۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۲۳۰۲۰۳
حجت‌الاسلام پناهیان:

ملاک شناخت انسان‌ها ولایت‌پذیری و امام‌شناسی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که خداوند با امتحان ظرفیت های وجودی انسان را از بالقوه بودن به فعلیت می رساند، ملاک شناخت انسان‌ها را ولایت‌پذیری و امام‌شناسی آنان عنوان کرد که براساس آن سرّ و گوهر وجودی او به خوبی آشکار می‌شود.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان در سلسله نشست هاي بصيرت در دهه فجر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه سخنرانی از شبکه دو سیما با بیان این‌که خداوند با امتحان ظرفیت های وجودی انسان را از بالقوه بودن به فعلیت می رساند، گفت: امتحان انسان را به عشق الهی می رساند و سخت ترین امتحانی که در زندگی از انسان می شود امتحان ولایت است زیرا در ولایت پذیری و امام شناسی است که سر و گوهر وجودی انسان به خوبی آشکار می شود.

 

 وی با بیان این که مهم ترین ویژگی امتحانات الهی این است که تکبر و غرور را در انسان از بین می برد، گفت: زمانی که در اثر امتحانات الهی کبر و غرور انسان از بین رفت انسان مورد عفو الهی قرار گرفته و تمامی موانع میان او و خدا برداشته می شود در نتیجه انسان به عشق الهی که بالاترین درجه معرفت است دست پیدا می کند.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که  تمامی عالم هستی و مخلوقات و ممکنات موجود در آن وسیله آزمایش انسان هستند، گفت: انسان نباید زندگی در این دنیا و زیبای های آن را جدی بگیرد بلکه باید بداند به این دنیا آمده تا توسط خداوند امتحان شود و به عالم باقی و منزلگاه اول خویش بازگردد.

 

وی افزود: بسیاری از مشکلاتی که انسان در زندگی خود امروزه به آن گرفتار است در اثر دلبستگی به عوالم و اسباب دنیا مادی ایجاد شده و تا زمانی که انسان از آنها دل نبرد و به خداوند رجوع نکند این مشکلات در زندگی او برطرف نخواهد شد.

 

 استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر انسان می خواهد در امتحانات الهی موفق شود باید به خدا رجوع کرده و در عالم هر چیزی را از خدا بخواهد و کسی که این گونه باشد و به جای مخلوقات به در خانه خالق برود خداوند، چنین انسانی را دوست داشته و چنین شخصی در امتحانانت الهی پذیرفته می شود که ائمه اطهار نمونه چنین انسان هایی هستند.

 

حجت الاسلام پناهیان تاکید کرد: در عالم لذتی بالاتر از عشق نیست و عشقی هم بالاتر از عشق به خدا در عالم و جود ندارد و خدا انسان را آفریده که به عشق الهی برسد و انسان برای این که بخواهد به این مقام برسد راهی جز امتحان شدن و قرار گرفتن در میدان امتحانات و آزمایش های الهی را ندارد.

 

وی افزود: روزی از محروم قاضی پرسیدند راه میانبر عشق به خدا چیست گفت چیزی مانند جگر سوخته انسان را به عشق خداوند نمی رساند.

 

خطیب برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند می خواهد با امتحان قوای انسان را به فعلیت برساند و امتحان سبب رشد و شکوفایی انسان می شود، گفت: انسان در آزمایش های الهی با بدی ها و نقص های خود روبه رو شده و با شناخت این بدهای و نقص ها سعی می کند آنها را اصلاح کند که این موضوع زمینه سعادتمند شدن و عاقبت به خیری انسان را فراهم می کند.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که تناسب با ظرفیت انسان‌ها نخستین ویژگی امتحانات الهی است، گفت: تناسب امتحانات الهی با ظرفیت وجودی انسان آن را آسان می‌کند.

 

وی تصریح کرد: تشخیص ظرفیت وجودی انسان بر عهده خداوند است که پیامبر (ص) در این زمینه به حضرت علی (ع) فرمودند سخت‌ترین امتحانات خداوند برای انبیای و اولیا است و ای علی جان تو باید در این امتحانات صبر پیشه کنی.

 

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: یکی از راه هایی که انسان بتواند ظرفیت های خود را درک کند و آن ها را به مرحله شکوفایی برساند امتحانات الهی هستند./968/پ202/ی

ارسال نظرات