۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۲۲۲۲۶۴
سخنران حرم رضوی:

کینه ریشه تمام عیوب و رذایل است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم رضوی با اشاره به این که کینه توزی ریشه تمام عیوب است، گفت: کینه مانع از این می شود که انسان دیگری را ببخشد؛ باید با دیگران مدارا کرده و آن ها را بخشید تا خداوند نیز به ما رحم کند.
حرم رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام گرایلی، سخنران رحم رضوی، امروز در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، در جمع زائران و مجاوران گفت: کظم غیظ از جمله صفات برجسته انسان مؤمن است، از این رو کسانی که به شما ظلم کرده اند را ببخشید.

 

وی با اشاره به آیه «قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ»، ابراز کرد: شیطان قسم یاد کرده است که انسان را گمراه کند، قطع کردن رحم و ایجاد اختلاف و فتنه در بین مؤمنان از جمله نقشه های شیطان است، از این رو اگر بین بستگان اختلافی پیش آمد این نشان از آن است که گام شیطان اثر گذار بوده است. 

 

حجت الاسلام گرایلی افزود: خداوند در آیه 91 سوره مائده به نقشه های شیطان اشاره کرده، می فرماید:«إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء ، جز این نیست که شیطان مى‏خواهد میان شما دشمنى و کینه افکند.»، شیطان به دنبال ایجاد کینه بین مؤمنان است؛ کینه ریشه گناهانی چون حسادت، اهانت و قتل است.

 

سخنران حرم رضوی با اشاره به این که کینه، ریشه تمام فتنه ها است، گفت: کینه مانع از این می شود که انسان دیگری را ببخشد، حضرت علی(ع) می فرمایند: «امُ العُیوب، الحِقد، کینه، ریشه عیوب است».

 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: قاطعین رحم از جمله گروهی هستند که در شب قدر بخشیده نمی شوند؛ قطع رحم عمر را کوتاه می کند، در حالیکه صله رحم، عمر را زیاد و حساب را کوتاه می کند.

 

وی ابراز کرد: در روز قیامت که روزی سخت و دشوار است، خداوند با افرادی مدارا کرده، حساب آن ها را آسان می گیرد، افراد تعجب می کنند و فرشته ندا می دهد که، این ها افرادی هستند که در دنیا با هم رفیق و دوست بودند و در دنیا با دیگران مدارا کردند.

 

حجت الاسلام گرایلی افزود: سیره و رفتار ائمه اطهار(ع) را الگوی خود قرار داده و از اشتباه افراد بگذرید، پیامبر اکرم(ص) تنها پیامبری بودند که مورد آزار امت خود قرار گرفتند و آن ها نفرین نکردند، رسول الله(ص)، روزی که مکه را فتح کردند، صاحب قدرت بودند، از این رو می توانستند از افراد انتقام بگیرند اما اعلام کردند «الیومُ یومُ المَرحَمه، امروز روز مرحمه است» و همه را بخشیدند.

 

سخنران حرم رضوی ابراز کرد: کظم غیظ از جمله صفات برجسته انسان مؤمن است، خداوند در آیه 134 سوره آل عمران می فرماید: «وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ». بهتر است انسان زمانی که خشمگین می شود وضو بگیرد یا حالتش را عوض کند، تا خشمش فروکش کند.

 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در روایات به عفو و گذشت سفارش شده است، ائمه معصومان(ع) می فرمایند: «العفوُ عَمن ظَلَمَک، از کسی که به تو ظلم کرده در گذر»؛ انسان باید به دیگران رحم کند تا خدا به او رحم کند و بخشش زمانی هنر است که به انسان ظلم شده باشد و انسان از آن بگذرد.

 

وی ابراز کرد: انسان می بایست بخاطر خدا و ائمه معصومان(ع) دیگران را ببخشد، در بخشش شیرینی و لذتی است که در انتقام نیست، انسان ممکن است با انتقام آرام شود، اما شیرینی و لذتی در پی ندارد.  

 

حجت الاسلام گرایلی با بیان این که بعض و کینه، سبب شد، شعله کربلا و جنگ با امام حسین(ع) شعله ور شود، افزود: امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به لشکر یزید فرمودند: آیا نمی دانید که عمامه من عمامه رسول خدا(ص) و شمشیر من، شمشیر رسول الله(ص) است، آن ها در مقابل گفتند، می دانیم و امام(ع) فرمود: چس چرا خون من را می ریزید که آن ها گفتند: به خاطر بغضی که از پدرت به دل داریم./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات