۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۲۳۰۹۲۹

اخبار کوتاه انتشارات آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ انتشار مجموعه هفت جلدی «پرسمان رضوی»، انتشار کتاب «معمای هوش پنهان» برای نخستین بار، معرفی کتاب «فلسفه ذهن» به عنوان برگزیده کتاب سال خراسان رضوی آخرین اخبار انتشارات آستان قدس رضوی است.
انتشارات به نشر

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، برگزیده شدن کتاب «فلسفه ذهن» در یازدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی افتخار دیگری برای «به نشر» به ثبت رساند.

 

در مراسم اختتامیه یازدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی که با حضور جمع کثیری از مسوؤلان استانی برگزار شد، کتاب «فلسفه ذهن» به نشر با اعلام هیأت داوران به عنوان کتاب برگزیده معرفی و تقدیر شد.

 

کتاب «فلسفه ذهن از دیدگاه جان سرل» نوشته دکتر علی اکبر ضیایی که آینده فلسفه، نقد شناخت گرایی، ذهن، مغز و برنامه را شامل می شود، در سال 1392 در قطع رقعی برای نخستین بار توسط انتشارات آستان قدس رضوی به چاپ و توزیع رسید.

 

از آنجا که جان راجرز سرل از فیلسوفان برجسته معاصر به شمار آمده و متخصص در زبان و فلسفه ذهن و موضوعات خودآگاهی است، دیدگاه های وی درباره نقد شناخت گرایی و تفسیر رایانه ای عملیات مغز و هوش مصنوعی قوی، همواره در جهان بسیار مطرح است.

 

مباحث فلسفی وی کاملا انتزاعی نیست و با علوم جدید عصب زیستی، روان شناسی، علوم رایانه ای و فلسفه زبان رابطه نزدیکی دارد.

 

شایان ذکر است مراسم انتخاب کتاب استان خراسان رضوی همه ساله به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در آستانه نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد مقدس برگزار می شود.

 

لحظاتی به یادماندنی با «پرسمان رضوی»

 

به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)، مجموعه هفت جلدی «پرسمان رضوی» را با هدف پاسخگویی به سوالات زائران بارگاه ملکوتی امام رضا(علیه السلام) منتشر و روانه بازار کرد.

 

حضور در حرم مطهر امام رضا(علیه السلام)، جزو لحظه های به یادماندنی هر زائر است زیرا که در این بوستان بهشت، خود را به دست نسیم رحمت الهی می سپارد.

 

معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی پاره‌ای از پرسش های مهم زائران این حریم ملکوتی را در قالب مجموعه «پرسمان رضوی» و با محور قرار دادن ابعاد رنگارنگ زندگی امام رضا(علیه السلام) را پاسخ گفته است که به‌ نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) به منظور توسعه و تروج فرهنگ و آموزه های اسلامی و انتقال پیام انقلاب شکوهمند اسلامی به زائران آستان جانان اقدام به چاپ و انتشار آن را کرده است.

 

این مجموعه هفت جلدی به قلم محمد باقر پوامینی نوشته شده و شامل عناوین «وصف آفتاب»، «بیست سال امامت»، «حیات علمی»، «سلوک سیاسی»، «منزلت زیارت»، «چهره ها و روزها» و «سبک زندگی» است که به بررسی دوران امامت حضرت خوبان، دانش و دانش گستری امام رضا(علیه السلام)، سیره سیاسی امام رضا(علیه السلام)، ویژگی ها و آداب زیارت امام رضا(علیه السلام)، روایت های تاریخی در نگاه امام رضا(علیه السلام) و منشور زندگی در منظر امام رضا(علیه السلام) می پردازد.

 

دفتر «بیست سال امامت» بر آن است تا مجموعه‌ای از پرسش های ارادتمندان ثامن الحجج(علیه اسلام) را درباره دوران امامت ایشان پاسخ گوید و به اقتضای گزیده نویسی، زمینه های شکل گیری و آغاز امامت تا تلاش های امام برای امامت فردای امت را مطرح سازد.

 

«حیات علمی» توصیفی از روشنای دانش امامی است که به عالم آل محمد(علیه السلام) مشهور است و ضمن پاسخ به پرسش های پیرامون سیمای علمی حضرت، به گستره میراث علمی، مناظره ها، آثار مکتوب و شاگردان مکتب علمی امام اشاره کرده است.

 

«سلوک سیاسی» بیانگر روش و رفتار امام در مواجهه با جریانی است که منصب الهی خلافت و جانشینی را غصب کرده بود. این دفتر، آینه دار ترسیم سیره سیاسی امام هشتم(علیه السلام) است که در کنار پاسخ به بخشی از پرسش های مشتاقان رضوی در زمینه رفتار سیاسی حضرت و همچنین اشاره به کنش ها و واکنش های گوناگون، می کوشد از این مقطع درخشان، تحلیلی تقدیم کند تا روشنای راه دوستداران سلوک سیاسی اهل بیت(علیه السلام) باشد.

 

نقش الگوهای رفتاری در ساخت زندگی حیات‌بخش نیز بسیار مهم است؛ از این رو، تکیه بر شخصیت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) در پیاده کردن زندگی معیار و درست، لازم و بایسته است و این هدفی است که کتاب«سبک زندگی» با الهام از سیره و سخن امام در پیش گرفته است.

 

دفتر «منزلت زیارت» افزون بر توجه به حکمت، فضیلت و عرفان زیارت، از پیشینه، زمان، آداب، متون و آثار زیارت سخن می راند. دفتر «چهره ها و روزها» نیز تلاش می کند تا پرسش ها و ابهام های تاریخی خوانندگان را از نگاه هشتمین امام همام جواب دهد و ضمن اشاره به تاریخ انبیا و پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(علیه السلام)، از برخی روزها و اماکن و چهره های تاریخی، نکاتی تقدیم مشتاقان کند.

 

ارتقای توانایی های ذهنی با «معمای هوش پنهان»

 

کتاب «معمای هوش پنهان» شامل مجموعه‌ای از 500 معما برای فعال کردن قدرت و توانایی ذهنی افراد که بیان می کند چگونه باید قدرت پنهان ذهن خود را بیابیم، منتشر شد.

 

این کتاب که  از سوی «جو کمرون» نوشته شده و آرش نصیرزاده آن را ترجمه کرده است، در قطع وزیری تهیه و تنظیم و در 20 سطح متفاوت طراحی شده و هر سطح نسبت به سطح بعد دشوارتر است تا از حل کردن معماها به طور تصادفی و بدون برنامه جلوگیری شود و از این طریق می توان ضمن پیروی کردن از یک الگوی ذهنی معین برای حل معماها، توانمندی و تمرکز ذهنی و همچنین قوای فکری را ارتقا داد.

 

آرش نصیرزاده مترجم این اثر در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی گفت: سطح هر معما در کنار صفحه درج شده است که برای تاثیرگذاری بیشتر، در برابر تمایل خود برای حل کردن معماها به طور تصادفی و بدون برنامه، باید ایستادگی کرد. اگر فرد توانست پاسخ معماهای سطح اول را به راحتی بیابد، در مرحله بعد برای تقویت قوای فکری خود، به سراغ معماهای پیچیده تر برود.

 

مترجم این کتاب 220 صفحه‌ای، اظهار کرد: برای پیشرفت کردن باید الگوی ذهنی معینی را برای حل معماها در نظر گرفت. این کتاب شبیه سازی از توانایی ذهنی و قابلیت های تحلیلی افراد است. برای موفق بودن در بهبود قابلیت ها، باید پشتکار داشته و راه و روش منطقی رسیدن به پاسخ ها را یافت.

 

نصیرزاده به مخاطبان این کتاب به عنوان اثری که در بردارنده معمای سرگرم کننده و تاثیر گذار بر ذهن است، پیشنهاد کرد: عمیق فکر کنید و معما ها را از زوایای مختلف بررسی کنید. در ادامه جدول هایی ارایه می شود که می تواند به شما در حل مسایل کمک کند.

 

گفتنی است، به نشر از این مترجم، اثر دیگری با همین مضمون به نام «معمای سنجش و هوش» را به چاپ رسانده است.

 

علاقه مندان به تهیه کتاب‌های منتشرشده فوق و سایر کتاب های به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) به فروشگاه های مشهد و سایر نمایندگی های سراسر کشور مراجعه کرده و یا کتاب های مورد نظر خود را از طریق فروشگاه الکترونیکی به نشانی www.behnashr.com خریداری کنند./1308/پ203/ب4

ارسال نظرات