۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۲۲۴۹۳۷
کارشناس دینی مطرح کرد؛

توجه به رشد فکر و اجتماعی شرط اصلی ازدواج

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ویژگی بارز تشکیل زندگی مطلوب، ازدواج آسان و به هنگام است، گفت: رشد فکری، رشد اجتماعی، رشد اقتصادی و رشد عاطفی از دیگر شرایط لازم برای ازدواج هستند.
حجت الاسلام محسن عباسي ولدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام محسن عباسی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس خانواده در برنامه تلویزیونی گلبرگ با بیان این که ازدواج باید به موقع و به هنگام انجام شود، گفت: توصیه سن برای ازدواج کاری غیر کارشناسی است و فرد باید بیند اگر شرایط ازدواج را دارد به هنگام و به موقع ازدواج کند.

وی با بیان این که امر ازدواج نیازمند تحقق ویژگی هایی در وجود انسان است که مشخص می کند شخص چه هنگام باید ازدواج کند، گفت: ازدواج نیازمند پنج نوع رشد است که بلوغ اولین رشد و نشانه ازدواج است که برای ازدواج لازم است ولی کافی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که رشد فکری، رشد اجتماعی، رشد اقتصادی و رشد عاطفی از دیگر شرایط لازم برای ازدواج هستند، گفت: در بلوغ فکری شخص باید به این حد رسیده باشد که علت ازدواج را بداند و به این نکته توجه کند که سرنوشت یک انسان دیگر را در اختیار دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ثبات شخصیت و عدم هرزگی دل و دلبستگی به اشخاص گوناگون و قدر بیان عواطف و احساسات را از نشانه های بلوغ عاطفی عنوان کرد، ادامه داد: در بلوغ اجتماعی شخص باید از منفعت گرایی و خود خواهی دست بردار و به این موضوع دقت کند که از خودگذشتگی و فداکاری از نشانه های یک زندگی موفق است.

حجت الاسلام عباسی گفت: توکل بر خداوند و مدیرت دخل و خرج از شرایط بلوغ اقتصادی است که اگر فرد هر پنج عامل فوق را داشت شرایط برای ازدواج او در هرسن و مکانی فراهم است و باید خانواده در مسیر ازدواج او را راهنمایی کنند.

وی افزود: متوسط سن ازدواج پسرها در حال حاضر 28 سال و در دختر ها 25 سال است و این متوسط سن ازدواج در حال افزایش است در حالی که بلوغ پسرها در 12 سالگی و بلوغ دختر ها در 9 سالگی اتفاق می افتاد و همین طولانی شدن فاصله ازدواج دختران و پسران در جامعه خود عاملی برای افزایش آسیب های اجتماعی، افزایش دوستی های خیابانی و افزایش فساد اخلاقی می شود که مسؤولان باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خانواده ها باید شرایط ازدواج را برای فرزندانشان فراهم کنند، ادامه داد: فرزندان باید صلاحیت شخصیتی خود را برای ازدواج به والدینشان اثبات کرده و والدین هم باید در مسیر ازدواج در کنار جوانان باشند و فرزندانشان را به موقع و با شناخت کامل از طرف مقابل تشویق به امر مقدس ازدواج کنند.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به این که دوران عقد بهترین دوران در زندگی زوج های جوان است، گفت: والدین باید در دوران عقد به صورت متعادل با زوج ها رفتار کنند و نسبت به آنها سخت گیری نداشته باشند و از سوی دیگر زوج های جوان هم باید در دوران عقد مراقب رفتارهای خود باشند تا موجب نگرانی خانواده ها نشوند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل مهم اختلاف پس ازدواج در میان زوج های جوان بی احترامی، بی محبتی، خود خواهی، عدم درک متقابل و نکاتی مشابه است که زوج های جوان به جای مقابله به مثل با یکدیگر که پایه های زندگیشان را سست و متزلزل می کند می توانند با یکدیگر مدارا کنند.

وی با اشاره به این که امام علی (ع) در نهج البلاغه مدارا را کیلید پیروزی می دانند، گفت: انسان نباید در مدارا انتظارداشته باشد که طرف مقابل هم همین کار را انجام دهد و اگر طرف مقابل این کار را انجام نداد انسان نباید روی او منت بگذارد زیرا بزرگترین پاداش را خداوند در مقابل مدارا به انسان می دهد./968/پ203/س

ارسال نظرات