۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۲۳۰۴۷۲
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(74)

رسانه فرصتی برای اثبات کارآمدی نظام اسلامی

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در سومین روز از برگزاری بیشتمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه خبرگزاری رسا اظهار داشت: انسان شناسی غربی به طور یقین با انسان شناسی اسلامی تفاوت ماهوی دارد.
مهدي فيض مهدي فيض مهدي فيض مهدي فيض
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در سومین روز از برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در غرفه خبرگزاری رسا حضور یافت.
 
وی با اشاره به این که رسانه یک نهاد فرهنگی است، اظهار داشت: رسانه علاوه بر اینکه ابزار اطلاع رسانی است، یک نهاد فرهنگی می باشد. به این معنا که باید اهداف، سیاست ها، آرمان های فرهنگی و همچنین احساس رسالت داشته باشد.
 
فیض با بیان اینکه رسانه باید رسالت خود را ارتقای فرهنگی جامعه بداند، ابراز داشت: هر رسانه ای که نهاد فرهنگی است، باید احساس کند که مأموریت و رسالتی دارد و آن ارتقای فرهنگی جامعه است.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به برخی از اهداف یک رسانه پرداخت و گفت: وقتی ارتقای فرهنگی مطرح باشد، تربیت وحدت ملی، تربیت انسجام ملی و افزایش احساس امنیت اجتماعی جزو اهداف یک رسانه می شود.
 
وی به برخی از نبایدهای یک رسانه اشاره کرد و اظهار داشت: یک رسانه نباید به گونه ای خبررسانی کند که احساس امنیت اجتماعی در جامعه کاهش پیدا کند. نباید خبری را انعکاس دهد که سبب تفرق اجتماعی از جمله زیر سؤال رفتن قومیتی شود، حتی در انتقال آن خبر باید وسواس نیز به خرج دهد.
 
فیض گفت: اگر رسانه را یک نهاد فرهنگی بدانیم، باید در انتقال خبر، تمامی ارزش های حاکم بر جامعه و به طور خاص ارزش های حاکم بر کشور خودمان مد نظر باشد و در تولید خبر نیز باید ادبیات و تیتر گذاری و... مورد نظر قرار گیرد.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به باید ها و نباید های رسانه، ابراز داشت: اگر رسانه ای خود را نهاد فرهنگی بداند، می بایست باید ها و نباید های آن، تابع آرمان های فضای حاکم بر جامعه باشد. در بررسی ایران و نظام جمهوری اسلامی، باید آرمان های نظام اسلامی را مبنای باید ها و نباید های خود قرار دهیم.
 
وی با تکیه بر فرمایشی از امام خمینی(ره) مبنی بر صدور انقلاب گفت: امام راحل درباره صدور انقلاب فرمودند که صدور انقلاب با تفنگ و شمشیر نیست. صدور انقلاب این است که ما بتوانیم نظام اسلامی را در ایران پیاده کنیم و کارآمدی احکام اسلامی را اثبات کنیم. می توان با احکام اسلامی در قرن بیست و یکم یک جامعه بسیار مطلوبی را مدیریت کرد.
 
فیض در ادامه افزود: باید اثبات کار آمدی احکام اسلامی در کشور ما اتفاق بیفتد. در این صورت یکی از وظایف و بایدهای رسانه این می شود که این کارآمدی را به اطلاع خارج از این محیط برساند. بنابراین هنگامی که رسانه ای خود را در چارچوب آرمان های نظام و انقلاب ببیند، هنگام ثبت و انتشار خبری که ممکن است احساس ناکارآمدی را در پی داشته باشد، دقت بسیاری صورت می گیرد.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: نباید خبر به گونه ای انتشار داده شود که ناکارآمدی نظام القا شود. ضرورتی در اقرارکردن اخبار وجود ندارد. اینها بر می گردد به اینکه رسالت خود را یک رسالت فراتر از رسانه و برآمده از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ببینیم.  
 
فیض به استفاده از رسانه برای اثبات کارآمدی نظام اشاره کرد و گفت: باید تا جایی که امکان دارد از رسانه به عنوان یک ابزار توانمند برای اثبات کارآمدی نظام به خصوص در خبر هایی که بعد بین المللی دارد، استفاده کرد.
 
وی با اشاره به تأثیر وضعیت فرهنگی در خروجی دانشگاه ها و جریان های فکری موجود در مراکز آموزش عالی اظهار داشت: خروجی دانشگاه ها با نقطه مطلوب و ایده آل فاصله بسیاری دارد. اما اینکه اگر بخواهیم سهم بندی کنیم که چند درصد جریان های فکری در دانشگاه ها، حاصل وضعیت امروز مراکز آموزش عالی است و سهم سایر عوامل را هم تعیین کنیم، در می یابیم که سهم اکثریت این مسأله مربوط به دانشگاه نیست. 
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: تمامی نگاه های فرهنگی به خروجی دانشگاه می باشد، در صورتی که شخصیت و آرمان های نوجوانان در محیط مدرسه به ویژه در مقطع دبیرستان شکل می گیرد. اگر آرمان ها و آموزه های مطلوب اسلامی جوانان به درستی القا و شکل گرفته و وارد محیط دانشگاه شوند، تعداد بسیار کمی از مسیر منحرف می شوند.
 
فیض افزود: اگر آرمان ها و آموزه های مطلوب اسلامی شکل نگرفت، و در ظاهر رفتار دینی داشت، رفتار دینی آنها مبتنی بر آرمان ها و معرفت دینی نبوده است و هنگامی که وارد دانشگاه می شود، ما احساس می کنیم یک سری از مسایل را از دست داد، غافل از اینکه چیزی نداشته است که بخواهد از دست بدهد و مشکل نیز مربوط به قبل از ورود به دانشگاه می باشد.
 
وی درباره اسلامی سازی علوم انسانی اظهار داشت: علوم انسانی ای که در حال حاضر تدریس می شود، برآمده از نگاه انسان شناسی غربی است. که با علوم انسانی مورد نظر اسلام اختلاف ماهوی و تفاوت هایی دارد.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به تفاوت ماهوی انسان شناسی غربی با انسان شناسی اسلامی پرداخت و گفت: انسان شناسی غربی به طور یقین با انسان شناسی اسلامی تفاوت ماهوی دارد و به تبع این، علوم اسلامی نیز همین گونه است چرا که علوم انسانی مبتنی بر انسان شناسی شکل گرفته است.
 
فیض با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اسلامی سازی علوم انسانی خاطرنشان کرد: با تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر مبنی بر اسلامی سازی علوم انسانی، بحث علوم انسانی با مبانی انسان شناسی مطرح شده است که فرمودند ما نیاز به تدوین متون انسان شناسی برآمده از قرآن داریم که با همکاری حوزه و دانشگاه اتفاق می افتد؛ چرا که هنگامی که بخواهد انسان شناسی بر مبنای علوم انسانی طراحی شود، باید با نگاه به مقولات دانشگاهی اتفاق بیفتد.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی درباره تدوین انسان شناسی ابراز داشت: برای تدوین انسان شناسی، باید انسان شناسی اسلامی برآمده از نگاه قرآن و عترت را استخراج کرده، سپس علوم انسانی را بر این پایه بازسازی کنیم. راه حل بازسازی علوم انسانی صرفا نوشتن کتاب نیست. علوم انسانی در سالیان متمادی از مسیر نظریه پردازی شکل گرفته است.
 
وی درباره نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی گفت: اشتباه رایجی مبنی بر نوشتن کتاب برای تدوین علوم انسانی اسلامی وجود دارد. علوم انسانی اسلامی نیازمند به نظریه پردازی است. نظریه پردازی یک فرآیند زمان بر می باشد. باید افرادی نظریه های حوزه علوم انسانی مبتنی بر انسان شناسی اسلامی را تولید کرده و به نقد پردازی آن پرداخته شود. 
 
فیض با بیان اینکه باید فضای دانشگاه و حوزه، فضایی برای ارائه نقد و نظریه باشد، اظهار داشت: فضای ارائه نقد و نظریه طبق همان فرمایش رهبر معظم انقلاب تحت عنوان کرسی های نظریه پردازی است. چرا که این کرسی ها، فضا را برای شکل گیری نظریه های بلوغ یافته آماده می کند. بنابراین علوم انسانی اسلامی از طریق تدوین کتاب شکل نمی گیرد و فقط باید فضای نظریه پردازی و ایجاد فضای آزادی اندیشه و بیانی که بتواند نظریه های بلوغ یافته ای را مهیا کند، ایجاد شود.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیمی برای شکل گیری فضای نظریه پردازی در دانشگاه ها وجود دارد، ابراز داشت: بحث نظریه پردازی هنوز به عنوان یک موضوع حاشیه ای و فوق برنامه در دانشگاه ها مطرح است. در حالی که نظریه پردازی باید در سطح مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اتفاق بیفتد و استادان ما به این موضوع بپردازند. پایان نامه ای که تنظیم می شود، باید نظریه و ایده جدیدی ارائه دهد که بتواند جنبه کاربردی و عملی داشته باشد./822/پ200/س
ارسال نظرات