۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۲۳۱۹۳۸
مدیر مؤسسه بهداشت معنوی:

عرفان به معنای شناخت هستی با محوریت الله است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه قم گفت: عرفان‌ها و جنبش‌های نوظهور با هدف اغفال و فریب مردم ناآگاه به اسم معنویت‌گرایی درصددند جسم را بکوبد و روح را از جسم جدا کند.
مباني عرفان اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام عبدالحسین مشکانی، استاد حوزه و دانشگاه قم شب گذشته در همایش یک روزه «نقد و بررسی عرفان‌های نوظهور» در دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: آرامش روح برای مدت طولانی نیازمند تعالی بخشی روح است، عرفان‌های کاذب نه روی جسم انسان و نه روح او کار می‌کنند، بلکه بر روان آدمی تسلط پیدا کرده و آن را ویران می‌کنند.


وی با اشاره به روش‌ها و ترفندهای فریبنده مرواج عرفان‌های نوظهور و کاذب خاطرنشان کرد: آنان خلقیات انسان را تغییر نمی‌دهند و تلاش نمی‌کنند تا روح که به صورت فطرتی خداگراست را تعالی بخشند، فقط با مخدٌری کوتاه‌مدت و لذتی آنی به وی آرامشی ناپایدار و حالتی از نعشگی می‌دهند.


این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که این قبیل اقدامات شیطانی گونه‌ای از تهاجم فرهنگی غرب علیه جوامع مسلمان است، افزود: ادیان سنتی که ریشه‌ای الهی و بنیانی محکم دارند دارای خصیصه «یقین‌ورزی» هستند؛ از این رو افرادی که به دین خود یقین دارند به سادگی در برابر عرفان‌های نوپدید کوتاه نمی‌آیند، چون آنان به دین و معارف دینی خود تعصب مذهبی و اعتقاد قلبی دارند.


حجت الاسلام مشکاتی با تشریح اهداف پشت‌پرده ترویج فرقه‌های ضاله و عرفان‌های نوظهور در جوامع اسلامی و شیعی گفت: استکبار می‌داند که افراد متقی با روش‌های معمولی فریب چنین فرقه‌هایی را نمی‌خورند، جنگ سخت نیز بر تغییر افکار و عقاید آنان تأثیر ندارد و چه بسا موجب شود که جامعه هدف تحریک شده و به دفاع از دین و اعتقاداتشان برخیزند.


وی ادامه داد: براین اساس متولیان افکار شیطانی با تمسک به جنگ نرم و تخریب و تحریف ساختار روانی که از آن با نام «جنگ نرم پَساساختارگرایانه» یاد می‌شود، به اعتقادات و باورهای درونی‌شده فرد نفوذ می‌کنند و با ایجاد طوفان و آشوب درباورهای فرد، به تدریج اصول اعتقادی وی را زایل می‌کنند؛ به طوری‌که فقط پوسته‌ای از آن دین و عقیده برای وی باقی می‌ماند.


این استاد حوزه و دانشگاه قم هشدار داد: متأسفانه مشاهده می‌شود که در کشور بسیاری از متون و کتب این فرقه‌های الحادی و شیطانی به علت بی‌توجهی به مضمون و
محتوای کتاب، با تیراژ بالا چاپ و توزیع می‌شود؛ از این رو مسؤولان و متولیان فرهنگی باید با عزمی جدی به این وادی وارد شده و حافظ دین و اعتقادات مردم و به‌خصوص جوانان باشند تا در برابر جنگ نرم هزارچهره دشمن واکسینه شوند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف دقیق عرفان از دیدگاه قرآن، روایات و احادیث معتبر وارده پرداخت و اظهار داشت: عرفان به معنای شناخت هستی با محوریت «الله» است که این معرفت فقط توسط قلب صورت می‌پذیرد و با معنویت‌گرایی که به معنای حضور انسان در سبک زندگی او تعبیر می‌شود، تفاوت معنایی آشکاری دارد.


حجت الاسلام مشکاتی افزود: بشر امروز به علت نقصان معنویت در زندگی و احاطه مادیات، برای کسب معنویت به هر راه و ابزاری روی آورده و با پرداختن به اموری همچون مدیتیشن، یوگا، داروهای روانگردان، افیون و... می‌خواهد حتی برای لحظاتی کوتاه از عالم ماده جدا شود و روح انسانی‌اش در زندگی جریان داشته باشد.


مدیر مؤسسه بهداشت معنوی ادامه داد: عرفان‌ها و جنبش‌های نوظهور نیز با هدف اغفال و فریب مردم ناآگاه به اسم معنویت‌گرایی درصدد است جسم را بکوبد و روح را از جسم جدا کند؛ از این رو ابتدا قوه تعقل را تعطیل کرده و سپس لذتی کوتاه و تباه‌شدنی ارائه می‌کند که فرد را نه‌تنها ارضاء نکرده، بلکه شخص به این لذت پوچ و واهی معتاد می‌شود./935/پ203/ب4

ارسال نظرات