۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۲۲۹۸۹۰
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان:

تاکید امام حسین در نهضت عاشورا بر حق الناس بوده است

خبرگزاری رسا- حجت الاسلام حائری با اشاره به این‌که کربلا نمایشگاه بزرگی از همه مظاهر دین است، گفت: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در دقایق آغازین و لحظه های پایانی عاشورا بر حق الناس و رعایت حقوق مردم تاکید داشتند.
حجت الاسلام حسين حائري، رئيس مرکز رسيدگي به امور مساجد خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین حائری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان امشب در حرم مطهر رضوی با تبیین پیام های عاشورا اظهار داشت: شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا به منزله نمایشگاه بزرگی است که همه مظاهر دین را در معرض دید مردم قرار می دهد که اگر بقیه سخنوران حقیقت دین را در قالب کلام تبیین می‌کنند، کربلا این حقایق را به طور عملی در فاصله کوتاهی بیان کرد.

وی با اشاره به این‌که اصل واقعه کربلا از طلوع خورشید تا ظهر عاشورا با شهادت امام حسین(ع) به طول انجامید، تصریح کرد: آنچه در واقعه کربلا در معرض دید مردم قرار گرفت؛ شناخت انجام واجبات دین، شناخت کلام امام حسین(ع)، شناخت شخصیت امام حسین(ع) است.

تاکید امام حسین(ع) بر حق الناس

حجت الاسلام حائری یکی از مواردی که اباعبدالله الحسین(ع) در کنار بقیه معارف دین بیان فرمودند، را حق الناس و رعایت حقوق مردم عنوان کرد و افزود: راهی ای‌ انسان را به خدا می‌رساند، گاهی صاف و هموار و برخی مواقع صعب العبور است؛ ادای حق الناس از گردنه های سخت زندگی است که مردم مورد امتحان قرار می گیرند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان با بیان این‌که امام حسین(ع) در دقایق آغازین عاشورا و لحظه های پایانی دو مطلب مهم را بیان کردند، گفت: قبل از نواخته شدن شیپور جنگ حضرت با صدای بلند فرمودند؛ هرکس به مردم بدهکاری یا حق الناسی بر گردن دارد، اول برود آن را ادا کند، سپس بیاید من حسین را یاری کند، امام در موقعیتی که سپاه دشمن صدها برابر یارانش است و داشتن یک یار هم در آن فضا غنیمت است، چنین سفارش کردند.

وی تصریح کرد: فراز دوم که در دقایق پایانی جنگ بیان فرمودند؛ هنگامی که همه یاران امام و جوانان بنی هاشم شهید شده بودند و سپاه دشمن در مقابل امام ایستاده و هرکدام تلاش می‌کردند ضربه ای به امام حسین(ع) بزنند و طبق جهل خود به خدا تقرب جویند.

حجت الاسلام حائری افزود: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سؤال مهمی از مردم کوفه و شام پرسیدند که چرا با من جنگ می کنید؛ من کدام حلال دین را حرام یا کدام حرام دین را حلال کردم. جرم من چیست که باید به دست شما کشته شوم؟

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان تبیین کرد: کوفیان و شامی‌ها پاسخی برای سؤال حضرت نداشتند و برخی در جواب عداوت و کینه پدر ایشان حضرت علی(ع) را بیان کردند که این عذری بدتر از گناه به شمار می‌رود.

وی افزود: امام حسین(ع) رمز جنگ این کسانی که نه مشرک، نه کافر بودند، به ظاهر مسلمان و اهل نماز و روزه بودند که دست به کشتن فرزند پیغمبر(ع) زدند را با استدلالی منطقی روشن و ابراز کرد؛ پدرهایتان مال حرام به شما داده اند، شکم هایتان پر از لقمه های حرام است، شما لقمه حرام خورده اید که به جنگ حسین آمده اید.

حق الناس از مهم‌ترین محورهای دین‌داری

حجت الاسلام حائری با اشاره به این‌که کسانی که رعایت حرام و حلال در واقع حق الناس نکنند، بنای دین و دین‌داری را خاکستر می‌کنند، افزود: از این بیان امام حسین(ع) دریافت می شود حق الناس از مهم‌ترین محورهای دین‌داری است که پس از حق الله، عبادت، نماز باید در قیامت پاسخگوی آن باشیم.

وی با بیان این‌که حق الناس سه مرحله دارد که پائین ترین مرحله آن مال مردم است، عنوان کرد: مال مردم محترم است و کسی حق ندارد حتی به اندازه یک دانه گندم یا یک قطره آب بدون رضایت شرعی برمال مردم تصرف کند و اگر چنین شد باید درصدد جلب رضایت صاحب آن برآید، وگرنه در قیامت عبادت‌ها، روزه و نمازهای کسی که بر مال دیگری تجاوز پیدا کرده به صاحب مال داده می‌شود تا رضایت او جلب شود.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان ادامه داد: مرحله دوم حق الناس که مهم تر از مرحله اول و متاسفانه در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است؛ عمر و وقت مردم است که اگر بخواهیم محاسبه کنیم، میلیاردها ساعت از وقت با ارزش مردم در جامعه تلف می‌شود.

وی توقف‌های بی‌جای رانندگان در خیابان ها، اذن دخول با امام رضا در چارچوب ورودی، خداحافظی با حضرت و سد راه مردم شدن، حرافی بیش از اندازه گوینده های همایش ها و سخنوران یا وعاظ، پاسخگویی ارباب رجوع در اداره ها و... را از جمله این موارد عنوان کرد.

حجت الاسلام حائری خاطرنشان کرد: گاه تخریب روح و روان همدیگر عرف امروز جامعه می شود؛ ایجاد مزاحمت برای اطرافیان با صدای ساز و آواز عروسی، صدای رادیو و بلندگو، بوق ماشین، صوت عزاداری خویشان، بدرقه و خداحافظی با مهمان با صدای بلند و... که باید پاسخگوی ضایع شدن عمر مردم در قامت باشیم.

آبروی مردم؛ بالاترین نوع حق الناس

وی سومین مورد حق الناس را آبروی مردم عنوان کرد و گفت: غیبت و تهمت که سبب ریختن آبروی مردم می شود، بالاترین نوع حق الناس است کم‌تر به آن توجه می‌شود به خصوص انسان مومن که عظمت آن از کعبه بیش‌تر است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان خاطرنشان کرد: اباعبدالله حسین(ع) با شهادت خود تمام ارکان دین را به ما آموختند؛ آنجا که گفتند شمشیرها بیایید تن مرا پاره پاره کنید تا دین جدم پایدار بماند./1308/پ202/ب3

ارسال نظرات