۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۲۲۸۰۹۵
استاد حوزه علمیه بابل:

عاشورا نقطه عطف انقلاب ها و نهضت های تاریخ است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل با اشاره به این که عاشورا از جهت تأثیر گذاری در دل ها، نو بودن و زنده بودن یک حادثه شگفت انگیز است، گفت: این حادثه نقطه عطف همه انقلاب ها و کانون همه نهضت های تاریخ قرار گرفت و با گذشت زمان همچنان تازگی خود را حفظ کرده است.
نماينده ولي فقيه در دانشگاه آزاد منطقه سه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل ، حجت الاسلام سید حسین ابراهیمیان، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه سه کشور امروز در جمع عزداران حسینی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بیان این که ماه محرم ماه حزن و اندوه و حماسه و ایثار است، خاطرنشان کرد: به اعتراف دوست و دشمن عاشورای حسینی یکی از کم نظیرترین، بی بدیل ترین و شگفت انگیزترین رویداد بشر بود.

 

وی افزود: تاریخ بشر حوادث تلخ و شیرین و جنگ های فراوانی را به خود دیده است، اما هیچ کدام آنها با جنگ نیم روزه کربلا قابل مقایسه نیست.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که عاشورا از جهت تأثیر گذاری در دل ها، نو بودن و زنده بودن یک حادثه شگفت انگیز است، تصریح کرد: این حادثه نقطه عطف همه انقلاب ها و کانون همه نهضت های تاریخ قرار گرفت و با گذشت زمان همچنان تازگی خود را حفظ کرده است.

 

وی ادامه داد: با وجود اینکه قانون خلقت این است که حوادث روزگار با گذشت زمان به کهنگی رفته و به فراموشی سپرده می شوند، اما هرچه زمان می گذرد حادثه عاشورا زنده و جلوه گرتر می شود.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان به تلاش دشمنان اهل بیت(ع) برای از یاد بردن واقعه عاشورا اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود آن همه تلاش هایی که دشمن برای محو این واقعه انجام داده است و کربلا را بارها زیرو رو کردند و رفتن به زیارت امام حسین(ع) را ممنوع کردند اما همچنان کربلا ملجأ مشتاقان آزادگی است.

 

وی افزود: بارها در زمان عباسیان صحن و سرای حرم امام حسین(ع) را به آب بستند، با آن همه جنایت اما کربلا همچنان در تاریخه باقی مانده است.

 

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد منطقه سه کشور با بیان این که عزاداری شیعیان در روز عاشورا با عزاداری هیچ قوم و قبیله ای قابل مقایسه نیست، خاطرنشان کرد: زمانی که در شدیدترین فشارها در دوران ظلم و جور به سر می بردیم عزاداری ها و زیارت ها برپا بود.

 

امام جمعه موقت بابل به آثار و کارکردهای عاشورا اشاره کرد و گفت: عاشورا  آثار الهی دارد، چون اعتقاد شیعیان در این روز تقویت می شود  و هم کار کرد و آثار معرفتی دارد که مباحثات و گفتمان های دینی گسترش پیدا می کند.

 

وی ادامه داد: عاشورا کارکرد و آثار روان شناختی دارد، چون مردم با اشک ریختن و عاطفه نشان دادن برای سالار شهیدان تخلیه روحی می شوند و آرامش روانی پیدا می کنند.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان با اشاره به این که عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) کارکرد اخلاقی دارد گفت: در عاشورا مردم خوش اخلاق تر می شوند و هنجارهای اجتماعی را بهتر رعایت می کنند و ناهنجاری های اجتماعی را ترک می کنند.

 

وی به کارکرد حقوقی روز عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) پرداخت و تصریح کرد: عاشورا کارکرد حقوقی دارد زیرا این مطلب به عینه دیده می شود که  افراد در این روز حقوق یکدیگر را رعایت می کنند و احترام گذاشتن ها بیشتر می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در عاشورا می بینید که یک اتحاد ملی مردمی شکل می گیرد و در یک روز میلیون ها انسان با لباس های مشکی در تکایا و حسینیه ها حضور پیدا می کنند و به عزاداری می پردازند و این کارکرد اجتماعی عاشورا است.

 

وی کارکرد سیاسی عزاداری روز عاشورا را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در روز عاشورا روحیه استکبار ستیزی مردم تقویت می شود و شورش علیه بی عدالتی رشد پیدا می کند.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان نسبت به ورود تحریف و خرافات به مراسمات عزاداری هشدار داد و گفت: حادثه به این زیبایی و باشکوهی را نباید با یک سری خرافات و تحریفات لکه دار کنیم زیرا عاشورا یکی از زیباترین، باشکوه ترین، درس آموزترین و عبرت برانگیزترین صحنه برای تاریخ بشریت است.

 

وی ادامه داد: به همه مبلغان و مداحان توصیه می کنیم دقت لازم را در این زمینه داشته باشند زیرا کوچک ترین دخل و تصرف در این حادثه ی بزرگ خیانت است./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات