۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۲۳۲۳۶۰
استاد حوزه علمیه:

انتقال فرهنگ عاشورا مهم ترین رسالت امام سجاد بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه به ویژگی های عصر حکومت بنی امیه و دوران امامت امام سجاد(ع) اشاره کرد و بیان داشت: ترس و وحشت و خفقان حاکم بر زمانه امام سجاد(ع)، انحطاط فکری جامعه اسلامی و فساد سیاسی و اخلاقی حاکمان از ویژگی های عصر امام سجاد(ع) بود.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسینی قمی، شامگاه یکشنبه در مراسم هیأت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع) به تبیین رسالت های مهم حضرت امام سجاد(علیه السلام) پرداخت و گفت: نشر معارف دین در قالب دعا، رواج عبودیت و بندگی، و پیام رسانی شهیدان کربلا از مهم ترین رسالت های امام سجاد(علیه السلام) بود.

 

وی خاطر نشان کرد: هیچ فرقی میان احادیث صادقین با صحیفه سجادیه وجود ندارد و اگر عبارت اللهم انی اعوذ بک را از ابتدایش برداریم همان قال الصادق و قال الباقر می شود.

 

این استاد حوزه به نخستین رسالت مهم امام سجاد(علیه السلام) که معارف دین در قالب دعا باشد اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان معارف دین را در قالب ادعیه ای چون صحیفه سجادیه، دعای ابو حمزه ثمالی، مناجات خمس عشر و رساله الحقوق امام سجاد، در جامعه بیان کرد.

 

وی ضمن بیان دومین رسالت امام سجاد(علیه السلام) یعنی رواج عبودیت و بندگی، به سومین رسالت مهم حضرت اشاره کرد و گفت: پیام رسانی شهیدان کربلا و ترویج و تبلیغ معارف زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) از رسالت های مهم امام سجاد (علیه السلام) بود که خطبه خوانی ایشان در شام و اشک ریختن بر مصائب حضرت به بهانه های مختلف و سجده بر تربت امام حسین(علیه السلام) نمونه هایی از مصادیق آن به شمار می رود.

 

حجت الاسلام حسینی قمی در ادامه اظهار داشت: بنی امیه دو گونه تهاجم به خاندان اهل بیت(علیهم السلام) داشت؛ یکی تهاجم نظامی که بر اساس قدرت طلبی شکل گرفت و دیگری تهاجم فرهنگی بود که دشمن می خواست با اغوا مردم در اثر تبلیغات و برگزاری مراسم جشن تهاجم فرهنگی خود را عملی کند که با افشاگری های امام سجاد در شهر شام این تهاجم به شکست انجامید.

 

وی در این رابطه افزود: خطبه امام سجاد (علیه السلام) در مجلس یزید شاهکار حضرت در تبیین جایگاه و نقش اهل بیت (علیهم السلام) بود.

 

این استاد حوزه علمیه به بیان محورهای خطبه افشارگرانه امام سجاد(علیه السلام) پرداخت و گفت: معرفی رسول خدا و انتساب شان به رسول خدا، معرفی امیرمومنان(علیه السلام) و روضه خوانی رسمی ایشان از محورهای خطبه حضرت در شام می باشد.

 

وی با تاکید بر این که خداوند بحث اصطفاء و جعل خلیفه را در قرآن مطرح می کند؛ گفت: این آیات و خصوصا عبارت "ما انزل الیک من ربک" در آیه تبلیغ نشان دهنده انتصاب امام و مقام امامت از سوی خداست نه از جانب مردم.

 

حجت الاسلام حسینی قمی در بخش دیگر سخنان خود به ویژگی های عصر حکومت بنی امیه و دوران امامت امام سجاد(علیه السلام) اشاره کرد و بیان داشت: ترس و وحشت و خفقان حاکم بر زمانه امام سجاد(علیه السلام)،انحطاط فکری جامعه اسلامی و فساد سیاسی و اخلاقی حاکمان از ویژگی های عصر امام سجاد(علیه السلام) بود.

 

وی در تبیین انحطاط فکری جامعه اسلامی ابراز داشت: بنی امیه بر این باور بودند که ایمان به خدا و رسول را باید به یک نحوی  برای مردم تفسیر بشود که با حکومت ما سازگار و قابل جمع باشد؛ از این رو در این نگاه جرأت این که به یزید کمتر از گل بگویند وجود نداشت./819/پ202/ب4

ارسال نظرات