۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۲۳۳۱۷۲
رجبی دوانی:

نادیده گرفتن ولایت سبب تباهی مسلمانان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به ضرورت ملتزم شدن مسلمانان به مسأله ولایت، گفت: ولایت جزو ارکان اسلام است و نادیده گرفتن آن سبب تباهی مسلمانان می‌شود.
رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام در جمع عزاداران امام حسین(ع) که شب گذشته در منطقه سالاریه قم برگزار شد به تبیین چرایی خیانت برخی مسلمانان بعد از رسول اکرم(ص) پرداخت.

 

وی با اشاره به مسائلی از صدر اسلام، گفت: اصحاب و یاران رسول اکرم(ص) مانند حمزه و جعفرطیار به دست کفار و دشمنان اسلام شهید شدند، اما امام حسین (ع) به دست گروهی که ادعای دوستی با پیامبر(ص) و خانواده او را داشتند به شهادت رسیدند، به همین دلیل است که این مصیبت برای مسلمانان بسیار سنگین است.

 

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان این که به محض انتشار خبر ارتحال رسول اکرم(ص)، موج عظیمی از ارتداد در جزیرة العرب شکل گرفت، افزود: در جنوب، شرق، شمال و دیگر مناطق بسیاری از افراد از اسلام برگشته و مرتد شدند، حتی برخی ادعای پیامبری کردند.

 

وی نادیده گرفتن اساس اسلام که ولایت است را سبب تباهی مسلمانان دانست و اظهار داشت: ارکان اسلام پنج مورد است که شامل نماز، حج، جهاد، زکات و ولایت می شود، خداوند در همه ارکان به غیر از ولایت به بندگان خود تخفیف داده است، اما در مسأله ولایت این گونه نیست.

 

رجبی دوانی با مطرح کردن این سؤال که آیا ولایت مساوی با حکومت است، ادامه داد: مسأله ولایت فراتر از یک امر حکومتی است، البته یکی از شئون ولایت، ایجاد حکومت اسلامی است.

 

وی با اشاره به آیه ولایت، ابراز داشت: برای فهم معنای ولایت این آیه نازل شد، بر اساس این آیه تنها فردی که در رکوع صدقه و زکات داده، امیرالمؤمنین(ع) است، استفاده از صیغه جمع در این آیه نشان دهنده عظمت شخصیت امام علی(ع) است.

 

این پژوهشگر تاریخ اسلام به فضیلت های امام علی(ع) اشاره کرد و بیان داشت: بیش از 700 آیه قرآن در تجلیل از فضیلت های حضرت نازل شده است، برخی سعی کردند به وسیله شریک قرار دادن دروغین و تردید در فضائل منحصر به فرد امام علی(ع) مانند تولد در خانه کعبه و کندن در خیبر، مردم را از فضائل ایشان غافل کرده و آنها را از ارزش بیندازند.

 

وی با بیان این که حزب الله با ولایت معنا پیدا می کند، عنوان داشت: اگر مردم در صدر اسلام به مسأله ولایت ملتزم می شدند، دنیا را حزب الله فرا می گرفت و هیچ کس نمی توانست با مسلمانان مقابله کند.

 

رجبی دوانی با اشاره به عقلانی بودن مسأله ولایت، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که شیعه امامت را از اصول دین می داند، اما اهل سنت این مسأله را شرعی و از فروع دین می دانند.

 

وی با بیان این که اگر ولایت از فروع دین بود، باید برای آن احکامی وضع می شد، گفت: برای تمامی فروع دین مانند نماز و جهاد، احکامی در قرآن بیان شده است، در کدام برهه از تاریخ افرادی به دلیل نماز یا جهاد با هم جنگ کردند، نماز و دیگر فروعات مورد اتفاق نظر تمام مسلمانان است اما مسأله ولایت این چنین نیست./1323/پ203/ف

 

ارسال نظرات