۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۲۳۴۶۰۸

اولویت‌های مصرف موقوفات از دیدگاه آیت‌الله مکارم شیرازی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر احیای موقوفات خواستار اولویت بندی مصارف آن در ساخت و رسیدگی به حوزه‌های علمیه، رسیدگی به مناطق محروم، کمک به دانشجویان نیازمند و تلاش برای چاپ و نشر کتاب‌های دینی شد.
آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شامگاه یکشنبه در دیدار رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، خبررسانی کافی درباره فعالیت‌های این سازمان را سبب جلب اعتماد مردم در امر وقف دانست.

  

وی افزود: بسیاری از مردم می‌خواهند باقیات الصالحات از آنها باقی بماند، ولی نمی‌دانند کجا ببرند، اگر به تشکیلات اوقاف اعتماد کنند، مسلما به سمت این تشکیلات می‌آیند که خبر رسانی کافی یکی از راه‌های جلب اعتماد افراد است.

  

این مرجع تقلید با بیان این‌که در کارهای مختلف خبر رسانی حرف نخست را می‌زند، بیان داشت: اگر خبررسانی ضعیف باشد بازدهی هم کم می‌شود.

 

 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اولویت بندی کارهای سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: برخی از موقوفات برای مصارف خاص تعیین شده و نمی‌توان برای آنها کاری کرد، ولی برخی دیگر از موقوفات این‌گونه نبوده و دست اوقاف در این زمینه باز است که باید درباره آنها اولویت بندی صورت گیرد.

  

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌ها رسیدن به مناطق محروم با ساخت مساجد، حوزه‌های علمیه، خانه عالم، کتابخانه و دیگر موارد است؛ حتی برخی از مناطق حمام ندارند؛ ما نیز برای مصرف آنها حمام‌های صحرایی متعددی را تأسیس کرده‌ایم.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، حوزه‌های علمیه را دومین اولویت برای مصارف موقوفات عنوان کرد و بیان داشت: عزاداری خوب است و باید به آن رسیدگی کرد، ولی متبرعین در آنها زیاد هستند که باید از آنها استفاده کرد، ولی موقوفات عام برای حوزه‌های علمیه استفاده شود.

  

وی تصریح کرد: اعزام مبلغ به مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم نیز از اولویت‌های مهم و کلیدی است؛ چرا که مبلغ می‌تواند در مناطق مختلف با همکاری خیرین به افراد محروم کمک کند؛ بیشتر باید مواردی که بانی ندارد را دریابید.

 

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود نشر کتاب‌های دینی را امر ضروری و از دیگر اولویت‌ها برای مصرف موقوفات خواند و گفت: به نشر کتاب‌های اعتقادی، اخلاقی، ولایی و امر به معروف و نهی از منکر باید براساس اولویت‌ها توجه شود.

  

وی ادامه داد: اولویت دیگر به فکر دانشجویان بودن است، دانشجویان در شرایط فعلی تحت بمباران تبلیغاتی دشمنان هستند، باید این‌ها را جمع و جور کرد، اوقاف در جلسات عزاداری و اعتکاف دانشجویان حضور پیدا کرده و به آنها کمک کند تا با این کار بتواند جلب اعتماد کرده و جوانان را از چنگال دشمنان نجات دهد.

  

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شد: پخش کتاب‌های مفید دینی میان دانشجویان و کمک به دانشجویان ممتاز نیازمند از دیگر کارهایی است که اوقاف می‌تواند آنها را براساس اولویت انجام دهد؛ باید از بافت سنتی مقداری بیرون آمده و به دانشجویان نیز کمک کرد که این خود سبب جلب افراد می‌شود.

 

این مرجع تقلید احیای موقوفات را نیز یک ضرورت خواند و گفت: موقوفات زیادی داریم که باید احیا کرده و آنها را آرام آرام از غاصبین گرفت، اگر موقوفات احیا شود دست سازمان اوقاف بازتر و اعتماد مردم بیشتر می‌شود./993/پ202/ج

ارسال نظرات