۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۲۲۹۶۲۱
در استقبال از اکران فیلم سینمایی شیار 143؛

فیلمی که مقام معظم رهبری آن را از رویش‌های انقلاب خواندند

خبرگزاری رسا ـ رهبر انقلاب درباره فیلم شیار 143 فرموده‌اند فیلم بسیار خوب بود؛ من به عنوان کسی که فیلم را دیده، نظر می‌دهم. کارگردان در این فیلم سنگ تمام گذاشته است؛ این فیلم ارزشمند است. ایشان یادآور شده‌اند که فیلم شیار 143 و عوامل فیلم، از رویش‌های انقلاب هستند.
شيار143 فیلمی که مقام معظم رهبری آن را از رویش‌های انقلاب خواندند

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، تردیدی نیست که تجلیات نو به نوی آرمان‌ها و ارزش‌های ناب و تابناک ملت ایران در عرصه هنر و به ویژه در ساحت سینما، به مثابه نماد و نمودی از رویش‌های دل انگیز انقلاب اسلامی قابل ردیابی است. به راستی اگر اندیشه انقلابی و روحیه دینی و حرکت بی‌نظیر ملت رشید ایران در بهمن 57 و به رهبری امام امت شکل نگرفته و نضج نیافته بود، امروز و با گذر بیش از سه دهه از ان دوران، آیا شاهد چنین میوه‌های شیرین و بکری از درخت تنومند فکر و ذکر فرزندان برومند این ملت بودیم؟

 

 

اکران یک اثر انقلابی در سینماهای کشور

فیلم سینمایی شیار 143 که اکنون بر پرده سینماهای کشور است، به راستی و درستی نمادی است از یک اندیشه دینی و هویت ملی که با حرکتی بومی در متن و بطن سینما، همه چیز را در خدمت عنصر ایمان و اعتقاد زیبا و درخشنده خویش درآورده است. در این فیلم که به موضوع دفاع مقدس، آن هم از زاویه صبر و شکیب یک مادر و امتحانات و ابتلائاتی که او را در بر گرفته و می‌گیرد پرداخته، ظهور و بروزی از یک زندگی‌ ایمانی در میدانی از خطیرترین امتحانات الهی مورد واکاوی و تصویرگری نغز و پرمغز کارگردان قرار گرفته است.

به راستی باید گفت شیار 143 یکی از ناب‌ترین و تابناک‌ترین تصاویری است که سینمای ایران و جهان در عرصه هویت حقیقی ملت ایران به خود دیده است. هویتی که عناصر اصلیش همانا ایمان انقلابی، رستگاری دینی و پابندی به ارزش‌هایی است که انسانیت انسان در آینه آن شکل می‌گیرد و قوام می‌یابد.

 

 

تصویری بکر و ماندگار از مجاهدت‌های خاموش یک مادر

فیلم شیار 143 تصویری است از مجاهدت‌های خاموش یک مادر که دردانه فرزند برومند خویش را در راه دفاع از دین و میهن روانه میدان‌های نبرد حق علیه باطل کرده است و سال‌های سال در انتظار بوی پیراهن، منتظر و گوش به زنگ، بازگشتن پرستوی مسافر خویش را امید می‌برد. فیلم واگویه‌ای عمیق و دقیق است از این مختصات ناب مادرانه. وجهی که بی‌شک می‌توان نمادهایی از مقاومت یک ملت را در آن نگریست. فیلم در پهنه حیات طیبه این مادر، با همه مرارت‌ها و رنج‌ها، صبوری‌هایش استعاره‌ای می‌شود بر افق یک ملت و رهیافت یک امت.

امتی که با شنیدن ندای حقجویانه خمینی بزرگ، قدم در راه بی‌برگشت بیداری نهاد. ملتی که پایداری را رمز رسیدن دانست و رسیدن را در ایستادن معنا کرد. ملتی که هم خون داد و هم صبوری کرد تا هم طعم غربت را بچشد و هم شیرینی نگاه خدا را؛ در پهنای یک تاریخ سی و پنج ساله که نشان از هزار و چهارصد سال مظلومیت و عظمت و اقتدار دارد.

