۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۲۳۳۳۵۸
استاد حوزه علمیه خواهران تبیین کرد؛

سیره عملی و اخلاقی امام کاظم

خبر گزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: امام موسی کاظم(ع) عاشق عبادت بودند، ایشان به سبب عبادت بسیاری که انجام می دادند به «زین المتهجدین» به معنای زینت بخش شب زنده داران، ملقب شدند.
امام كاظم (ع)

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد، منیره عرفاتی، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد، امروز در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی، در جمع زائران و مجاوران با بیان این که زیارت ائمه اطهار(ع) بار گناه را از دوش انسان بر می دارد، گفت: توسل به ائمه اطهار(ع) همانند کلیدی است که در بسته را باز می کند و امام موسی کاظم(ع) شاه کلید درهای بسته هستند و هر دری را می گشایند.

وی به جایگاه زیارت امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: زیارت امام رضا(ع) توفیقی از جانب خداوند است، خداوند در روز قیامت در عرش الهی، از زائران امام رضا(ع) پذیرایی می کند.

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد ابراز کرد: وجود امام معصوم(ع) در هر عصری لازم و ضروری است؛ چرا که خداوند متعال چنین مقدر کرده است، در روایت آمده است که «لَولَا الحُجة لَساخت الأرض بِأهلِها، اگر حجت در روى زمین نباشد، زمین، مردم را به کام خود فرو مى کشد.».

 

عرفاتی با بیان این که شیعیان باید محبت نسبت به اهل بیت(ع) را در عمل خود نشان دهند، ادامه داد: ائمه اطهار(ع) واسطه بین خدا و مخلوقین می باشند، از این رو، این بزرگواران هم ارتباط حضوری و هم ارتباط قلبی با سایر مردم دارند.

وی تصریح کرد: امام کاظم(ع) در طول حیاتشان مناظره­های زیادی داشتند؛ روزی هارون الرشید از امام کاظم(ع) پرسید: چگونه شما می‌گویید فرزندان رسول الله(ص) هستید، در حالی‌که فرزندان علی(ع) هستید. چون مرد از طرف پدر منسوب به جدّ می‌شود، نه از طرف مادر. امام (ع) در پاسخ با استدلال به آیات قرآن فرمودند:  «...وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ وَ أَیُّوبَ وَ یُوسُفَ وَ مُوسى‏ وَ هارُونَ وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ وَ زَکَرِیَّا وَ یَحْیى‏ وَ عِیسى، ...و از نژاد ابراهیم، داوود، سلیمان، ایوب، زکریا، یحیى، عیسى و الیاس را که همگى از نیکان و شایستگانند، هدایت کردیم.».

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: آن گاه امام(ع) فرمودند: در این آیه، عیسى از فرزندان پیامبران پیشین شمرده شده است در صورتى که او پدر نداشت و تنها از طریق مادرش مریم نسبتش به پیامبران مى‏رسید. پس ‏به حکم این آیه، فرزندان دخترى نیز، فرزند شمرده مى‏شوند. ما نیز به واسطه مادرمان حضرت زهرا(س) فرزند پیامبریم.

این استاد حوزه علمیه خواهران به سیره سیاسی امام موسی بن جعفر(ع) اشاره کرد و گفت: امام موسی کاظم(ع) از علی بن یقطین خواسته بودند تا در دربار عباسی بماند و بکوشد تا شیعیان را از گرفتاری نجات دهد؛ علی بن یقطین در شمار اصحاب خاص امام کاظم (ع) بود که در دستگاه خلافت عباسی دارای نفوذ بود، زمانی که او از امام خواست اجازه دهد تا خدمت دستگاه خلافت را ترک کند امام از دادن چنین اجازه‌ای خودداری کرده و فرمودند: این کار را نکن که تو مایه عزت برادرانت هستی و شاید خدا به وسیله تو توطئه‌های مخالفان را درباره آن ها بشکند.

 

وی به بیان فضایل و ویژگی های امام موسی کاظم(ع) پرداخت و گفت: امام(ع) عاشق عبادت بودند و قرآن را به گونه ای تلاوت می کردند که مردم با شنیدن صدای ایشان گریه می کردند، ایشان به سبب عبادت بسیاری که انجام می دادند به «زین المتهجدین» به معنای زینت بخش شب زنده داران، ملقب شدند./1309/پ202/ب5

 

ارسال نظرات