۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۲۳۷۲۳
کارشناس علوم دینی:

معنای دعا عرفه ضرورت محوریت ولایت است

خبر گزاری رسا - کارشناس و پژوهشگر علوم دینی توجه به مضامین دعای عرفه را سبب آرامش و بندگی عنوان کرد و گفت: دعای عرفه به منزله آب حیاتی است که وجود انسان را احیا کرده و دلدادگی به خدا، خلوص و تقوا، عبادت و بندگی و ضرورت محوریت ولایت را به ارمغان می‌آورد.
دعاي عرفه حجت الاسلام محمد صادق گلزاده

حجت الاسلام صادق گلزاده، کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین بخش هایی از دعای عرفه پرداخت و گفت: عرفه از معرفت است، بنابراین باید در فراگیری علوم و احکام دینی مصمم بوده و تا نقطه شناخت اساسی از دین پیش برویم.

 

وی با اشاره به ویژگی های ممتاز روز عرفه، افزود: دعای عرفه امام حسین(ع)، دعایی جامع، تاثیر گذار و آگاهی بخش بوده و خداشناسی، امام شناسی و انسان شناسی از درس های این دعا است.

 

مبلغ برتر حوزه علمیه قم توجه مؤمنان و به ویژه نسل جوان را به دعای عرفه مهم خواند و ادامه داد: دعای عرفه چگونگی گفت وگو با خداوند، نیایش، تضرع و گفتمان با نفس را به زیبایی به انسان آموزش می دهد.

 

وی خاطر نشان کرد: اگر مؤمنان و نسل جوان مقید باشند دعای عرفه را با توجه به معنا و ترجمه بخوانند و دل در گرو دعا بدهند، این امر به منزله آب حیاتی است که وجودشان را احیا کرده وآرامش، دلدادگی به خدا، خلوص و تقوا، عبادت و بندگی و ضرورت محوریت ولایت را برای انسان به ارمغان می آورد؛ بنابراین دل بستگی به دعای عرفه و توجه به شرح و تفسیر آن زندگی ساز و نجات دهنده است.

 

کارشناس امور دینی به بی مهری جامعه نسبت به عمل کردن ادعیه اشاره کرد و گفت: یکی از منابع مهم دین و معرفت دینی ادعیه است، معارف دینی باید همانند دیگر کلمات معصومین(ع) از ادعیه بیرون کشیده شود؛ بنابراین اگر این اتفاق به خوبی صورت گیرد و دسته بندی درستی از معارف موجود در دعا داشته باشیم و در زندگی به کار ببندیم، به طور قطع تاثیرگذاری بسیار بالایی در زندگی ما خواهد داشت.

 

وی با بیان این‌که دعای عرفه مرام نامه معرفت، عمل و تضرع یک ساله ما تا عرفه بعدی است، بیان داشت: ادعیه، مناسبت ها و دعای عرفه انسان ساز، سرنوشت ساز و بیمه کننده است.

 

حجت الاسلام گلزاده در پایان اظهار داشت: کسانی که وارد فضای معنوی عرفه می شوند باید بتوانند تا عرفه بعد خود را به معرفت و تعبد بیمه کنند و به تعهدات دینی و ایمانی خود پایبند باشند./1323/ت302/ی

ارسال نظرات