۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۲۲۵۷۸۶
استاد حوزه و دانشگاه:

درک آموزه های قرآنی زمینه ساز تحقق سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که درک آموزه های قرآنی زمینه ساز تحقق سبک زندگی اسلامی می شود، گفت: مشکل جامعه امروز ما این است که به ظاهر قرآن می پردازند و در آموزه های آن تدبر نمی کنند به همین دلیل معنای سبک زندگی و اصول آن را نمی توانند از قرآن استخراج کنند.
  

 سبک زندگي ديني

حجت الاسلام محمد مختاری، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند با بیان این که جامعه امروز از ظرفیت های خوبی در زمینه آموزش و فعالیت های قرآنی برخوردار است، گفت: اگر ما بتوانیم فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه کنیم و زمینه تدبر در قرآن را فراهم کنیم خواهیم توانست اصول اسلامی و قرآنی را وارد سبک زندگی مردم کنیم.

 

وی افزود: برپایی کارگاه‌های تخصصی آموزش تفسیر و تدبیر در قرآن از ضروریات برگزاری سبک زندگی اسلامی است که اگر این بسترها فراهم نشود امکان وارد کردن آموزه های دین در سبک زندگی اسلامی فراهم نشده و مردم در همان ظاهر قرآن باقی خواهند ماند و نخواهند توانست از ظاهر قرآن عبور کرده و به باطن آن دست یابند.

 

 استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که فعالیت های لازم برای گسترش فرهنگ دینی به ‌ویژه فرهنگ قرآنی باید به صورت جدی گسترش یابد، گفت: متاسفانه نهادهای فرهنگی به ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه بی تفاوت هستند و آن ها در حال حاضر تنها به ظاهر قرآن پرداخت اند که برای مثال برگزاری جشنواره مختلف از خوشنویسی تا حفظ قرآن از این جمله است ولی متاسفانه هنوز مسؤولان فرهنگی متوجه نشده اند که باید در کنار ظواهر قرآن به باطن قرآن هم توجه کنند.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان این که خادمان و حاملان قرآن در قیامت اجر و اعتبار قابل توجهی دارند، افزود: باید فعالیت کارشناسانه در زمینه گسترش معارف قرآنی صورت گیرد و با برگزاری کارگاه های تخصصی به آموزش تفسیر و تدبیر در قرآن بپردازیم تا فهم ناشی از قرآن که لازمه تحقق سبک زندگی اسلامی است در جامعه محقق شود.

 

وی با اشاره به این که متاسفانه خلا ناشی از عدم وجود شیوه درست در تفسیر و مفاهیم قرآنی احساس می شود، تأکید کرد: باید از افراد صاحب نظر در حوزه تفسیر و تدبیر در قرآن استفاده شود تا مشکلات کنونی جامعه برطرف شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که قرآن کامل ترین برنامه زندگی را برای انسان دارد، گفت: باید کلاس های درس اخلاق بر مبنای آیات و آموزه های قرآن در دانشگاه ها و حوزه های علمیه استان برگزار شود تا این فرهنگ و آموزه های قرآنی از طریق نخبگان و دانشجویان که قشر فرهنگی و نخبه جامعه هستند به سایر اقشار منتقل شود.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان این که سلامت دینی جامعه در گرو سلامت دینی خانواده ها است، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم که فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه کنیم باید از خانواده ها شروع کنیم و از خانواده ها بخواهیم فرزندان خود را از همان دوران نو نهالی با قرآن مانوس کنند تا تربیت جامعه بر مبنای آموزه های قرآن صورت گیرد.

 

وی یادآور شد: دلیل عمده مشکلات مردم این است که از قرآن فاصله گرفته اند و اگر مردم بتوانند زندگی خود را بر مبنای دستورات قرآنی و آموزه های آن تنظیم کنند بسیاری از مشکلات جامعه برطرف شود./968/ت302/ب5

 

 

ارسال نظرات