۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۲۳۱۴۹۲
استاد حوزه و دانشگاه:

انس با قرآن نیاز به طهارت باطنی دارد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: انس با قرآن نیاز به طهارت باطنی و اجتناب از اضداد درونی دارد.
حجت‏الاسلام خديوي، مسؤول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تبريز


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام علی خدیوی، مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی امروز در کرسی تلاوت قرآن کریم در مسجد دانشگاه تبریز اظهار داشت: انس با قرآن و درک معارف آیات الهی نیاز به طهارت باطنی و اجتناب از اضداد درونی و پرهیز از رذایل اخلاقی دارد.


وی تأکید کرد: صرف گفتن «اعوذبالله من‌الشیطان‌الرجیم» برای انس باقرآن کافی نیست؛ چنانچه خداوند متعال نیز در آیه 79 سوره واقعه می فرماید؛ «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ؛ جز پاکان نمی‏توانند به آن دست زنند»، طهارت و صفای باطنی را شرط درک مفاهیم والای قرآن ذکر می‌فرماید.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که درک حقایق و معارف عالی قرآن نیازمند زمینه‌سازی از راه تهذیب نفس، تقواپیشگی و دوری از منکرات و گرایش به معروفات است، گفت: براین اساس انسان باید روح و جانش را با عمل به آیات قرآن و دوری از پلیدی و گناه، آماده انس با نوای روحبخش قرآن کند.


حجت الاسلام خدیوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأثیر تعالیم قرآن در قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، ادامه داد: براساس اعتقاد شیعه و حدیث شریف ثقلین پیامبر گرامی اسلا(ص)، میان قرآن و اهل بیت(ع) فاصله و شکافی وجود ندارد؛ از این رو قرآن در زندگی و تمام افعال و رفتار اهل بیت(ع) تجلی یافته و نمودی آشکار است.


وی با استناد به آیه 33 سوره الاحزاب، «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛ ای اهل بیت، خدا می‌خواهد پلیدی را از شما دور کند و شما را چنان که باید پاک دارد.» یادآور شد: اراده خداوند و معصومیت اهل بیت(ع) که با تأثیرپذیری از تعالیم نجاتبخش قرآن ممکن شده بود، وقایعی حماسه‌ساز و ماندگار همچون قیام عاشورا را موجب شد.


گفتنی است، تلاوت قاریان ممتاز کشوری اکبر شوقی و مهدی محمدزاده و همخوانی گروه تواشیح بین‌المللی طارق از دیگر برنامه‌های این محفل معنوی و قرآنی بوده است./935/پ202/ب3

ارسال نظرات