۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۲۷۵۱۷

اعلام برنامه هیأت‌های عزاداری قم در دهه اول محرم

خبرگزاری رسا ـ در راستای ترویج سنت عزاداری و بهره‌وری هرچه بیشتر از مراسم‌ها سوگواری و بهره‌مندی از سخنوران برجسته حوزوی، برنامه هیئات مذهبی شهر کریمه اهل بیت در دهه نخست محرم الحرام سال 1393 اعلام شد.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ماه مُحَرّم نخستین ماه از ماه‌های قمری و یکی از ماه‌های حرام است که از دوران جاهلیت‌ پیش از اسلام جنگ و خونریزی در آن ممنوع بوده است.

برخی از مفسران قرآن کریم در ذیل تفسیر آیه 36 و 37 سوره توبه، تحریم جنگ در ماه‌های رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم را از زمان حضرت ابراهیم(ع) می‌دانند. در عصر جاهلیت نیز این قانون به عنوان یک سنت به قوت خود باقی بود؛ هر چند آن‌ها طبق میل خود، گاهی جای این ماه‌ها را تغییر می‌دادند، ولی در اسلام به دستور قرآن همواره ثابت و غیر قابل تغییر شد.

از آن‌جایی که اسلام یک دین اجتماعی بود، هر ادب و سنت ملی که مخالف با عقل و شرع نبود را حفظ می‌کرد، در دوره اسلام ماه‌های حرام مورد احترام تمام قبایل بود جز آن‌که بنی امیه چون بر کرسی ریاست نشستند، نه تنها آداب و سنن دین اسلام را محو کردند، بلکه آداب و رسوم ملی عرب را هم زیر پا گذاشتند.

عزاداری در زمان حال

عزاداری در دوره‌های اخیر از نظر کمیت و کیفیت رشد بسیاری کرده است؛ امروزه در سالگرد رحلت پیامبر(ص)، امامان معصوم(ع) و حضرت زهرا(س) مراسم عزاداری بر پا می‏‌شود که از جمله مشخصات مراسم عزاداری دوران جدید می‌توان به دقت تاریخی، تاریخ تحلیلی، بیان اهداف امام حسین(ع)، توام شدن روضه با سیاست و تشکیل هیأت‌های عزاداری اشاره کرد.

بدون شک قیام امام حسین(ع) و شهادت ایشان، تلاش‌های برادر، پدر و جدش را در گذشته بارور و زمینه تلاش برای آیندگان را فراهم ساخت و سنت عزاداری عاشورا زمینه پاسداری از اندیشه شیعه را در آینده فراهم کرد.

امروزه کسی نمی‌تواند نوحه خوانی و عزاداری را منع کند چراکه در سایه و پوشش عزاداری است که مفهوم عترت و اهداف امام حسین(ع) شرح داده و تبیین می‌شود.

تشریح برنامه هیئات مذهبی شهر کریمه در ایام محرم

خبرگزاری رسا در راستای ترویج سنت عزاداری و بهره‌وری هرچه بیشتر از مراسمات سوگواری و بیانات سخنوران برجسته حوزوی، اقدام به تهیه و تشریح برنامه هیئات مذهبی شهر کریمه در دهه نخست محرم الحرام سال 1393 کرد.

بر اساس این گزارش، مراسم عزا و سوگواری بر سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین در ایام دهه نخست ماه محرم الحرام در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، دفاتر مراجع عظام تقلید، مدارس و حوزه‌های علمیه، مساجد،‌ حسینیه‌ها و هیئات عزاداری در شهر کریمه اهل‌بیت(ع) برگزار می‌شود.

عزاداری هیأت رزمندگان اسلام در ایام محرم

مراسم عزاداری دهه اول محرم هیأت رزمندگان اسلام قم هرشب ساعت 20 در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) جنب گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با موضوع جریان شناسی حق و باطل در واقعه عاشورا به ایراد سخن در این هیأت عزاداری می‌پردازد.

حاج سید مهدی میرداماد مداح شب نخست، شب آخر و دسته عزاداری روز عاشورا و حاج حسن شالبافان مداح سایر ایام عزا در هیأت رزمندگان اسلام قم است.

دسته عزاداری روز عاشورای این هیأت ساعت 10 صبح از مسجد امام حسن عسگری به سوی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه حرکت خواهد کرد.

فیض اشک در هیئات قم

مجلس عزاداری بر حضرت سیدالشهدا(ع) در هیأت فاطمیون قم از امروز شنبه سوم آبان‌ تا دوشنبه 12 آبان‌ماه سال جاری با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی و علی‌رضا جوادی و با مداحی مداحان اهل‌بیت(ع) حاج مهدی سلحشور و کربلایی محمدجواد احمدی برقرار است.

مراسم هیأت فاطمیون قم هرشب ساعت 18:45 در دبیرستان هدایتی واقع در خیابان انقلاب، نبش خیابان شهید کلهری برگزار می‌شود.

همچنین هیأت اباعبدالله الحسین(ع) در دهه نخست محرم الحرام از حجت‌الاسلام والمسلمین هادی الیاسی جهت سخنرانی و از حاج مهدی سلحشور، جواد برزگر و محمدجواد احمدی برای مرثیه سرایی و عزاداری دعوت به عمل آورده است.

مراسم عزاداری این هیأت در دهه نخست ماه محرم هر روز پس از نماز ظهر و عصر در حسینیه موج الحسین(ع) به نشانی قم، 55 متری عمار یاسر، کوچه 37 برگزار می‌شود.

مراسم مرثیه سرایی در هیأت ثارالله(ع) مدرسه فیضیه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری و مداحی حاج عباس حیدرزاده و حاج محسن حلاج زاده از شب نخست ماه محرم الحرام به مدت 12 شب رأس ساعت 19 در مدرسه فیضیه برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری دهه نخست محرم از سوی هیأت محبین اهل‌بیت(ع) هر روز عصر ساعت 14 با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پناهیان در خصوص سیره جهادی و ابعاد مظلومیت امام حسین(ع) در دبیرستان امام صادق(ع) واقع در چهارراه شهدای میدان روح الله برگزار می‌شود.

هیأت دانشجویی شهدای گمنام در دهه نخست ماه محرم از دوم تا 11 آبان‌ماه، هرشب ساعت 19 اقدام به برگزاری مراسم عزاداری می‌کند.

سخنران این مراسم که به همت ناحیه بسیج دانشجویی استان قم در کوچه ممتاز خیابان صفاییه برگزار می‌شود،‌ حجت‌الاسلام سید علی شیخ الاسلام و مداحان آن حاج حسین اردستانی و سید علی حسینی نژاد هستند.

هیأت روضة الحسین(ع) با حضور مداحان برجسته کشوری و سخنرانی حجت‌الاسلام سید حسن آقامیری در دهه نخست ماه محرم اقدام به برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان کرده است.

این مراسم همه روزه از ساعت 13 تا 15:30 بعدازظهر در حسینیه حضرت زهرا(س) جنب حسینیه آیت‌الله مرعشی نجفی به نشانی قم، بلوار بهار، کوچه 4 برگزار می‌شود.

همچنین هیأت متوسلین به حضرت زینب کبری(س) در دهه اول ماه محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین گنجی و مداحی حاج حسن برخورداری و سید جواد منتظری اقدام به برگزاری مراسم عزاداری کرده است.

این مراسم از شب اول محرم تا شام غریبان، هرشب ساعت 19:30 در محل دائمی هیأت به نشانی بلوار عطاران قم، خیابان مفتح، انتهای کوچه 11 برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری دهه اول محرم توسط هیأت خادم الرضا(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام رزاقی و مداحی مداحان اهل‌بیت(ع)، کربلایی جواد مقدم و کربلایی یاسین شیخ زاده هرشب از ساعت 21 در ورزشگاه حیدریان قم برگزار می‌شود.

هیأت عزاداران حسینیه ارک نیز از روز شنبه سوم آبان‌ماه به مدت 11 شب،‌ رأس ساعت 20 با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن آ?قامیری و مداحی کاظم اکبری از مازندران اقدام به برگزاری مراسم عزاداری می‌کند.

مراسم عزاداری دهه نخست محرم الحرام از سوی هیأت طفلان مسلم با سخنرانی سید علی طبسی و با نوای کربلائی محسن سلامتیان از ظهر یکشنبه چهارم آبان‌ماه تا ظهر عاشورا به نشانی قم،‌ خیابان 19 دی،‌ جنب درمانگاه دی، کوچه 73 برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت عاشورای سالار شهیدان حسین بن علی(ع) توسط هیأت حسینی مرکزی ویژه مهاجران افغانی مقیم قم از شنبه سوم آبان‌ماه به مدت 13 شب و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عالمی رأس ساعت 20:30 در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار می‌شود.

