۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۲۳۱۵۳۶
کارشناس مسائل رسانه:

داشتن آگاهی، پیش نیاز ورود به شبکه های اجتماعی است

خبرگزاری رسا- حجت الاسلام روحبخش گفت: شبکه های اجتماعی در قالب های مختلف رو به افزایش است، از این رو داشتن آگاهی در هنگام استفاده از این شبکه ها امری ضروری است.
داشتن آگاهی، پیش نیاز ورود به شبکه های اجتماعی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی روحبخش، کارشناس مسائل رسانه، شب گذشته در نشست رویکرد حوزه علمیه به فضای مجازی که به همت اداره پژوهش مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد، در این مجموعه برگزار شد، گفت: شبکه های اجتماعی امنیت خانواده و تربیت فرزندان را به مخاطره انداخته است.

وی به ماهیت و تاریخچه شبکه های اجتماعی اشاره و ابراز کرد: در سال 1350 اولین کامپیوتر واردکشور ایران شد و یکسال بعد از آن، اینترنت اختراع شد، اینترنت به منظور برقراری ارتباط ایجاد شد؛ وزارت دفاع آمریکا از اینترنت برای تبادل اطلاعات بین پایگاه های مختلف و فرماندهان استفاده می کرد.  

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در عصر کنونی نیز برقراری اطلاعات، به عنوان پررنگ ترین دلیل استفاده از اینترنت است، شبکه های اجتماعی پدیده نوظهوری نمی باشد، بلکه ارتباطات شکل عمیق تری به خود گرفته است و شبکه های اجتماعی مجموع تمام امکانات را دارا می باشند.

حجت الاسلام روحبخش به دلیل استقبال بسیار زیاد از این شبکه ها اشاره کرد و گفت: استقبال از این شبکه ها به روحیه انسان ها مرتبط می شود، در نهاد انسان ها روحیه ارتباط برقرار کردن وجود دارد، از این رو انسان علاقه دارد که با هم جنس و هم فکر خود ارتباط برقرار کند، شبکه های اجتماعی هم بستگی پیدا کردن برای افراد را تسهیل کرده است.   

این کارشناس رسانه افزود: در کشور آمریکا استقبال بالایی از شبکه های اجتماعی وجود دارد،  آمار گرفته اند که 78 درصد از مردم آمریکا، اولین کاری که بعد از بیدار شدن انجام می دهند این است که فیس بوک خود را نگاه می کنند.

وی با بیان این که شبکه های اجتماعی در قالب های مختلف رو به افزایش است، ابراز کرد: شبکه های اجتماعی تحت موبایل مخاطب بیش تری را جلب کرده است، این شبکه ها، ماجرایی زیر پوستی در حال رشد است، در حالیکه مسؤولان خود را به غفلت زده اند. 

این کارشناس مذهبی به ضرورت داشتن آگاهی در هنگام استفاده از شبکه های اجتماعی اشاره کرد و افزود: زمان ثبت نام یا نصب نرم افزار بر روی موبایل، معمولا افراد دقت نمی کنند که چه چیزی را تایید می کنند.

حجت الاسلام روحبخش گفت: باید مد نظر داشت که شبکه های اجتماعی تربیت فرزندان را درگیر کرده و امنیت خانواده را به مخاطره می اندازد، از این رو باید به جای پاک کردن مسأله، به دنبال راهکار بود و لازمه آن این است که والدین نسبت به تکنیک های تربیت فرزند آگاهی داشته باشند.  

این کارشناس رسانه خطاب به طلاب ابراز کرد: سواد رسانه ای، اطلاعاتی، دیجیتالی خود را افزایش دهید، باید فرهنگ سازی درست در زمینه بهره گیری از شبکه های اجتماعی صورت گیرد، ما برای سیاست و اقتصاد خود سیاست داریم، در حالیکه برای فرهنگ، سیاست نداریم.

وی ابراز کرد: اینترنت سکولاریسم است، متأسفانه افرادی در اینترنت قلم می زند که نگاه سکولاریسم داشته و اعتقاد به ارتباط بین دین و جامعه ندارند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: فیلم و رسانه ما، جنبه فرهنگ ما است، چرا فیلم «چ» که از لحاظ محتوا و تکنیک و کاگردان قابلیت دارد، فروش بالایی ندارد، اما در مقابل فیلم های با کیفیت پایین تر و کارگردان غیرمشهورتر فروش بالایی دارد؟ یکی از دلایل آن این است که خانواده های مذهبی از فیلم های سینمایی مذهبی چون «شیار 143»و «چ» استقبال نمی کنند. /1309/پ202/ب

ارسال نظرات