۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۳۱۳۱۶

۸۵ مؤسسه زیر نظر دارالقرآن آذربایجان‌شرقی فعال هستند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دارالقرآن تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی از فعالیت ۸۵ مؤسسه، ۱۹۸ خانه قرآن روستایی و ۱۳۲ خانه قرآن شهری زیر نظر دارالقرآن استان خبر داد.
سازمان دارالقرآن کريم


حجت‌الاسلام حمید حسن‎جهان، مسؤول دارالقرآن الکربم تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: این اداره کل با راه‎‏اندازی 85 مؤسسه، 198 خانه قرآن روستایی و 132 خانه قرآن شهری نسبت به گسترش و تعمیم آموزش‎های قرآنی در مناطق شهری و روستایی اقدام کرده است.


وی با باین این‌که تمامی فعالیت‌ها در راستای تحقق اهداف و مأموریت‎‏های سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر ساماندهی فعالیت‎‏های قرآنی در قالب تشکل‎‏های مردم‎‏نهاد است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که فعالیت‏‎های قرآنی بیشتر در مناطق شهری و برخوردار صورت می‎گرفت سازمان تبلیغات اسلامی با راه‎‏‌اندازی خانه‎های قرآن درمناطق روستایی و مرزی این خلأ را پر کرده است.


حجت‌الاسلام حسن‏‎جهان آموزش سطوح چندگانه قرائت، مفاهیم، حفظ، تفسیر، دوره‎های تربیت معلم قرآنی در رشته‏‎های روخوانی و روان‎‏خوانی، تجوید، حفظ و مفاهیم، صوت و لحن و آموزش صحیح‎‏خوانی قرآن کریم، برگزاری محافل و کرسی‎های تلاوت، جزءخوانی و مسابقات قرآنی را از اهم طرح‎‏ها و برنامه‎‏های مؤسسات و خانه‎‏های قرآنی استان برشمرد.


مسؤول دارالقرآن الکریم اداره‌‌کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که امسال 3 هزار و سیصد نفر داوطلب در 18 حوزه شهرستانی و 20 حوزه امتحانی در آزمون طرح ملی 1448 شرکت کردند، اظهار داشت: این طرح در استان از لحاظ کمی و کیفی در سطح بالایی برگزار و به‌علت استقبال مردم، سهمیه استان افزایش یافت.


وی با اشاره به این‌که شرکت‌کنندگان جهت آمادگی و آشنایی بیشتر با طرح 1448، 10 جلسه در کلاس‌های آموزشی مؤسسات قرآنی شرکت کردند، گفت: با توجه به این‌که امسال آیات به صورت موضوعی و با محوریت سبک زندگی انتخاب شده بود، این امر باعث سهولت حفظ برای شرکت‌کنندگان شد و هم اینکه آن‌ها بهتر توانستند آیات را در زندگی خود کاربردی کنند.


حجت الاسلام حسن‌جهان از آموزش طرح صحیح خوانی برای 30 هزار نفر در سال 93 در سطح استان خبر داد و اظهار داشت: طرح صحیح خوانی قرآن کریم( تلفیقی از سه طرح روخوانی، روانخوانی و فصیح خوانی ) با هدف ایجاد علاقه، توانایی و مهارت در خواندن صحیح و فصیح قرآن کریم با رعایت لهجه و مخارج حروف زبان عربی، قرائت صحیح حمد و سوره و اذکار نماز است.


وی ادامه داد: این طرح با هدف نهادینه شدن فرهنگ قرآنی همزمان با همکاری ادارات تبلیغات اسلامی، مؤسسات و خانه های قرآنی در شهرها و روستاها و حتی مناطق عشایری برای 30 هزار قرآن آموز اجرا می‌شود و قرآن آموزان در 40 جلسه دو ساعته تحت آموزش صحیح خوانی قرار گرفته و پس از موفقیت در آزمون پایانی گواهینامه پایان دوره به ارزش آموزشی 80 ساعت دریافت می‌کنند.


مسؤول دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی با تشریح طرح‌ها و برنامه های قرآنی دارالقرآن استان در سال 93، اجرای دوره های آموزشی قرائت سطوح 8 گانه، مفاهیم چهار گانه، حفظ پیش دبستانی، حفظ یک جزء، حفظ سه ساله و پنج ساله، تفسیر بینات، نسیم حیات و نورالرحمن، تربیت معلم روخوانی و روانخوانی، تجوید، حفظ و مفاهیم، تربیت ممتحن و تربیت مدرس را از اهم برنامه های آموزشی برشمرده و حفظ موضوعی را از دیگر طرحهای جدید سال 93 برشمرد./935/ت302/ب3

ارسال نظرات