۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۲۲۷۴۳۲
برای نخستین بار در کشور؛

طرح تربیت مدرس آموزش عمومی قرآن در خراسان شمالی اجرا می شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی از اجرای طرح سراسری تربیت مدرس آموزش عمومی قرآن در این استان برای نخستین بار در کشور خبر داد.
حجت الاسلام محمدي،

حجت الاسلام احمد محمدی، مسؤول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور طرح سراسری تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم ویژه بزرگسالان در این استان برگزار می شود.

 

وی اضافه کرد: در این طرح متقاضیان آموزش عمومی قرآن کریم که از طریق آزمون ورودی و مصاحبه عملی پذیرفته می شوند؛ دروس جامع این طرح را به صورت حضوری و غیرحضوری فرا می گیرند.

 

به گفته حجت الاسلام محمدی نظام آموزشی این طرح به صورت ترمی واحدی بوده و مجموع دروس این دوره که 35 واحد آموزشی است؛ در چهار ترم سه ماهه ارائه و به مدرسان آموزش عمومی قرآن آموزش داده می شود.

 

وی با اشاره به این که سهمیه استان خراسان شمالی در این طرح 60 قرآن آموز خواهر و برادر است، اضافه کرد: آزمون ورودی طرح تربیت مدرس آموزش عمومی قرآن هشتم آبان ماه امسال در بجنورد برگزار می شود.

 

حجت الاسلام محمدی با بیان که طرح سراسری تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم در محل مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم شهرستان بجنورد برگزار می شود، اظهار داشت: در مجموع چهار ترم این دوره مدرسان قرآن 580 ساعت آموزش به صورت حضوری و غیرحضوری فرا می گیرند.

 

به گفته وی در این طرح آموزشی اساتید مطرح کشوری در حوزه قرآن از جمله حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین الهی زاده، صاحب نظر در حوزه تفسیر و تدبر در قرآن، مسعود وکیل، محمدعلی خواجه پیری، عضو شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور و ... آموزش های لازم را به مدرسان عمومی قرآن ارائه می دهند.

 

حجت الاسلام محمدی با بیان این که طرح مذکور برای نخستین بار در کشور اجرا می شود، اضافه کرد: در پایان این دوره به قرآن پژوهانی که نمره قبولی کسب کرده باشند؛ مدرک آموزشی معتبر از سوی بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(عج) و اتحادیه تشکل های قرآنی کشور اعطا خواهد شد.

 

مسؤول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی در ادامه هدف از اجرای این طرح را تربیت معلمان کارآمد و متخصص در زمینه آموزش عمومی قرآن کریم در رشته های مختلف، ایجاد شبکه نیروی انسانی متخصص و تراز انقلاب اسلامی در حوزه قرآن و عترت و هم افزایی توان نیروهای قرآنی وفادار به نظام مقدس اسلامی و پایبند به ولایت فقیه برای ارتقای کمی و کیفی فعالیت ها اعلام کرد.

 

حجت الاسلام محمدی نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن و تربیت ده میلیون حافظ قرآن در جامعه بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت، توانایی خواندن قرآن کریم، درک معنای آیات قرآن کریم، توانایی و التزام به تدبر در آیات، حفظ قرآن، آشنایی با علوم و معارف قرآن کریم و ... را از دیگر اهداف و چشم اندازهای نظام آموزش عمومی قرآن کریم برشمرد.

 

گفتنی است، بنا بر اعلام مسؤولان دارالقرآن کریم استان خراسان شمالی در حال حاضر در این استان 288 حافظ و 77 قاری قرآن به صورت رسمی و ثبت شده فعالیت می کنند.

 

از بین شهرستان های خراسان شمالی، فاروج با 51 نفر حافظ قرآن، بیشترین شمار حافظان قرآن کریم در خراسان شمالی را به خود اختصاص داده و افزون بر این تعداد، در حال حاضر در استان 412 نفر به صورت تجربی و سنتی و 253 نفر هم به صورت تخصصی به آموزش قرآن می پردازند.

 

در طول سال در خراسان شمالی 35 مؤسسه قرآنی، 104 خانه قرآن شهری و روستایی و 629 جلسه دائمی آموزش قرآن کریم دایر است./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات