۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۲۳۲۳۱۶
کارشناس مسائل خانواده تبیین کرد؛

قوانین علمی استجابت دعا

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خانواده گفت: علوم، ابرازی برای رسیدن و تقرب جستن به سوی خداوند متعال هستند، اما این نکته را از نظر دور نباید داشت که خداوند مقصد حقیقی است و قوانین الهی، تنها وسیله رسیدن به قرب الی الله هستند.
قوانین علمی استجابت دعا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، تقویان کارشناس و روان شناس مسائل خانواده، امروز در سلسله مباحث مهارت های زندگی که در مدرسه علمیه حضرت زینب(س)، در جمع اساتید و طلاب برگزار شد، گفت: قوانین و سنت های الهی وسیله برای تقرب جستن به خداوند هستند و منافاتی با اراده خداوند نداشته، بلکه در طول هم قرار دارند، اما در عین حال باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که انسان ها نباید فراموش کنند که خداوند عامل اصلی و هدف متعالی خلقت است و علوم، تنها وسیله هستند.

 

وی به جایگاه تصویر سازی ذهنی در روایات اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) در مورد داشتن حسن ظن نسبت به استجابت دعا می فرمایند: «اِذا دعوت فظُنّ حاجتک بِالبابِ ؛ هر گاه دعا مى‏کنى، گمانت این باشد که حاجتت پشت در آماده است.»، دروازه بان فکر و ذهن خود باشید؛ چرا که تأثیر تصاویر ذهنی شما مهم هستند، از این رو مراقبت آن ها باشید.

 

این کارشناس مسائل خانواده به جایگاه تصاویر ذهنی اشاره و ابراز کرد:تصویر سازی منفی در ذهن نساخته و فکر و ذهنتان را به آن چه دوست دارید معطوف کنید؛ چرا که تصاویر ذهنی به ضمیر ناخودآگاه شما پیام داده و بر روی اتفاقات زندگی شما تأثیر گذار هستند.

 

تقویان اظهار کرد: نزدیک به عرصه علم شوید؛ چرا که در غرب پژوهش هایی در حال  انجام است بر این مبنا که بتوانند با استفاده از امواج، ذهن افراد را غیر مستقیم کنترل کنند.

 

وی گفت: در روان شناسی قانونی به نام قانون رهایی داریم، که از اسرار و رازهای جذب شمرده می شود، به تعبیر دیگر قانون رهایی از کینه می باشد، در دین مبین اسلام نیز آمده است که افراد مکلف به وطیفه هستند و با توکل بر خداوند باید نتیجه را به پروردگار واگذار کنند؛ چرا که اگر حاجت خود را نگرفتند، به طور قطع حکمتی در آن نهفته است. 

 

این کارشناس مسائل خانواده ابراز کرد: انسان هر اندازه دیگران را دوست داشته و خیر خواه آن ها باشد، دعا و  حاجت های او سریع تر مستجاب می شود، از این رو است که در روایات آمده است ابتدا دیگران را دعا کنید و سپس خود را، که در روان شناسی از آن تعبیر به قانون عشق شده است.

 

تقویان به اهمیت تصویر سازی ذهنی اشاره کرد و  افزود: کلمه ها، بار معنایی و اثر تلقینی دارند، از این رو از کلمات مثبت استفاده کنید، در روان شناسی حال حاضر از طریق تصویرسازی ذهنی بیماری وسواس و حتی معضل اعتیاد را درمان می کنند.

 

این روان شناس مسائل تربیتی اظهار کرد: گناه، ناپاکی و ظلم، موانع اسجابت دعا هستند، از این رو فکر، قلب و نیت خود را از این امور پاک کنید تا دعاهای شما سریع تر مستجاب شود، در روایات آمده است که انفاق، صدقه و کفاره سبب تسهیل استجابت دعای شما می شود. 

 

وی در پاسخ به این پرسش که جایگاه تلاش در تصویر سازی ذهنی چیست، گفت: تلاش عینی و ذهنی هر دو بایکدیگر نتیجه می دهد، در غرب با آزمایشاتی که بر روی افراد گرفته شده است، به این نتیجه رسیده اند که ابتدا باید انسان تصویر ذهنی در خود ایجاد کند تا زمینه برای تلاش فراهم شود، از این رو افرادی که با تصویر سازی ذهنی، به تلاش و کوشش می پردازند، سریع تر به نتیجه می رسند تا افرادی که بدون تصویر سازی ذهنی به تلاش و کوشش می پردازند.

 

این کارشناس مسائل تربیتی گفت: در آداب دینی آمده است که انسان ها در زمان و مکان هاص خاصی انرژی پاک و مثبت بیش تری دریافت می کنند، قبل از طلوع آفتاب و قبل از غروب خورشید، زمان هایی است که افراد انرژی مثبت بیش تری نسبت به زمان های دیگر دریافت می کنند و نکته قابل توجه این است که این مطلب از نظر علمی نیز ثابت شده است.

 

وی به راهکارهای دینی مقابله با تصاویر ذهنی منفی اشاره و ابراز کرد: هنگامی که تصویر منفی در ذهن شما ایجاد شد، به مقابله با آن بروید، افکار مثبت را جایگزین آن کرده و مداومت بر ذکر و یاد خداوند متعال داشته باشید. ذکرشما نیز متناسب با تصویر منفی باشد، به طور نمونه اگر تصویر فقر در ذهن شما تداعی شد، ذکر یا رازق را بر زبان بیاورید. /1309/پ202/ب4

ارسال نظرات