۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۶
کد خبر: ۲۲۸۹۹۱
استاد دانشگاه کاشان:

قاتلان امام حسین تنها پوسته‌ دین را می‌دیدند

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه کاشان با بیان این‌که برخی افراد سطحی نگر هستند و از دین تنها پوسته دین را می بینند و مغز دین برای آنها قابل مشاهده نیست، گفت: کسانی که امام حسین(ع) و یارانش را به شهادت رسانیدند افراد سطحی نگری بودند که فقط پوسته دین را می دیدند.
سعيد قماشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، سعید قماشی استاد دانشگاه کاشان شنبه شب در حسینیه شیخان توغ شیخ رضا در جمع عزاداران حسینی کاشان گفت: خود را بر حق دانستن و مخالفین خود را باطل دانستن یکی از آفت ها و آسیب هایی است که امروز در جوامع دینی  مشهود است و هر از گاهی تعدادی چنین ادعایی را مطرح می کنند.

وی افزود: این افراد بر این تصور هستند چون اعتقاد به خدا دارند صرف اعتقاد به خدا و خدا باوری به آنها حقانیت و مشروعیت می دهد و معتقدند حقانیت و مشروعیت خدا به آنها نیز سرایت می کند.

این استاد دانشگاه  کاشان با اشاره به این که چرا در قرآن بعد از ایمان از عمل صالح سخن گفته شده است گفت: چون ایمان و عمل صالح در کنار یکدیگر هستند قرآن می خواهد بگوید تنها صرف ایمان و یا اعتقاد داشتن به افراد مشروعیت نمی دهد فقط کافی است عمل افراد صالح باشد.

وی افزود: بخشی از عمل صالح مربوط به حقوق بین انسان و خدا از جمله نماز و روزه است اما برخی دیگر مربوط به انسان ها است که امانت داری، احترام به یکدیگر و حقوق یکدیگر را رعایت کردن مکمل ایمان است.

به گفته وی یکی از آفت ها و آسیب های جوامع دینی این است که دین داران ممکن است به ظواهر دینی اکتفا کنند و خود را برحق بدانند لذا این افراد به ظواهر دین خیلی اهمیت می دهند.

قماشی یاد آورشد: این افراد به خود حق می دهند درمورد دیگران هرطوردوست دارند سخن بگویند در صورتیکه کارآنان تنها تذکر دادن است اما تصمیم گیری با خدا است.

این استاد دانشگاه کاشان با اشاره به این که دین یک ظواهر و یک مراتبی دارد گفت: ظواهر پوسته دین است از جمله  نماز، روزه، امر به معروف و نهی از منکر و ... اما یاد خدا به ذکر خدا گفتن نیست بلکه یاد خدا در عمل انسان است که وقتی انسان یاد خدا باشد از گناه و منکرات خودداری می کند.

به گفته وی برخی افراد سطحی نگر هستند و از دین تنها پوسته دین را می بینند و مغز دین برای آنها قابل مشاهده نیست، لذا کسانی که امام حسین(ع) و یارانش را به شهادت رسانیدند افراد سطحی نگری بودند که فقط پوسته دین را می دیدند.   

قماشی گفت : دینداری عده ای در زمان امام حسین(ع) دین داری شناسنامه ای بود یعنی دیندای آنها آگاهانه و عالمانه نبود بلکه ارثی بود که به آنها رسیده بود لذا برای این که دین داری ما وراثتی و شناسنامه ای نباشد نیاز رفتن به دانشگاه داریم.

وی افزود: کسانی که امام حسین و یارانش را به شهادت رسانیدند و سرهای آنها را بر سر نیزه کردند این کار آنها برای افتخارکردن نبود بلکه می خواستند بگویند با دشمنان خدا جنگیده اند.

این استاد دانشگاه کاشان گفت: امام حسین در میدان نبرد با اقامه نماز ظهرعاشورا نمی خواست اهمیت نماز را به دشمن گوشزد کند بلکه می خواست به دشمن بفهماند مسلمان هستند.

وی یکی از نشانه های عقب افتادگی جامعه را توجه نام ها و القاب دانست و گفت: یکی از نشانه های جامعه جاهل و شعارزده توجه به نام ها و القاب است و به باطن توجهی نمی شود.

این استاد دانشگاه کاشان یاد آورشد: جامعه آگاه جامعه ای است که القاب برایش مطرح نیست بلکه حقیقت برایش مهم است، لذا جامعه آگاه، جامعه ای است که از روی معیارهای حق قابل شناسایی باشد./1307/پ203/ب4

ارسال نظرات