهادی الهام بخش، فعال و مؤثر در فضای فرهنگی کشور، منطقه و جهان اسلام با اتکا به معارف قرآنی وسنت و سیره رسول اکرم(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) خواهد بود.

حجت الاسلام حسینی درباره پتانسیل ها و ظرفیت های موسسات آموزش عالی آستان قدس رضوی برای جذب دانشجویان خارجی، بیان کرد: از مهمترین این پتانسیل ها، می توان به وجود ظرفیت های تکنولوژیکی بومی ایران که در شرایط جنگ و تحریم به دست آمده است، بارگاه منور امام رضا(علیه‌السلام) در شهر مشهد و برکات مادی و معنوی حاصله از آن، وجود منابع منحصر به فرد در بعضی رشته‌های تحصیلی مانند  ادبیات، زبان و فرهنگ فارسی، تاریخ و فرهنگ باستان و اسلام، جامعیت موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی، منطقه ویژه اقتصادی سرخس به لحاظ برخورداری از بهترین امکانات آموزشی، اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی و موقعیت استراتژیک و ژئوپولتیک که در انحصار آستان قدس رضوی است، اشاره کرد.

تشرف امام جمعه اهل سنت بندر پل به حرم رضوی

شیخ حسین بازماندگان، امام جمعه اهل سنت بندر پل در حاشیه تشرف به حرم مطهر رضوی با بیان اینکه «آرامشی غیر قابل وصف در حرم مطهر امام رضا(ع) وجود دارد» اظهار داشت: این بارگاه منور میعادگاه عاشقان، پناه‌گاهی برای بی‌پناهان و مرهمی برای دل شکستگان است.

وی ادامه داد: هرکه به این صحن‌ و سرا پا می‌گذارد قطعا از سوی حضرت دعوت شده است و من از این بابت که حضرت مرا قابل دانسته و دعوت کرده‌اند، بسیار خوشحال هستم.

بازماندگان، عشق به ولایت را ویژگی بارز زائرین امام علی بن موسی الرضا(ع) معرفی  کرد و گفت: عشق به ولایت در میان زائران این حرم ملکوتی موج می‌زند.

امام جمعه اهل سنت بندر پل تاکید کرد: امروز جایگاه حضرت رضا(ع) در جهان اسلام کاملا ویژه است و تمام مسلمانان به ایشان ارادت دارند، این موضوع نیز تنها مختص برادران شیعه نمی‌شود و اهل سنت نیز به این امام رئوف عشق می‌ورزند.

 وی با بیان این که «اگر کسی توفیق زیارت می‌یابد قطعا دعوتنامه داشته است و گرنه نمی‌توانست به اینجا بیاید» ابراز داشت: دلیل تشرف به حرم رضوی، نه ثروت است و نه سایر مقوله‌های مادی، زیرا خیلی‌ها همه چیز دارند ولی توفیق زیارت ندارند و دست شان بسته است.

بازدید امام جمعه اهواز از زیارتگاه آیت الله مدرس(ره)

آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز به زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره) مشرف و با فعالیت های موسسه آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) آشنا شد.

وی ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس و زیارت مرقد مطهر شهید آیت الله مدرس(ره)، از موزه و سایر خدمات ارزنده فرهنگی و عمرانی آستان قدس رضوی در این مجموعه بازدید کرد.

در این بازدید حمزه سپهریان، مدیر عامل موسسه آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) ضمن خیر مقدم، به ارائه گزارشی اجمالی از خدمات ارزنده آستان قدس رضوی در زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره) پرداخت و گفت: الحمدلله امروزه با اهتمام و درایت مدیریت توانمند اسلامی آستان قدس رضوی حضرت آیت الله واعظ طبسی، زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره) به طرز باشکوهی بازسازی و سالیانه پذیرای بیش از سه میلیون نفر زائر بوده و با اجرای برنامه های متنوع دینی، مذهبی، آموزشی، عمرانی و ارائه خدمت به زائران در طول سال به قطب فرهنگی منطقه تبدیل شده است.

آیت الله موسوی جزایری افزود: تسری مدیریت توانمند اسلامی تولیت عظمای آستان قدس رضوی در تمامی بخش های آستان قدس رضوی و از جمله این زیارتگاه کاملا مشهود است، به طوری که در سال گذشته کتابخانه شهید آیت الله مدرس(ره) کاشمر به عنوان کتابخانه مشارکتی برتر در کشور معرفی شده است.

نمایشگاهی با موضوعی دفاع مقدّس در کتابخانه مرکزی

به مناسبت هفته دفاع مقدّس، گنجینه‌ای از عکس‌ها و کتاب‌های ارزشمند با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدّس، در قالب نمایشگاهی علمی و فرهنگی، از 29شهریور تا 6 مهرماه، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض دید عموم گذاشته شده است.

در این سازمان، بیش از پانزده  هزارجلد کتاب چاپی در حوزه دفاع مقدّس وجود دارد که این کتاب‌ها در تالارهای کتابخانه مرکزی، کتابخانه‌های تخصصی و کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در اختیار عموم علاقه‌مندان به حوزه دفاع مقدّس قرار دارد.

