۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۲۳۴۲۳۴
در نشستی علمی؛

جایگاه انتخابات در نظام ولایی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ سبقه تاریخی و مشروعیت انتخابات و میزان تأثیرگذاری آن در نظام اسلامی ایران، مباحث مطرح شده در این نشست علمی بود که در جامعه­المصطفی قم برگزار گردید.
حجت الاسلام والمسلين علي ملکوتي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مجتمع آموزش عالی فقه، «حجت­الاسلام والمسلمین علی ملکوتی»، در نشست علمی «جایگاه انتخابات در نظام ولایی» که به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در مسجد این مجتمع برگزار گردید، با اشاره به دو گروه مخالف انتخابات در تاریخ، اظهار کرد: به گواه تاریخ، گروهی که معتقد به دین و مذهب نبودند، حق انتخاب را از خود سلب می­کردند و می­گفتند که اگر انتخاب با خدا باشد، بندگان حق انتخاب نخواهند داشت. از طرفی، برخی از متدینین نیز انتخابات را مقابل نظر و مشیت الهی می­دانند، از این رو در انتخابات شرکت نمی­کنند و شرکت­کنندگان در انتخابات را نیز مورد شماتت قرار می­دهند.
 
وی افزود: بسیاری از بزرگان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در انتخابات و اداره کشور دخالت نکردند و آن را مخالف خواست خداوند متعال می­دانستند.
 
این استاد درس خارج حوزه، با اظهار این که به جز باری تعالی، شخصی بر دیگران ولایت ندارد، اذعان نمود: ولایت خداوند متعال جعلی نیست، بلکه تشریعی است و تنها اوست که می­تواند به بندگان خود امر و نهی کند. بنابراین او می­تواند در مقام تشریع ولایت خود را واگذار به انبیاء عظام(علیهم­السلام) کند.
 
حجت­ا­­لاسلام والمسلمین ملکوتی با اظهار این که ائمه اطهار(علیهم­السلام) نیز با نص قرآن کریم، جانشینان به حق پیامبر(ص) هستند، اضافه نمود: به اعتقاد شیعیان، ولی­فقیه و فقها نیز با نص روایات، جانشینان معین شده ائمه هدی(علیهم­السلام) هستند و اطاعت از او همان اطاعت از انبیاء و امامان(علیهم­­السلام) به شمار می­آید.
 
این استاد حوزه ابراز کرد: مشاوره و اعتنا به رأی مردم، سابقه تاریخی در بین نبی مکرم اسلام(ص) و هدی اطهار(علیهم­السلام) دارد. حتی این بزرگواران نیز در کارها و تصمیم­گیری­های خود با مسلمین و مردم مشورت می­کردند تا از احتمال به اشتباه رفتن تصمیم خود بکاهند.
 
وی با بیان این که مقبولیت، پشتیبانه شرعی انتخابات است و مردم با اقبال عمومی خود در انتخاب رهبر و مدیر خود به آن مشروعیت می­بخشند، خاطرنشان کرد: انتخاب ولی­فقیه، کاری تخصصی است که تنها فقیهان می­توانند فقیه مدیر، شجاع و آگاه خود را انتخاب کنند، همچنان که تنها پزشکان و مهندسان می­توانند رییس نظام پزشکی و نظام مهندسی را انتخاب نمایند.
 
وی با اظهار این که تشکیل شورای نگهبان و فقها و حقوقدانان آن را تضمینی بر تصمیم­گیری­های نظام دانست و یادآور نمود: یکی از وظایف این شورا آن است که نظارت دقیقی بر صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی بر مسند مورد نظر داشته باشد تا شخص غیرصالح نتواند بر کرسی تصمیم­گیری کلان نظام اسلامی ایران نشیند./840/د102/
ارسال نظرات