 

مادری در یک روستای کوچک با دلی بزرگ و امیدی عظیم

مادر یک رزمنده مفقودالاثر در روستایی از این سرزمین، منتظر خبر است؛ او حتی رادیو را به خود بسته و لحظه‌ای آرام ندارد تا نیوشای خبر باشد. خبری از یوسفش که یونس نام است. یونس در بطن ماهی قد می‌کشد و مادر را از تبار زینب بار می‌آورد؛ یونس در بی‌خبری، خبر صبر و شکیب را در رسانه بهشتی چشم‌های مادری می‌نشاند که سرشکش رشک بهشت است. مادر اما مقاوم و منتظر، بی‎هیچ تردید و ترددی، چشم انتظار است و گوش به زنگ تا...

شیار 143 چه از جهت مضمونی و محتوایی و چه در ساحت سینما و هنر، اثری است جدی، زیبا و موثر. و عجیب آن‌که در این روزگار کژمدار سفله پرور که بسیاری از اهالی هنر و مدعیان شهود الهام انگیز این ساحت، چشم بر حقایق بسته و دل به جشنواره‌های آن سوی آب دوخته‌اند، شیرزنی چون خانم آبیار پیدا می‌شود و سینمای ایران را از این منجلابی که در آن گیر افتاده، لختی بیرون می‌کشد تا نفسی تازه کند و صدایی از اقصای بهشت، در این متروکه هوی و هوس طنین افکند.

 

 

فیلمی سرشار از ظرافت‌های سینمایی و عنایت‌های ربانی

فیلمی سرشار از ظرافت‌های سینمایی و قدرت احیای بارقه‌های اثرگذار هنری، در افقی که جهاد مقدس و دفاع ایمانی ملت رشید ایران را نشانه گذاری کرده و ادای دینی ارزشمند نسبت به مادران اهورایی این ملک ملکوتی را رقم زده است و این حقیقتی است که در بیان بسیاری از منتقدان و صاحب نظران و به ویژه در نظرگاه مقام معظم رهبری نیز قابل مشاهده است. معظم له فیلم شیار 143 را فیلمی خوب با کارگردانی خوب و بازی‌های خوب دانستند.

 

وقتی یک اثر سینمایی دل از دل رهبری هنرشناس می‌برد و اشکش را جاری می‌سازد

ایشان در بیاناتی که در دیدار با عوامل فیلم داشته‌اند، به نکات بسیار مهمی اشاره فرموده‌اند که یادآوری آن‌ها در این مجال، خالی از لطف نیست و موید بسیاری از نکاتی است که در این نوشتار بدان‌ها توجه و تأمل داریم. رهبر انقلاب درباره فیلم شیار 134 فرمودند: فیلم بسیار خوب بود؛ من به عنوان کسی که فیلم را دیده نظر می‌دهم. به نظر من امروز ضعفی که در سینمای ایران داریم، ضعف داستان است؛ اما این فیلم پیچ داستانی داشت که در انتها خیلی خوب باز شد.

مقام معظم رهبری با تمجید از کارگردانی فیلم شیار 143 بیان داشتند: کارگردان در این فیلم سنگ تمام گذاشته است. این فیلم ارزشمند است. مقام معظم رهبری با تمجید از نگاه فیلم به مادران شهدا فرمودند: فیلم در مورد احساس مادر به فرزند شهید بود که یکی از اصول دفاع مقدس هم همین است. ما مادر نیستیم و نمی‌توانیم مادر باشیم و این احساس را درک کنیم. من در این سال‌ها با هزاران خانواده شهید دیدار داشته‌ام و در این مدت حتی یک بار هم از مادران شهدا گلایه نشنیده و همیشه در آن‌ها احساس سربلندی دیده‌ام.

 

 

ظرفیت‌های مغفول مانده سینمای دفاع مقدس

رهبر انقلاب به سینمای دفاع مقدس هم اشاره کردند و گفتند تا به حال از ظرفیت دفاع مقدس استفاده نشده است! باید از این ظرفیت عظیم به خوبی استفاده شود. مواردی درباره سینمای دفاع مقدس هست، اما کم است. مقام معظم رهبری ضمن انتقاد از کسانی که می‌گویند دیگر نباید فیلم دفاع مقدسی ساخت، فرمودند: آمریکا بعد از 100 سال که از جنگ جهانی می‌گذرد، هنوز هم به سینمای جنگ می‌پردازد و فیلم‌های جنگی درست می‌کند.

