۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۲۲۷۶۱۴
در حرم مطهر رضوی برگزار شد؛

کرسی تلاوت قرآن به منظور بزرگداشت آیت‌الله مهدوی‌کنی

خبرگزاری رسا ـ کرسی تلاوت کلام‌الله مجید به منظور بزرگداشت آیت‌الله مهدوی‌کنی و استاد «ابراهیم پورفرزیب» معروف به مولائی در دارالقرآن الکریم حرم امام رضا(ع) برگزار شد.
مرحوم آيت الله مهدوي کني

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، این کرسی تلاوت با قرائت آیات 133 الی 139 سوره آل عمران  از سوی محمدجواد کاشفی، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد و پس از قرائت آیاتی که به توصیف متقین و مرسلین پرداخته شده بود، حمید غلامی، مجری این کرسی تلاوت، سوره دهر را به ترتیل قرائت کرد.


خداوندمتعال؛ نخستین معلم قرآن


در ادامه مهدی لسانی، رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه خداوندمتعال اولین معلم قرآن است، گفت: پروردگار قرآن را به نبی مکرم اسلام(ص) آموزش داد و ایشان نیز الفاظ، مفاهیم و متون کلام الله مجید را برای علی بن ابی طالب(ع) آموزش دادند.


وی با استناد به آیه شش سوره اعلی که خداوند تبارک و تعالی می فرماید «سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى» ما بزودى آیات خود را به وسیله سروش غیبى بر تو خواهیم خواند تا فراموش نکنى، اظهارداشت: اولین مرحله یادگیری قرآن این است که استاد آیات وحی را برای فراگیر قرائت کند و پس از اینکه او شنید، تکرار و قرائت کند.


لسانی با اشاره به روایتی که آمده است مردى خدمت پیغمبراکرم(ص) آمد و عرض کرد: «از آنچه خداوند به تو تعلیم داده به من بیاموز» و پیغمبراکرم (ص‏) او را به مردى از یارانش سپرد، تا قرآن به او تعلیم کند، و او آیاتی از سوره زلزال «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ و وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ، پس هر که هم وزن ذره‌‏اى نیکى کند نتیجه آن را خواهد دید و هر که هم وزن ذره‌‏اى بدى کند نتیجه آن را خواهد دید»، را تا به آخر به او تعلیم داد، آن مرد از جا برخاست و گفت «همین یک آیه مرا کفایت می‌کند» پیغمبراکرم(ص‏) فرمودند او را به حال خود بگذار که مرد فقیهى شد، بیان کرد: منظور رسول اکرم(ص) این نبود که آن مرد مجتهد شد بلکه فقیه شد یعنی فهمید که اعمال ما حتى به اندازه یک ذره یا یک دانه خردل مورد محاسبه قرار مى‌گیرد و امروز به حساب خود مشغول مى‏‌شود و این بزرگ‌ترین اثر تربیتى به شمار می‌رود.


رییس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی خطاب به زائران و مجاوران حاضر در این کرسی تلاوت، عنوان کرد: وقتی آیات قرآن را از لسان قاریان برجسته و بین‌المللی شنیدید، شما نیز این آیات را قرائت کنید یعنی در حد خودتان آیات الهی را بخوانید.


سپس مصطفی یزدانی، قاری نوجوان در این کرسی تلاوت به قرائت آیات اول تا هشتم سوره ضحی پرداخت و با سبک تقلیدی خویش تلاوتش را با سوره کوثر پایان داد و در ادامه یکی از پیشکسوتان قرآنی که حضور استاد مولائی را در جلسات مسجد کرامت مشهد و همچنین مسجدالرضا(ع) تهران قبل از انقلاب درک کرده بود توسط حمید غلامی، مجری به جایگاه دعوت شد.

 

استاد مولائی در کمال فضل و تواضع بود


سیدمرتضی سادات‌فاطمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم درباره آشنایی خویش استاد «ابراهیم پورفرزیب» معروف به مولائی گفت: قبل از انقلاب در مسجد کرامت صبح‌های جمعه یک جلسه قرآن داشتیم که توسط مرحوم مختاری اداره می‌شد و یک روز استاد مولائی به همراه چند نفر از اعضای جلسه‌شان به مسجد کرامت آمدند، به طور اتفاقی در آن جلسه رهبرمعظم انقلاب نیز حضور داشتند که بعد از مدتی یک عکس یادگاری آنجا توسط موسوی‌بلده یکی از شاگردان استاد مولائی گرفته شد و پس از پیروزی انقلاب آن عکس در سایت رهبرمعظم انقلاب منتشر شد.


سادات‌فاطمی در خصوص کمالات این استاد برجسته بیان کرد: ایشان بسیار متواضع بودند و می‌توان گفت، تمامی قاریان بین‌المللی قرآن از جمله پیشکسوتان و قاریان جوان همه مستقیم یا غیرمستقیم شاگردی ایشان را کرده و از محضر ایشان بهره‌مند شده‌اند.


سپس این پیشکسوت قرآنی برای شادی روح آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی آیات 28 الی 32 سوره رعد را که بیانگر آرامش دل‌ها با یاد خداست تلاوت کرد. استاد سادات‌فاطمی با حسن انتخاب آیات توحیدی نشان داد که ما با یاری خدا و استعانت از او ضایعه مرگ این شاگرد قرآنی را که نیم قرن در راه خدمت به قرآن گذشت را تحمل خواهیم کرد.


در ادامه جواد پناهی، قاری برجسته و بین‌المللی قرآن کریم یکی دیگر از قاریان این کرسی تلاوت بود که تلاوتش را با آیات 31 الی 40 سوره نبأ که معرف جایگاه پرهیزگاران است، آغاز کرد و سپس با قرائت سوره حمد آن را پایان داد.


در پایان کرسی تلاوت قرآن کریم قاسمی، نفر برتر مسابقات قرآن نیروی انتظامی نیز برای شادی روح دو شخصیت شاخص کشورمان آیات 73 الی 75 سوره زمر قرائت کرد و در ادامه به آیات اول تا پنجم سوره احقاف پرداخت. تلاوت ایشان که با «احسنت» حضار همراه شده بود با قرائت سوره عصر پایان یافت./1308/د101/ب4

ارسال نظرات