مسجد موسی بن جعفر(ع) واقع در انتهای خاکفرج، روبه‌روی شهرداری مرکزی به مدت 10 شب بعد از نماز مغرب و عشاء اقدام به برگزاری مراسم مرثیه سرایی بر سید و سالار شهیدان می‌کند.

حجت‌الاسلام سقازاده در این مراسم به ایراد سخن و حاج علی حبیب زاده، کربلایی محمدرضا مختاریان و امین عسگری به مرثیه سرایی بر خاندان رسول خدا(ص) می‌پردازند.

عزاداری دهه اول محرم الحرام با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی و مداحی سید رضا تحویلدار همه شب از ساعت 20 تا 22:30 در تکیه حاج سید حسن واقع در کوچه 112 خیابان آذر برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) توسط هیأت رضائیه(ع) با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین طیبی، انواری و تجلی و با مداحی حاج عباس حیدرزاده و کربلایی محمد عباسیان هرشب پس از نماز مغرب و عشاء در مسجدالرضا(ع) میدان سعیدی قم برگزار می‌شود.

همچنین هیأت علمدار حسین(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام سید علی رضوی و مداحی حاج رحیم ابراهیمی همه شب در ایام دهه نخست محرم الحرام از ساعت 21 در مسجد حضرت ابالفضل(ع) به نشانی قم، میدان امام، نبش کوچه 13 برگزار می‌شود.

مراسم سوگواری هیأت فاطمیه(س) از شب اول ماه محرم به مدت 20 شب با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین استاد توکل و با مداحی سید جواد میرجعفری در دهه نخست محرم و حجت‌الاسلام شمس در دهه دوم محرم الحرام هرشب ساعت 19:20 در خیابان شهید کلهری، کوچه 16 برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری مدرسه علمیه حقانی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین تحریری و عزاداری کربلایی محمدرضا رضایی و محمدرسول گنجه کویری از شنبه 3 آبان‌ماه به مدت 5 شب رأس ساعت 18:45 به نشانی خیابان اراک، کوچه 13 برگزار می‌شود.

هیأت فاطمه‌الزهراء(س) قم نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد و مرثیه سرایی حاج محمد علی بختیارزاده در دهه نخست محرم الحرام مجلس عزا برپا می‌کند. این مراسم از ساعت 20:15 در حسینیه فاطمه الزهراء(س) به نشانی قم، بلوار 15 خرداد،‌ کوچه 44 برگزار می‌شود.

عزاداری دهه اول محرم الحرام توسط هیأت نوکران عباس(ع) قم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین آقامیری و مداحی حاج یاسین شیخ زاده از سوم تا 12 آبان‌ماه همه شب، رأس ساعت 21:30 در مدرسه شهید برقعی به نشانی قم، 20 متری شهید بهشتی، ‌24 متری شهید چمران برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) توسط هیأت عزاداران مسجد رضویه(ع) و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن آقامیری و مداحی حاج حسین محلوجی و حاج سید علی حسینی نژاد هرشب ساعت 20:30 در مسجد رضویه(ع) به نشانی قم، ‌خیابان آذر، بازار کهنه برگزار می‌شود.

در حسینیه کربلائی‌های قم نیز به مناسبت عزای آل الله به مدت 11 شب رأس ساعت 20:30 ، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین طبسی حائری و مداحی ملاعلی حداد و کربلائی جواد مؤمن مراسم عزاداری برپا است. حسینیه کربلائی‌های قم در خیابان 19 دی قم، ‌کوچه 2 واقع شده است.

هیأت کف العباس(ع) نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین میرزا محمدی و مرثیه سرایی ذاکران اهل‌بیت(ع) هر روز ظهر در دهه نخست محرم الحرام به عزاداری می‌پردازد. مراسم عزاداری این هیأت در حسینیه شهداء به نشانی قم، بلوار 15 خرداد واقع شده است.

همچنین هیأت دلسوختگان حسین(ع) در دهه نخست محرم الحرام رأس ساعت 20 با سخنرانی حجت‌الاسلام صابر و مداحی حاج اصغر زنجانی و حاج سید مهدی حسینی در بیت العباس(ع) واقع در خیابان عطاران، 30 متری مفتح، کوچه 11 اقدام به برگزاری مراسم عزاداری می‌کند.

