۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۲۳۳۳۸۷
استاد دانشگاه فردوسی:

امام کاظم در خفقان حکومت بنی عباس در چند جبهه مبارزه کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به خفقان حکومت بنی عباس به شرایط سخت مبارزاتی امام موسی کاظم(ع) اشاره کرد و گفت: دشمنان پیامبر که نمی خواستند خاندان اهل بیت(ع) در جامعه به عنوان فرزندان رسول الله(ص) معرفی شوند از هیچ توطئه ای دریغ نداشتند.
امام موسي کاظم

محمدصادق علمی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره دوران  امام موسی کاظم(ع) گفت: خفقان برای شیعه در این دوران از سوی بنی عباس فراوان بود و آنقدر جنایت کردند که روی بنی امیه را سفید کردند به طوری که وقتی امام صادق(ع) از دنیا می روند بسیاری از شیعیان هنوز نمی دانند که جانشین امام چه کسی است.

 

وی افزود: در این دوران آنقدر فشار و خفقان وجود داشت که شیعه نتواند سربلند کند و نفس بکشد و  دلیل این ادعا این است که نامه ای را خلیفه منصور عباسی به محمد بن سلیمان( فرماندار مدینه) می نویسد و در آن از فرماندارش تقاضا می کند که اگر جعفر بن محمد کسی را به جانشینی خودش تعیین کرد بلافاصله  او را جلب و احضارش  کند و گردنش را بزند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: محمد بن سلیمان هم در جواب می نویسد چنین اتفاقی نیفتاده است بلکه جعفربن محمد پنج نفر را به عنوان وصی خودش قرار داده است و این پنج نفر اول خود خلیفه است بعد محمد بن سلیمان، عبدالله بن جعفر، برادربزرگ امام موسی کاظم، چهارم موسی بن جعفر و پنجم حمیده همسر موسی بن جعفر است.

 

وی تصریح کرد: خلیفه باخواندن این نامه خیالش آسوده می شود و این درحالی است که امام موسی کاظم(ع) در چنین شرایطی زندگی می کردند که به صراحت نمی توانستند جانشین بعد از خودشان را معرفی کنند و شیعه در شرایط خفقان زندگی می کرد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه بررسی دوران امام موسی کاظم(ع) گفت: در همان دهه های اول خلافت بنی عباس، امام کاظم (ع)  متناسب با شرایط عمل کرد و امام مبارزات گوناگون در بخش های مختلف در این شرایط داشتند. یکی ازکارهای مبارزاتی امام کاظم ارتباطات ایشان بود که با رهبران و جریان های شیعی و انصار حسین(ع) ارتباط نامه ای داشتند و از طرفی با تشکل های شیعی هم ارتباط مالی  داشتند.

 

وی درباره اشکال مختلف مبارزاتی امام کاظم(ع) اظهار کرد: امام گاه مبارزه منفی دارند زمانی که باخبر می شوند صفوان که از شیعیان حضرت است،شترهای خودش را به خلیفه کرایه داده است در صحبت با صفوان همه کارهای او را تایید می کنند و همین کرایه دادن شترها را به خلیفه تایید نمی کنند.

 

این استاد دانشگاه افزود: صفوان می گوید: به خاطر سفر حج شترها را کرایه داده است و خودم هم با کاروان نمی روم و امام می فرماید که کرایه ات را گرفته ای و صفوان می گوید که نگرفته ام و امام بیان می کنند که تو به خاطر کرایه ات هم حتما مایل هستی که این ها زنده باشند و به سلامت برگردند و وقتی که تو به بقای ستمگران راضی باشی از آنها هستی و کسی که از ستمگران باشد اهل آتش است.

 

شکست هارون در برابر پاسخ های امام کاظم(ع) در اثبات حقانیت خودشان

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: دشمنان پیامبر(ص) نمی خواستند که خاندان اهل بیت(ع) در جامعه به عنوان فرزندان رسول الله معرفی شوند و به این موضوع حساس بودند که مبادا مردم نسبت به آنان اقبال بیاورند و از هر فرصتی استفاده می کردند که آنان  به عنوان فرزندان حضرت علی(ع) معرفی نشوند.

 

وی ادامه داد: در تاریخ برخوردهای متعددی نوشته شده است که امام کاظم(ع)با هارون در همین زمینه داشتند یکی از این صحنه ها زمانی است که هارون به زیارت قبر پیامبر اکرم(ص) می آید و احضار می کند که سلام بر تو ای رسول خدا که پسر عموی من هستی و از این تعابیرهدفی دارد و امام موسی کاظم (ع) نیز که آنجا حضور دارد و بلافاصله جلو می آید و می گوید سلام بر تو ای پدر.

 

علمی افزود: برخورد دیگر این است که هارون با امام کاظم(ع) در بیرون شهر هستند و هارون از امام کاظم(ع) می پرسد که چرا شما خودتان را پسر پیامبر(ص) می دانید شما پسریک عموی پیامبر هستید و ما هم پسران عموی دیگر ایشان هستیم چرا شما امتیازاتی برای خود قائل هستید و حال این که فرقی بین ما و شما نیست.

 

وی ادامه داد: امام کاظم(ع) فرمودند: اگر الان پیامبرخدا از پشت این تپه ها بیایند و از تو دخترت را خواستگاری کند تو چکار می کنی؟ هارون شکفته می شود ومی گوید که من با افتخار این امر را قبول می کنم و امام کاظم(ع) می فرمایند آیا رسول خدا(ص) می توانند دختر مرا خواستگاری کنند؟ اینجا خشم هارون برافراشته می شود و یکی از دلایل زندانی شدن امام کاظم(ع) همین پاسخ منطقی به این این پرسش است که هارون در برابر این پاسخ امام کاظم(ع) عاجز می شود./934/ت302/ب5

 

ارسال نظرات