۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۳۴۴۱۹
سعید زیباکلام:

تیم مذاکره نتایج مذاکرات را به اطلاع نمایندگان و مردم برسانند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران گفت: در توافق ژنو اعلام شده که غربی ها عنوان کرده اند در مورد بحث های هسته ای تحریمی متوجه ایران نخواهد شد و هم اکنون هر تحریمی نسبت به ایران اعمال می شود.
سعيد زيبا کلام استاد دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سعید زیبا کلام، عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران امروز در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مراغه، با ابراز تأسف از کلمات مبهم موجود در توافق ژنو اظهار داشت: ابهامات موجود در این توافق نامه به صورتی مطرح می شود که گویی هیچ یک از اعضای تیم مذاکره کننده ایران وجود نداشته اند.


وی با اشاره به بندهایی از این توافق ادامه داد: در توافق ژنو اعلام شده که غربی ها عنوان کرده اند در مورد بحث های هسته ای تحریمی متوجه ایران نخواهد شد و هم اکنون هر تحریمی نسبت به ایران اعمال می شود؛ می گویند که راجع به نقض حقوق بشر این تحریم ها صورت می‌گیرد.


این استاد دانشگاه با اشاره به متن صحبت های مجلس سنای آمریکا با مذاکره کنندگان هسته ای، از انفعال مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و از مجلس خواست تا به وظایف نمایندگی خود رسیدگی کنند و گفت: ادامه این روند خطرناک بوده و هدف نهایی غرب که همان بازگشت ایران به وضعیت قبل از انقلاب است، را محقق می کند.


زیباکلام با تشریح شرایط و وضعیت تحریم‌های ضدایرانی خاطرنشان کرد: شاکله اصلی تحریم 5 مورد است؛ تحریم فروش نفت، مسدودشدن 100 میلیارد دلاری دارایی ها، تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های دولت و کنگره امریکا.


وی با تأکید بر این‌که تیم مذاکره‌کننده ایران باید سقف مطالبات خود را در مذاکرات آتی بیان کند هر چند آمریکایی‌ها هیچ‌گاه این کار را نخواهند کرد، گفت: تیم مذاکره‌کننده باید نتایج مذاکرات را به اطلاع ملت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برساند زیرا این مردم هستند که باید در نهایت پای انتخاب خود بایستند.


عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه با اشاره به استراتژی نرمش قهرمانانه که از سوی مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته‌ای تبیین شد، خاطرنشان کرد: تا امروز هر چه تحریم علیه ایران در سازمان ملل تصویب شد به جای خود باقی مانده و اتحادیه اروپا و آمریکا هم هیچ تغییری در تحریم‌های خود علیه ایران ندارند و تنها اعلام کردند که تحریم‌های جدیدی اضافه نخواهند کرد.


وی تصریح کرد: نیازهای عملی هسته‌ای کشور باید مورد تعریف قرار گیرد ولی متاسفانه در مجلس ایران در مورد نیازهای عملی ما در بخش هسته‌ای صحبتی نمی‌شود؛ این در حالی است که در مجلس آمریکا در این رابطه کاملا بحث و بررسی صورت می‌گیرد و آن‌ها حتی در مورد مکان غنی سازی ما هم اظهار نظر می‌کنند.


زیباکلام با اشاره به این‌که مسؤولان مذاکرات هسته‌ای اعلام می کنند؛ توافق کرده ایم کل ساختار هسته ای کشور حفظ شود و هیچ برنامه ای به عقب باز نگردد، گفت: آنچه که امروز شاهد آن هستیم متفاوت از این سخنان است، ملت ایران همچون رهبر انقلاب نسبت به غربی‌ها و آمریکا بی‌اعتماد هستند./935/پ202/ج

ارسال نظرات