نظام آموزشی اصیل حوزه را به بهانه ایجاد نظم تغییر ندهیم

محمد عمومی مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره اهمیت دروس تفسیر قرآن کریم و اخلاق در حوزههای علمیه گفت: قرار دادن درس تفسیر قرآن در بین دروس جنبی حوزه علمیه شرم آور است، زیرا سعی یک طلبه در تمام طول زندگی علمی خود فهم قرآن و روایات است و نباید تفسیر در حوزه جز دروس جنبی باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه امام خمینی(ره) در سال 65 همه ملت به خصوص طلاب حوزههای علمیه را به انس با قرآن دعوت کردند که نشانه اهمیت آن در اعتقادات ما است، پیشنهاد کرد: اگر اندیشمندان و علمای حوزه قرآن را وارد دروس مقدماتی و ابتدایی حوزه کنند و همه دروس مملو از آموزههای قرآنی شود تا حدود زیادی قرآن وارد زندگی طلاب خواهد شد.
وی وجود درس اخلاق را در حوزههای علمیه بسیار لازم و ضروری دانست و خاطر نشان کرد: برای حفظ اخلاق در حوزهها باید دروس اخلاق به قوت خود باقی بماند و در ضمن اگر همه مسؤولان و اساتید و مبلغان حوزوی خود به اخلاق اسلامی پایبند باشند طلاب نیز تحت تربیت عملی آنها واقع میشوند.
مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی با اشاره به مقدس بودن لباس روحانیت تأکید کرد: طلابی که قصد معمم شدن را دارند باید توجه کنند که برای خدا و پس از کسب آمادگی رجوع جامعه به آنها و کسب علم و تقوای کافی میتوانند با تلبس به این لباس به دین اسلام خدمت کنند.
وی شاکله وجودی طلاب را طلب علم و تقوا دانست و خاطر نشان کرد: طلاب حوزههای علمیه برای کسب علم و تقوا از شهرها و وطن خود مهاجرت کرده و هرجا که چشمه علمی بجوشد به آنجا رفته و هیچ گاه از عطش علم آموزی سیراب نخواهند شد.
استاد حوزه علمیه قم درپایان گفت: متأسفانه برنامه ریزان و مسؤولان حوزه در چند سال اخیر با برنامهریزی اشتباه طلب علم را به طلب مدرک در برخی طلاب مبدل کردند و به اسم نظم و انضباط بخشی در حوزه، نظام آموزشی اصیل حوزوی را مورد انحراف قرار دادند./1329/ت302/ی