۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۲۲۹۹۷۱

آغاز مرحله منطقه ای جشنواره قرآنی «مدهامتان» در خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان رضوی از برگزاری مرحله منطقه ای جشنواره قرآنی «مدهامتان» در هشت منطقه خراسان رضوی خبر داد.
جشنواره مدهامتان

 محمد حسین عبداللهی، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: مرحله منطقه ای نهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» در هشت منطقه خراسان رضوی از 15 آبان ماه آغاز و تا 22 آبان ماه ادامه دارد.

 

وی اظهار کرد: منطقه اول شامل فریمان، چناران، طرقبه شاندیز، مشهد و سرخس،منطقه دوم شامل جوین، جغتای، خوشاب، ششتمد، سبزوار، منطقه سوم شامل فیروزه و نیشابور، منطقه چهارم شامل خواف، رشتخوار، زاوه، مه ولات و تربت حیدریه، منطقه پنجم شامل خلیل آباد، بردسکن و کاشمر، منطقه ششم شامل تایباد و تربت جام، منطقه هفتم شامل گناباد و بجستان و منطقه هشتم شامل کلات، درگز و قوچان است.

 

عبداللهی  با بیان این که تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره قرآنی مدهامتان از دهم تا بیستم مهرماه بوده است، تصریح کرد: ثبت نام از شرکت کنندگان در هشت منطقه خراسان رضوی نیز از 25 مهر تا دهم آبان ماه  بوده است.  

 

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان رضوی گفت: مرحله استانی این جشنواره به صورت همزمان در سراسر کشور در 29 و 30 آبان ماه برگزار می شود و مرحله کتبی جشنواره نیز در 30 آبان ماه است.

 

برگزاری مرحله کشوری نهمین جشنواره مدهامتان درخوزستان  

وی با اشاره به این که برگزیدگان مرحله استانی نهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان به مرحله کشوری این رقابت ها راه می یابند، اظهار کرد: مرحله کشوری نهمین جشنواره مدهامتان ویژه برادران بوده و از نهم تا دوازدهم دی ماه امسال به میزبانی استان خوزستان برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان این که نهمین جشنواره قرآنی مدهامتان با شرکت قاریان، حافظان، مفسران و مؤذنان فعال در مساجد خراسان رضوی برگزار می شود، گفت: این جشنواره با شرکت برادران و خواهران در دو رده سنی زیر و بالای 16 سال در هفت رشته برگزار می شود.

 

عبداللهی با بیان این که شرکت کنندگان در این جشنواره در هفت رشته قرائت، حفظ، ترتیل، تفسیر و مفاهیم قرآن کریم، مفاهیم نهج البلاغه، تصحیح حمد و سوره و اذکار نماز و اذان با یکدیگر رقابت خواهند کرد، تصریح کرد: در رشته حفظ قرآن کریم متسابقین در گروه برادران در شش بخش رقابت می کنند، در این رشته بخش های حفظ یک، سه و پنج جزء قرآن کریم برای شرکت کنندگان رده سنی زیر 16 سال و سه بخش حفظ 10، 20 و 30 جزء(حفظ کل) قرآن کریم نیز برای رده سنی بالای 16 سال در نظر گرفته شده است.

 

وی درادامه درباره شرایط شرکت کنندگان خواهرنیز گفت: در این مسابقات خواهران در بخش، حفظ تنها در رشته های حفظ یک، سه و پنج جزء قرآن کریم در رده سنی زیر 16 سال شرکت می کنند.

 

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان رضوی درباره شرایط دیگر شرکت کنندگان در بخش های دیگر این جشنواره افزود: در رشته اذان بر اساس آیین نامه نهمین جشنواره قرآنی مدهامتان شرکت کنندگان می بایست از مؤذنان فعال مساجد باشند به گونه ای که در غالب اوقات اذان مسجد بر عهده آن ها باشد.

 

وی افزود: در رشته ترتیل نیز بایستی شرکت کنندگان به طور ثابت در ترتیل طرح تلاوت نور مساجد حضور داشته و این موضوع نیز از سوی امام جماعت مسجد تأیید شده باشد.

 

بخش تفسیر ویژه امامان جماعت مساجد

 وی با اشاره به مسابقات بخش تفسیر با بیان این که بخش ویژه امامان جماعت مساجد است، تصریح کرد: در مرحله استانی جشنواره مدهامتان مسابقات بخش تفسیر به صورت کتبی و از مجموعه تفسیر همراه قسمت های مربوط به جزء نهم تا جزء دوازدهم قرآن، به قلم حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی و نیز جلد اول قاموس قرآن برگزار می شود.

 

وی تصریح کرد: در مسابقات رشته های مفاهیم قرآن و نهج البلاغه، رقابت ها به صورت عمومی برای خواهران و برادران برگزار شده و سؤالات این مسابقات نیز از جزوه «نماز در قرآن و نهج البلاغه» طراحی می شود.

 

عبداللهی اظهار کرد: رشته صحیح خوانی حمد و سوه و اذکار نماز نیز ویژه گروه سنی هشت تا 15 سال طراحی شده بدین صورت که در این مسابقات شرکت کنندگان دختر و پسر در حضور داوران یک رکعت نماز شامل حمد و سوره و ارکان نماز را اقامه کرده و داوران به آن ها امتیاز می دهند.

 

گفتنی است، جشنواره قرآنی مدهامتان با همکاری کانون رسالت « کانون تخصصی قرآن خراسان رضوی» برگزار می شود./934/ت302/ب5

ارسال نظرات