۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۲۳۰۰۸۱
حجت الاسلام ماندگاری:

یاد مرگ از شاخصه های حیات حسینی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری با بیان این‌که عزاداری حسینی با حیات حسینی متفاوت است، گفت: یاد مرگ از شاخصه های حیات حسینی است، که اگر در این دنیا بیدار نشویم مرگ ما را بیدار می‌کند که دیگر فرصتی برای جبران و برگشت نیست.
حجت الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا امشب در سلسله برنامه های تبلیغی محرم الحرام حرم مطهر رضوی اظهار داشت: حضور در عزای امام حسین(ع) مسأله ای جدا و متفاوت از زندگی با امام حسین(ع) است؛ برخی تنها هنگام شادی و عزاداری اهل بیت(ع) شاد و محزون می‌شوند اما زندگی با اهل بیت(ع) موضوعی متفاوت از این است.

مردم در برابر یاد مرگ سه دسته‌اند

وی با بیان این که زندگی با امام حسین(ع) شاخصه هایی دارد که در شریک بودن شادی و عزا خلاصه نمی‌شود، گفت: هرچند هرکس به اندازه سر سوزنی در شادی اهل بیت(ع) شاد و به اندازه سرسوزنی در عزای اهل بیت اندوهگین باشد، مزد و پاداشش را می‌گیرد اما با مزد با اهل بیت بودن برابری نمی‌کند.

 

حجت الاسلام ماندگاری تنظیم زندگی با یادمرگ و قیامت را یکی از شاخصه های زندگی با اهل بیت(ع) عنوان کرد و افزود: مردم در برابر مرگ و قیامت سه دسته اند؛ عده ای از یاد مرگ و قیامت فرار می‌کنند که از نشانه‌هان آن ترس از نوشتن وصیت‌نامه، ترس از خرید کفن، ترس از شرکت در مراسم تشیع جنازه است.

 

وی با اشاره به این که رییس دسته دوم امیرالمؤمنان علی(ع) است، تصریح کرد: این گروه مرگ را پایان زندگی نمی‌دانند، چون با مرگ به ملاقات خدا می‌روند، عاشق مرگ به ویژه از نوع شهادت‌اند؛ که نظیر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و شهدای هشت سال دفاع مقدس هستند.

 

چگونه یادمرگ باشیم

کارشناس مذهبی رسانه ملی عنوان کرد: دسته سوم سه ویژگی دارند و ما وظیفه داریم برای تنظیم زندگی خود با یاد مرگ و قیامت سه مسأله دل نبستن، دل‌نشکستن و بار بستن در دنیا را رعایت کنیم.

 

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا تبیین کرد: نباید به نعمت های دنیوی چون خانه، اموال، همسر و فرزندان دل ببندیم زیرا خدا مالک همه چیز در این دنیا است و همه امانت در دست ما است.

 

وی با اشاره به این که دل شکستن در دو بعد خدا و خلق خدا صورت می‌گیرد، افزود: البته درباره خدا به معنای ناراحت کردن او است که با توبه رفع می‌شود و اما دل‌شکستن خلق خدا هزینه سنگینی دارد گاهی فرصت حلالیت طلبیدن در دنیا پیدا نمی‌شود و در قیامت نیز همه عبادت های قبول شده ما برای فردی که دلش شکسته شده ثبت می‌شود تا رضایتش جلب شود.

 

عضو هیات مدیره مؤوسسه روایت سیره شهدا خاطرنشان کرد: هرکس مرگ و قیامت را باور دارد بارخود را می بندد، زاد و توشه آخرت تقوا است و به طور روزانه برای خود پس انداز می کند که در انجام واجبات خلاصه نمی‌شود.

 

حجت الاسلام ماندگاری با بیان این‌که عزاداری حسینی با حیات حسینی متفاوت است، یادآور شد: یاد مرگ از شاخصه های حیات حسینی است، که اگر در این دنیا بیدار نشویم مرگ ما را بیدار می‌کند که دیگر فرصتی برای جبران و برگشت نیست./1308/پ202/ب1

ارسال نظرات