رهبر انقلاب فرمودند: فیلم شیار 143 از نگاه یک مادر دیده شده و بسیار خوب است. باید از نگاه مسجد که نیرو به جنگ اعزام می‌کرد یا نگاه دبیرستان که دانش‌ آموزانش به جبهه می‌رفتند، یا از نگاه یک مجموعه‌ای که پشتیبانی جنگ را برعهده دارد نیز فیلم ساخت. مقام معظم رهبری تأکید کردند تشییع جنازه شهدا نیز از موضوعاتی است که می‌توان درباره آن فیلم ساخت و این موضوعات باید محور فیلم‌های سینمایی قرار بگیرد.

 

هزاران اسطوره‌ای که می‌تواند دستمایه آثار هنری باشد

مقام معظم رهبری فرمودند: ما هزاران اسطوره در دفاع مقدس داشته‌ایم و باید این اسطوره‌ها را معرفی کنیم؛ باید گفت در این باره یک قصور بزرگ اتفاق افتاده است. ایشان یادآور شده‌اند که فیلم شیار 143 و عوامل فیلم، از رویش‌های انقلاب هستند. تهیه‌کننده این فیلم می‌گوید در دیدار با مقام معظم رهبری عرض کردم، بسیاری از تماشاگران فیلم از دیدن آن متأثر شده‌اند و اشک ریختند که ایشان ضمن تأیید این موضوع فرمودند: من هم مثل بقیه مردم تحت‌تأثیر فیلم قرار گرفتم و حسم مانند باقی مردم بود.

آری، بی‌تردید زیباترین و ارزشمندترین و امیدوارکننده‌ترین تعبیر درباره فیلم سینمای شیار 143 همان بیانی است که در جملات رهبر فرزانه انقلاب به درخشندگی و عظمت، تلألو می‌کرد؛ اینکه فیلم شیار 143 و عوامل فیلم از رویش‌های انقلاب هستند.

 

 

حکایت استقامت، امید و پایداری و آن‌گاه رویش‌های انقلاب

و حکایت این رویش‌ها و جوشش‌ها از بطن چشمه سار ریشه‌دار هنر انقلابی، حکایت استقامتی است که دلیرمردان و شیرزنان این عرصه، بی‌هیچ واهمه‌ای از هیمنه پوشالی شبه هنرمندان غربگرا و شیفتگان و مرعوبان هالیوود و غرب بی‌مایه و فروفرهنگ، در دل مومن و امیدوار خود دارند و همین استقامت و ایمان است که به چنین میوه‌های شیرین و گهرباری منتهی می‌شود و کام همه دوستداران هنر انقلابی و علمدار فرزانه و هنرشناس انقلاب را به گوارایی میهمان می‌کند.

شیار 143 نشان داد حتی در این روزگار که ظاهرا قهر و غلبه در صف دشمنان عشق و ایمان در تجلی است و همه ابزارها و رسانه‌ها در اختیار امپراطوری شیطانی، هم می‌توان فیلم خوب ساخت و دل از دل ایمانیان و اهل عشق و شور انقلابی ربود و به تحسینشان واداشت و نشانه‌ای شد بر حقیقت رویش‌های ریشه‌دار نظام مقدس اسلامی.

فیلمی که هم در عرصه سینما و هنر پیچیده سخت و مهیبش، حرفی برای گفتن داشته باشد و هم در وادی حقیقت‌ها و ارزش‌های ناب و اصیل، درد و دغدغه‌ای برای وصف کردن. فیلمی درباره مادر و گفتن و سرودنش از رجعت سرخ ستاره.

 

میهمان شیار 143 و مادرانه‌ای آسمانی و ناب باشید!

همه شما خوانندگان همراهان عزیز را به دیدن فیلم سینمایی شیار 143 دعوت می‌کنیم؛ باشد که در لحظه‌های ناب و ایمانی این تصویر بهشتی و مادرانه، سهم خود را از عشق و ایمان برگیرید و ما را نیز از دعای خیر خویش فراموش نکنید!

علی رفیعی

/830/702/ر

ارسال نظرات