۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۲۲۶۳۴۷
مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی:

آرمان های دفاع مقدس سدی در برابر هجمه های فرهنگی غرب است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با اشاره به این‌که مستندات جنگ برای نسل‌های آینده به‌عنوان مبدأ تاریخ این دوره مورداستفاده قرار خواهد گرفت، گفت: امروز در ظرفی از زمان واقع هستیم که برای نسل‌های آینده، دفاع مقدس تبدیل به مبدأ تاریخ خواهد شد.
عابدي مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عابدین عابدی مقدم، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی شب گذشته در «دومین نشست از همایش مدیریت جهادی با محوریت هشت سال دفاع مقدس» که در مسجد امام خمینی(ره) برگزار شد، در جمع ایثارگران و جانبازان جنگ تحمیلی بابیان این‌که آنچه شما، شهدا و رزمندگان انجام دادند، موضوعی است که در انعکاس آن نقص داریم، گفت: اگر بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار، کنگره، سپاه و ارتش هم تلاش کنند، توان بیان و ضبط ظرافت‌های دفاع مقدس را ندارند.

 

وی به اهمی ضبط و حفظ خاطرات دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و عنوان داشت: همان‌طور که دفاع مقدس را همه انجام دادند و به میدان آمدند، این کار نیز کاری است که همه باید به آن ورود کرده و نقش خود را ایفا کنیم؛ اگر بناست نقش زینبی در این عرصه ایفا کنیم باید واقعه‌ها را منعکس کنیم.

 

عابدی مقدم با اشاره به این‌که مستندات جنگ برای نسل‌های آینده به‌عنوان مبدأ تاریخ این دوره مورد استفاده قرار خواهد گرفت، ابراز داشت: امروز در ظرفی از زمان واقع هستیم که برای نسل‌های آینده، دفاع مقدس تبدیل به مبدأ تاریخ خواهد شد.

 

وی، رزمندگان را بهترین کسانی دانست که می‌توانند در این صحنه نقش‌آفرینی کنند و تصریح کرد: باید وقت بگذاریم و خاطرات را به‌عنوان ابزار ابتدایی نقش‌آفرینی در این موضوع به‌کارگیریم؛ این داشته‌های همچون سرمایه‌ای فرهنگی است که ساختمان‌هایی برای نسل‌های آینده می‌سازد.

راه‌اندازی استودیو ضبط خاطرات رزمندگان جنگ تحمیلی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی به بیان این‌که بنیاد شهید استان امکاناتی را برای ثبت خاطرات رزمندگان محیا کرده است، عنوان داشت: ما استودیو ضبطی را در بلوار معلم آماده کرده‌ایم که به استانداردهای روز نزدیک است.

 

وی ادامه داد: مرکز اسنادی با امکانات روز در حال آماده‌سازی است که قادر است اسناد را تا سال ها نگهداری کرده و در دسترس قرار دهد؛ تلاش می‌شود تا بتوان یک نسخه از اسناد و خاطراتی را که رزمندگان ارائه می‌کنند، نگه‌داری کرد.

 

عابدی مقدم به طرح مشترک بنیاد شهید و آموزش پرورش برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در نوجوانان اشاره کرد و بیان داشت: شنیدن و خواند برای نسل جوان خیلی جوابگو نیست زیرا در حوصله آنان نمی‌گنجد؛ طرحی از سوی بنیاد شهید ارائه‌شده که دانش آموزان به‌طور مستقیم درگیر فرهنگ ایثار و شهادت شوند.

 

اجرای طرح «سرگذشت پژوهی ایثارگران» در مدارس

وی ادامه داد: به دلیل پویایی و سطح پذیرش فکری بالاتر نسبت به سایر مقاطع، دانش آموزان دوره راهنمایی برای پیاده‌سازی این طرح انتخاب‌شده‌اند؛ طبق بررسی‌های انجام‌شده، به ازای هر پرونده شهید، جانباز و آزاده، چهار دانش‌آموز راهنمایی وجود دارد.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی بابیان این‌که 250 هزار دانش‌آموز در این طرح مشارکت خواهند داشت، تصریح کرد: هر چهار دانش‌آموز مأموریت پیدا می‌کنند تا درباره یک شهید، آزاده  یا جانباز سرگذشت پژوهی انجام دهند و هرکدام باید چهار منبع به‌کارگیری کنند؛ اجرای این طرح باعث می‌شود در یک دوره زمانی در مورد فرهنگ ایثار و شهادت بحث و پژوهش کنند که این امر باعث می‌شود فضای جامعه به فضای فرهنگ ایثار و شهادت تبدیل می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که هدف اصلی، خروجی طرح نیست، خاطرنشان کرد: مهم این است که یک دانش‌آموز درگیر موضوع شود تا جزییات دفاع مقدس را متوجه شوند./9315/پ202/ب1

ارسال نظرات