از مجموع کتاب‌های چاپی کم‌مانند در حوزة دفاع مقدّس، مجموعه‌ای ارزشمند، مانندِ جنگ تحمیلی از دیدگاه امام خمینی(ره)، فرهنگ جبههْ جنگ نفتکش‌ها،تاریخ نظامی جنگ تحمیلی، دفاع مقدس در بیانات امام خمینی(ره)، تقویم تاریخ دفاع مقدس، اولین های دفاع مقدس، شیعه، حفظ آثار جنگ و ... در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

در این نمایشگاه، از میان عکس‌های موجود در آرشیو مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجموعة ارزشمندی انتخاب شده و در معرض نمایش عموم قرار گرفته است؛ برگزاری نماز جماعت به امامت مقام معظّم رهبری(مدَّ ظلّه العالی) در جمع رزمندگان اسلام، حضور آیت‌الله واعظ طبسی در جمع طلّاب اعزامی به مناطق عملیاتی، حضور تولیت عظمای آستان قدس رضوی در مناطق آسیب‌دیده از جنگ در شهر هویزه، مراسم رژة رزمندگان اعزامی به مناطق عملیاتی، رزمندگان اسلام در خطوط مقدّم جبهه، مراسم رژة خواهران بسیجی در مشهد مقدّس، تشییع شهدای دوران دفاع مقدّس در حرم مطهّر امام رضا علیه‌السلام، و شهید صیّاد شیرازی و شهید برونسی در دوران دفاع مقدّس، عناوین برخی از عکس‌های به‌نمایش‌درآمده در این نمایشگاه است.

در بخش دیگری از این نمایشگاه، مجموعه عکس‌های ارزشمندی با عنوان “یاران خراسانی”، مشتمل بر عکس‌های رزمندگان خراسانی در جبهه‌های جنگ تحمیلی، در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

گفتنی است که «نمایشگاه عکس‌ها و کتاب‌های ارزشمند با موضوع جنگ تحمیلی و دفاع مقدّس»، از 29شهریور تا 6 مهرماه، در دو نوبت صبح و عصر درکتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی، پذیرای عموم علاقه‌مندان به آثار فرهنگی و معنوی است.

دیجیتال‌سازی 169 هزار کتاب خطی

169 هزار نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و سربی، متعلّق به سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی، حوزه‌های علمیّه و اماکن مذهبی سراسر کشور بر در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی دیجیتال‌سازی شده است.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،در راستای توسعه منابع نفیس و دیرپای فرهنگ غنی اسلامی و حفاظت و نگه‌داری از میراث مکتوب بشری، علاوه بر آثار خطی سازمان،  مجموعه‌های خطی و چاپ سنگی اماکن مذهبی، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی، حوزه‌های علمیه و کتابخانه‌های مختلف سراسر کشور را به صورت رایگان در محل آن‌ها دیجیتال‌سازی کرده است.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور حفاظت و صیانت از نسخه‌های خطی، طرحی را از سال 1391 به اجرا درآورده است که طبق آن، نسخه‌های خطیِ متعلّق به افراد حقیقی و حقوقی سراسر کشور را که در مراکز فرهنگی، کتابخانه‌های شخصی یا منازل نگه‌داری می‌شوند، به صورتِ کاملاً رایگان در محل آن‌ها دیجیتال‌سازی می‌کند.

متخصصان دیجیتال‌سازی سازمان، تاکنون منابع ارزشمندی مانندِ نسخه‌های خطی حجّت‌الاسلام سید محمدرضا آیت‌اللهی که در منزل شخصی‌شان از آن‌ها نگه‌داری می‌کنند، 429 نسخه خطی و کتاب چاپ سنگی متعلّق به آیت‌الله لاری، تعداد چهار هزار نسخه خطی کتابخانه وزیری یزد، منابع خطی مدرسه علمیه نوّاب در مشهد، کتابخانه آیت‌الله شوشتری در شوشتر، کتابخانه حرم شاه‌چراغ در شیراز و همچنین آثار ارزشمندی از دیگر شهرهای ایران اسلامی، مانند خوانسار، لار، کاشان، بیرجند و ... را به صورت رایگان در محل آن‌ها دیجیتال‌سازی کرده و نسخه پشتیبان از آن‌ها تهیه کرده‌اند.

دیجیتال‌سازی منابع خطی کتابخانه‌های سازمان و سایر منابع خطی متعلّق به افراد حقیقی و حقوقی گام بسیار بزرگی در راستای حفظ و احیایِ علوم و فنونِ سنتی و اصیل است، که با بومی‌سازی دانش دیجیتال‌سازی و اجرای طرح دیجیتال‌سازی منابع خطی و چاپ سنگی کشور، علاوه بر حفاظت و نگه‌داری این آثار، کمک شایانی نیز در راستای دسترس‌پذیری دانش‌پژوهان به آثار خطی و چاپ سنگی شده است./1308/د101/ب

 

ارسال نظرات