تعابیر انحرافی غدیر به واسطه جهالت و عداوت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیتالله سید محمدمهدی موسوی خلخالی، استاد عالی حوزه علمیه خراسان امروز در نشست علمی مدرسه علمیه عالی نواب با موضوع «تحلیل و تبیین آیات الولایه»، به بررسی آیه ابلاغ «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» پرداخت و گفت: شأن نزول این آیه غدیر خم است و هیچکس نمیتواند در این جهت مناقشه کند زیرا بهطور مسلم این آیه در غدیر خم نازلشده است.
وی به ایجاد زمینه پیامبر برای بیان سخن خود اشاره و عنوان کرد: پیامبر اکرم بعد از نزول این آیه از مردم اقرار گرفت و پس از آن فرمود؛ «ثُمَّ مِنْ بَعْدی عَلی وَلِیُّکُمْ وَ إِمامُکُمْ بِأَمْرِالله...»، «یا ایهاالناس الست اولی بکم من انفسکم»، «والِ مَنْ والاهُ وَعادِمَنْ عاداهُ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ»، حق را با او قرار دهید همانطور که او میگوید.
آیتالله خلخالی با بیان اینکه در مسیر رسالت پیامبر (ص) دو مسئله رهبری و حج باقیمانده بود که باید منتقل میشد، تصریح کرد: موضوع حج را در مراسم حج خود به اتمام رساندند اما مسئله رهبری باقی ماند که پیامبر این امر را نیز در غدیر خم بافرمان خداوند به مردم ابلاغ کرد.
سرودن اشعاری در وصف ولایت علی(ع) در غدیر
وی ادامه داد: اولین کسی که اشعاری در این زمینه سرود، «حثان بن ثابت» بود که از پیامبر اجازه میگیرد که اشعارش را بخواند؛ در شعر خود میگوید مولا و ولی ما علی است؛ تمامی شعرایی که بعد از او اشعاری را در این باب سرودند، همگی مدح حضرت علی (ع) را گفتهاند.
این استاد عالی حوزه علمیه به بیان استدلالهای پیرامون جمله «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» پرداخت و اظهار داشت: «فاضل روزبهان» در کتاب «ابطال نهج الحق»، به نقض کتاب «نهج الحق» مرحوم علامه میپردازد، میگوید مراد از ولایتی که پیغمبر اکرم (ع) خواست، ولایت به معنای محبت یا به معنای کمک و یاری است و نه به معنای ولایت امر.
وی اضافه کرد: این تصرفی باطل است زیرا پیغمبر اکرم (ع) ابتدا از مردم در این جهت اقرار گرفت بعدازآن اقراری که از مردم اخذ شد، گفت علی ولی شماست؛ پیامبر (ص) مردم را در بیابان گرم جمع کرد که بگوید علی (ع) را دوست داشته باشید؟ ایشان فرمودند من از طرف خداوند مأمور شدم تا از همه شما بر ولایت علی (ع) بیعت بگیرم.
تعابیر انحرافی غدیر بهواسطه عداوت است
آیتالله خلخالی با طرح این سؤال که آیا اقرار گرفتن بر اینکه شما دوست علی باشید، عقلانی است، عنوان داشت: ایشان حتی از زنان نیز بهوسیله تشت آب بیعت گرفتند و اینگونه بیعت گرفتن نمیتواند جز برای ولایت اللهی باشد و اینچنین تعبیرهایی چیزی جز عداوت نیست.
وی به آیه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» اشاره کرد و بیان داشت: در این آیه مبارکه قضیه حقیقیه است یا خارجیه؟ حقیقی یعنی هر کسی که در حال نماز زکات دهد ولیالله است و قضیه خارجیه این است که اگر یک شخص خاص چنین کرد، این آیه معرف اوست.
این استاد عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه هرکسی نمیتواند ولایت رسولالله را داشته باشد، ابراز داشت: اینکه هر کسی در رکوع زکات بدهد، ولی امر باشد و آنهم ولایت امری که در مقام پیغمبر بنشیند و ولایت کند، کار هرکسی نیست پس دلیل خارجیه است.
وی به بیان دلایل خارجیه بودن این آیه پرداخت و گفت: اولین دلیل، «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ» است که لغت «إِنَّمَا» اثبات میکند که فرد، فردی خاص است که باید آن را انجام دهد.
آیتالله موسوی خلخالی اضافه کرد: میگویند، چرا در آن آیه کلمه جمع به کار میبرند؟ اگر بنا بود به صیغه خاص مورد استفاده قرار گیرد باید فعل مفرد بکار برده میشد؛ پاسخ این است که برای عظمت و اهمیت از کلمات جمع استفاده میشود؛ همانطور که ما نیز برای اهمیت بخشیدن به موضوع از صیغه جمع استفاده میکنیم.
وی تصریح کرد: ولایت مجمل است، زیرا 27 معنی برای ولایت بیانشده، ما از کجا این ولایت را به ولایت امر توصیف کنیم؟ لفظ مشترک اعم از مشترک لفظی بهوسیله قرینه مشخص میشود؛ قرینهای که در این خصوص آورده شده بر ولایت خدا و ولی رسول عطف شده است؛ وقتی ولایت الله در لفظ استفاده شد، نمیشود این را بهعنوان دوستی با خداوند معنی کرد./9315/پ202/ب3