مراسمی برای عزاداری بر سید و سالار شهیدان با سخنرانی حجت‌الاسلام براتی و نوای حاج حسین حقی هرشب ساعت 21 در ساختمان مکتب القرآن واقع در بلوار شاه ابراهیم، جنب میدان سعیدی برگزار می‌شود.

در مسجد چهارده معصوم(ع) خیابان شهید صدوقی نیز به مناسبت ایام عزای سالار شهیدان هرشب رأس ساعت 19:30 مراسم عزاداری برپا می‌شود. در این مراسم حجج اسلام والمسلمین هدایت نژاد و رحمتی به ایراد سخن و حاج حسین فردهاشمی و کربلایی رضا نصرتی به مرثیه سرایی و مداحی می‌پردازند.

مراسم بزرگداشت عاشورای سالار شهیدان حسین بن علی(ع) رأس ساعت 21:45 با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی واعظ و مداحی کربلاییان روح الله فنائیان، علی چمنی و محسن کریمی در بیت حاج سید علی میرئی، پیرغلام اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) واقع در سالاریه، میثم پایین برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری حسینیه بنی فاطمه(س) نیز در دهه محرم الحرام هرشب رأس ساعت 21:30 با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مرتضی اخویان و مداحی کربلائی ابوالقاسم زمانی به نشانی آذر، کوچه 114 برگزار می‌شود.

همچنین هیأت محبین حضرت علی‌اکبر(ع) مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی و با نوای حاج حسن جهاندیده و ذاکران اهل‌بیت(ع) از شنبه 3 آبان‌ماه به مدت 11 شب بلافاصله پس از نماز مغرب و عشاء در محل ثابت این هیأت واقع در بلوار امین، بیست متری گلستان، کوی 16 برگزار می‌کند.

عزاداری دهه اول محرم الحرام با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال سید موسوی هرشب از ساعت 20:30 در مسجد حضرت ابوطالب(ع) واقع در خیابان انقلاب، کوچه 5 «عشقعلی» برگزار می‌شود.

مراسم دهه اول محرم از سوی هیأت قمر بنی هاشم(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد موسوی و مداحی حاج سید حسن علوی نژاد هرشب از ساعت 19:30 در خیمه بنی الزهرا(س) به نشانی خیابان مدرس، کوی یک، کوی یارجانلو برگزار می‌شود.

در مسجد فاطمیه(س) باجک، جنب میدان جهاد نیز مراسم عزاداری ایام دهه نخست محرم را هرشب ساعت 20:30 با سخنرانی حجج ‌اسلام والمسلمین سید محمد صحفی و سید رضی الدین مرتضوی لنگرودی و با مداحی داوود طالبی برگزار می‌کند.

سوگواری اهالی شهرک پردیسان قم بر سالار شهیدان

مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در دهه نخست ماه محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین الیاسی و مدیحه سرایی حاج عباس محمدی پور در مسجد جامع خاتم الانبیاء واقع در خیابان اندیشه، کوچه چهارم شهرک پردیسان قم هرشب پس از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

همچنین مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان حسین بن علی(ع) در دهه اول محرم الحرام توسط هیأت خادمان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هرشب پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س) برگزار می‌شود.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین آهنگران به ایراد سخن و حاج عباس خسروی به مرثیه سرایی می‌پردازد.

مراسم بزرگداشت عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مسجد امام جعفر صادق(ع) از شب نخست ماه محرم به مدت 13 شب پس از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقدم در این مراسم با موضوع زندگی و بندگی به ایراد سخن و آقای قربانی به مدیحه سرایی و سوگواری می‌پردازد.

همچنین هیأت یاوران ولایت «محفل نوجوانان رهرو امام و شهداء» در دهه نخست محرم الحرام به مدت 12 شب رأس ساعت 19 اقدام به برگزاری مراسم عزاداری کرده است.

این مراسم در مدرسه کریمه اهل‌بیت(س) به نشانی قم، شهر پردیسان، خیابان اندیشه برگزار می‌شود.

