۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۲۳۱۶۴۱
آیت الله خاتمی:

صحیفه سجادیه تبلور فعالیت‌های فرهنگی امام زین‌العابدین است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران مهم ترین کار امام سجاد(ع) را کار فرهنگی دانست و گفت: اگر مردم با خدا باشند، دیگر سراغ گناه نمی روند؛ امام زین العابدین(ع) با توجه به این نکته به کارهای فرهنگی اهتمام داشتند؛ صحیفه سجادیه مصداق بارزی از کار فرهنگی آن حضرت است.
صحیفه سجادیه تبلور فعالیت‌های فرهنگی امام زین‌العابدین است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران با حضور در مدرسه علمیه قائم چیذر در مراسم شهادت امام سجاد(ع) که با حضور آیت الله هاشمی علیا تولیت این مدرسه علمیه، اساتید و طلاب آن شکل گرفته بود گفت: تحقیقا مدرسه علمیه قائم چیذر که با زحمات مخلصانه و دلسوزانه آیت الله هاشمی علیا شکل گرفته و بیش از چهار دهه از عمر خود خدمات فراوانی عرضه کرده؛ ستاره ای در خشان در حوزه های علمیه تهران است.

 

وی افزود بنده به عنوان طلبه ای که بیش از چهل سال سابقه طلبگی دارم، می فهمم که ایشان چه زحمات و رنج های فراوانی در مسیر تاسیس و تداوم چنین حوزه ای تحمل کردند،عمیق ترین و اساسی ترین کار فرهنگی طلبه پروری است. اگر کسانی در پی تعمیق کار فرهنگی هستند و می خواهند شاخص یک کار فرهنگی ارزشمند را ببینند؛ یک نمونه آن طلبه پروری است. یک طلبه یک فرد نیست؛ یک امت خواهد شد. و در هر جایگاهی که قرار بگیرد به عنوان یک مصباح هدایت خواهد شد.

 

این عضو مجلس خبرگان در ادامه درباره سیره امام سجاد گفت: زندگی امام سجاد به سه بخش تقسیم می شود: بخش اول دوره زندگی آن حضرت با امام حسین(ع) و امام حسن(ع) است؛ بیست و سه سال این چنین گذشته است و آن چه در این چند سال داریم؛ آن است که امامان آن چنان که در عرصه امامت بهترین بودند در عرصه مامومیت هم بهترین بودند.

 

عضو جامعه مدرسین افزود: امام سجاد(ع) گوش به فرمان پدر بزرگوارشان به عنوان امام بودند؛ امیرالمومنین(ع) هم در عصر نبی اکرم(ع) این گونه بودند، در باب نسخ قرآن آیه ای را که همه اتفاق نظر دارند که نسخ در آن اتفاق افتاده سوره مجادله است. در زمان پیامبر اسلام آیه نازل شد که هر کس می خواهد پیغمبر(ص) را زیارت کند باید صدقه بدهد؛ امیرالمومنین(ع) تمام دارایی خود را یعنی دو درهم صدقه داد در حالی که بعضی از افراد پولشان بیشتر ارزش داشت.

 

آیت الله خاتمی ادامه داد: دوره دوم از زندگانی اما سجاد(ع)، دوره حوادث عاشورا است که از عصر روز دهم محرم  تا رسیدن به مدینه یعنی بیش از چهار دهه ادامه دارد؛ این دوره چند ماهه دوره سرنوشت ساز تاریخ اسلام است، نهضت سید الشهدا(ع)مثلث سه ضلعی است که در راس آن امام حسین و یک ضلع آن اصحاب آن حضرت می باشد؛ که جز بهترین اصحاب تاریخ بودند. ضلع دیگر این مثلث امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س)می باشد. این واقعیت تاریخی را باد پذیرفت که کربلا بدون حضرت زینب(س) از یاد ها می رفت.

 

وی گفت: امام سجاد(ع) در این چند ماه چند دغدغه اساسی داشت؛ اول این که پیام قیام امام حسین(ع) به آن هایی که باید برسد انتقال پیدا کند، دومین دغدغه، استفاده از فرصت های مختلف است؛ یکی از درس هایی که انسان از اهل بیت(ع) باید بگیرد؛ استفاده از فرصت هاست،ائمه معصومین(ع) بحران ها را به فرصت تبدیل می کردند و از آن به بهترین نحو استفاده می کردند.

 

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: دشمنان برای تحریف نهضت عاشورا دو نقشه چیده بودند؛ اول این که در کوفه و شام جا بیندازند که اهل بیت(ع) خارجی اند؛ همین حرفی که امروز  داعشی ها می گویند که کشتن امام حسین(ع) را جایز دانسته اند، اما کاروان آزادگان اهل بیت(ع) نقشه آن ها را نقش بر آب کرد و کاری کرد که زنانی که شوهرانشان در واقعه کربلا نقش داشتند آن ها را به خانه راه ندادند؛ دومین حرکت دشمن برای تحریف عاشورا عادی سازی آن حادثه بود، به صورتی که همه فکر کنند امام حسین(ع) و اصحاب آن حضرت به مرگ طبیعی از دنیا رفتند.

 

وی اضافه کرد: دوره سوم از زندگی امام سجاد(ع) دوره پس از رسیدن به مدینه بود که سی و پنج سال طول کشید؛ در این مدت امام(ع) یک دغدغه اساسی داشت که بر همه ما نیز واجب است، آن هم این بود که کیان تشیع که تجلی اسلام ناب محمدی است محفوظ بماند، تمام تلاش دشمنان این بود که کیان تشیع را بشکنند اما امام(ع) آن را در خفقانی ترین شرایط حفظ کرد.

 

آیت الله خاتمی بیان داشت: مهم ترین کار امام سجاد(ع) کار فرهنگی است و آن آشتی دادن مردم با خدا است؛ امتی که با خدا قهر باشد سراغ شهوات می روند و معنویت را ضایع می کنند؛ امام سجاد(ع) این نکته را می دید که اگر مردم با خدا باشند، سراغ گناه نمی روند. در واقع صحیفه سجادیه مصداق بارزی از کار فرهنگی آن حضرت است.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند «اگر شما طلبه ها را نماز شب خوان بار بیاورید شصت درصد تهذیب تهذیب نفس انجام شده است»./810/پ202/ف

ارسال نظرات