۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۲۲۵۰۷۹

هشدار آیت الله بوشهری نسبت به تنزل سطح علمی طلاب

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که حوزه‌ها را باید با سطح علمی بالا، نشاط و شادابی سر پا نگه‌داریم، گفت: دشمنان از طریق‌های مختلفی همانند سایت و تبلیغات زهر آگین ورود پیدا می‌کنند.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور شامگاه امروز در مراسم فارغ التحصیلی مدرسان مؤسسه آموزش عالی حوزوی تربیت مدرس به بررسی نقش اساتید در استحکام بنیه حوزه‌های علمیه پرداخت.

 

وی گفت: همه حوزه‌‌ها همانند حوزه علمیه قم از اساتید، طلاب و فضلا برخوردار نیستند؛ گاهی یک امام جمعه در شهرستان ماهها برای جذب یک استاد پایه اول تلاش می‌کند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که امروزه در بیشتر کنفرانس‌های بزرگ سازمان ملل آموزش و پرورش یا همان تعلیم و تعلم را به عنوان یک نقش کلیدی برای تغییر مسیر جهان بیان می‌کنند، عنوان کرد: در این کنفرانس‌ها بیان می‌کنند «اگر بخواهیم تغییری در زندگی اجتماعی جامعه ایجاد کنیم، باید از مدارس به عنوان محور تحول اجتماعی استفاده کنیم؛ اگر بخواهیم تغییری را از مدرسه ایجاد کنیم باید از اساتید شروع کنیم و هیچ اصلاحی بدون همکاری و مشارکت اساتید موفق نمی‌شود».

 

آیت‌الله حسینی بوشهری دارا بودن دانش و مهارت کافی، داشتن خمیر مایه علمی و مهارت تدریس را از جمله ویژگی‌های مهم اساتید برشمرد و اظهار داشت: دانش و مهارت به تنهایی برای نقش آفرینی اساتید در عرصه جهانی کافی نیست؛ البته دانایی استاد بسیار مهم است، ولی استادی که دانش و توانایی لازم به همراه خمیرمایه علمی لازم را نداشته باشد نمی‌تواند مؤثر باشد.

 

وی ادامه داد: مهارت تدریس از دیگر ویژگی‌های یک استاد خوب است؛ در حوزه افراد ملا، محقق و با سواد کم نداریم ولی برخی به سبب نداشتن مهارت تدریس نمی‌توانند نقش بسیار مؤثری در جامعه داشته باشند.

 

امام جمعه قم دارا بودن قدرت تفهیم بالا، داشتن اخلاق و معنویت را از دیگر صفات بارز اساتید خواند و عنوان کرد: معنویت عنصر کلیدی در کنار دیگر صفات اساتید است؛ استاد باید نسبت به معارف، رفتار، باور و اعتقادات طلاب دغدغه‌مند باشد؛ اگر به این نکات توجه نداشته باشد رسالت استادی خود را انجام نداده است.

 

وی افزود: اساتید باید فراغت لازم برای تدریس را داشته باشند؛ باید برای تدریس در مناطق محروم حضور پیدا کنند؛ همچنین نباید برای خود به گونه‌ای گرفتار‌ی های تدریسی غیر از دروس حوزوی ایجاد کنند که نتوانند به رسالت اصلی خود که بیان دروس حوزه است برسند؛ حوزه‌ شیعه در این عصر باید بدرخشد؛ چرا که دشمنان از طریق‌های مختلفی همانند سایت و تبلیغات زهر آگین ورود پیدا می‌کنند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: حوزه را باید با نشاط، شاداب و با دانش بالا سر پا نگه داریم؛ همچنین اساتید باید ارتباط جدیی با طلاب داشته و مشاورین امین آنها باشند؛ اساتید باید استعدادها را رصد و آسیب‌ها را شناسایی کنند، در صورت نیاز نیز این مسائل را به مسؤولان ذیربط منتقل کنند تا خروجی خوبی داشته باشیم.

 

وی تأکید کرد: همچنین اساتید باید به طلاب میدان داده و اجازه دهند آنها سؤالات و پرسش‌های خود را مطرح کنند تا اگر ابهامی وجود دارد برطرف شود؛ اساتید مباحث اعتقادی باید شبهات طلاب را پاسخ دهند؛ چرا که اگر این کار صورت نگیرد یک طلبه وقتی در مدارس و دانشگاه‌ها حاضر می‌شود در برابر شبهاتی از او سؤال می‌شود دچار واگرایی می‌شود.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر این‌که خروجی مدارس باید افراد متخلق و علاقمند به درس، بحث و انسانی مفید برای جامعه، انقلاب و اسلام باشد، گفت: اساتید طلاب را برای تدریس تشویق کرده و اگر نقطه ضعفی وجود دارد در خفا به آنها بگویند.

 

وی افزود: حضور اساتید در کلاسها نیز باید به موقع، منظم و با الگوی رفتاری باشد، حتی پوشش اساتید باید مناسب باشد؛ چرا که طلاب الگوبرداری می‌کند؛ طلاب را برای آینده تربیت می‌کنیم؛ از این‌رو باید این عزیزان با مردم مرتبط باشند.

 

امام جمعه قم کم رونق شدن مباحثه در حوزه‌های علمیه و ورود زودهنگام برخی از طلاب به عرصه کار را از جمله آسیب‌های حوزه عنوان کرد و بیان داشت: مباحثه در حوزه کم رونق شده است، این سنت قدیمی را باید اساتید در شهرستان‌ها راه اندازی کنند؛ همچنین کار پژوهشی طلاب بسیار جدی نیست، تقریر نویسی و پژوهش بسیار مهم است.

 

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از طلاب از پوشیدن لباس روحانیت ابا دارند، باید آنها را توجیه کرد که این لباس دین بوده و مردم با دیدن آن به یاد خدا، دین و معنویت افتاده و سؤالات شرعی خود را از طلبه می‌پرسند؛ همچنین برخی از طلاب زود درگیر کار می‌شوند./993/پ202/ج

ارسال نظرات