در مسجد حضرت زینب کبری(س) شهرک پردیسان نیز مراسم سوگواری و عزاداری دهه محرم با سخنرانی اساتید برجسته حوزه علمیه و مداحی آقای آل حبیب هرشب پس از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

تجمع بزرگ لبیک یاحسین(ع)

شایان ذکر است، مراسم باشکوه برافراشتن پرچم بارگاه نورانی قمر بنی هاشم(ع) بر فراز گنبد مطهر امام‌زاده سید علی، از نوادگان آن حضرت همزمان با تعویض پرچم حرم حضرت ابوالفضل(ع) در کربلا برگزار می‌شود.

این مراسم تحت عنوان «تجمع بزرگ لبیک یاحسین(ع)» روز شنبه، سوم آبان‌ماه مصادف با شب نخست محرم الحرام پس از نماز مغرب و عشاء در صحن مطهر امام‌زاده سید علی در بلوار 15 خرداد قم برگزار می‌شود.

ورود نمادین کاروان امام حسین(ع) به کربلا

قابل ذکر است، ورود نمادین کاروان امام حسین(ع) به کربلا توسط هیأت رقیة بنت الحسین(ع) و با همت سازمان اوقاف و امور خیریه قم، با مرثیه سرایی کربلایی داوود طالبی و کربلایی احمد رحیمی روز دوشنبه پنجم آبان‌ماه امسال مصادف با دوم محرم الحرام برگزار می‌شود.

کاروان نمادین امام حسین(ع) یک ساعت پیش از اذان مغرب از بلوار 45 متری عماریاسر، روبه‌روی تکیه شادقلی‌خان حرکت می‌کند و علاقه‌مندان جهت نام‌نویسی برای کاروان می‌توانند با شماره همراه 09199749807 تماس بگیرند.

دسته نمادین حضرت علی اصغر(ع)

دسته نمادین حضرت علی اصغر(ع) نیز توسط هیأت جنود الحسین(ع) کربلائی‌های قم روز چهارشنبه چهارم محرم الحرام مصادف با 7 آبان‌ماه امسال پس از نماز مغرب و عشاء در خیابان آذر، کوچه 90 برگزار می‌شود.

سوگواری بر سالار شهیدان در دفاتر مراجع عظام تقلید

شایان ذکر است، مراسم بزرگداشت عاشورای سالار شهیدان حسین بن علی(ع) از روز نخست تا دوازدهم محرم هر روز ساعت 10 صبح با سخنرانی خطبا و اساتید برجسته حوزه‌های علمیه در حسینیه حضرت امام خمینی(دفتر رهبر معظم انقلاب در قم) برگزار می‌شود.

همچنین به مناسبت ایام عزای آل الله مراسم مراسم سوگواری هر روز ساعت 10 صبح در دفاتر مراجع عظام، حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، نوری همدانی، جوادی آملی و علوی گلپایگانی با سخنرانی و مرثیه سرایی خطبای برجسته قم برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه عزاداری دفاتر مراجع عظام تقلید می‌توانند به نشانی الکترونیکی rasanews.ir مراجعه کنند.

مجالس سوگواری در منزل دیگر علما

مراسم عزاداری با سخنرانی و ذکر مصیبت حجت‌الاسلام والمسلمین عالمی از شنبه سوم آبان‌ماه به مدت 10 شب، بلافاصله پس از نماز مغرب و عشاء در دفتر حضرت آیت‌الله گرامی به نشانی قم،‌ بلوار شهید محمد منتظری، کوچه 14 برقرار است.

همچنین مجلس سوگواری بر عزای اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) از روز یک‌شنبه به مدت 12 روز رأس ساعت 3:45 عصر در دفتر حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی برگزار می‌شود.

دفتر آیت‌الله حکیم نیز طبق سال‌های گذشته اقدام به برگزاری مجلس عزاداری از اول محرم الحرام تا روز تاسوعا کرده است. عزاداری هر روز ساعت 11 صبح در دفتر این عالم شیعه به نشانی قم، صفائیه، کوچه ممتاز، فرعی اول سمت چپ، پلاک 12 برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری در حرم حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران

گفتنی است، همزمان با دهه نخست ماه محرم برنامه‌های مذهبی و سخنرانی‌های متعددی در حرم کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

مراسم قرائت زیارت ناحیه مقدسه در ایام دهه نخست ماه محرم با سخنرانی حجج اسلام ماندگاری و رفیعی و مداحی حاج عباس حیدر زاده، هر روز ساعت 10:30 در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد./997/ز502/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
آجرک الله یا بقیه الله
0
0