۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۲۳۴۸۴۰
استاد حوزه و دانشگاه:

پرورش روحیه مقاومت در برابر مشکلات وظیفه والدین است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقتی مشکلی برای فرزندان به وجود می‌آید باید به آن‌ها فرصت داد تا هنگامی که خودشان با مشکلی رو به رو شدند بتوانند بر آن مشکل قائق آیند و راه حلی برای آن بیندیشند.
حجت‌الاسلام مهدي گرجي، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه دوشنبه شب در مسجد شهدا در مراسم عزاداری امام حسین(ع) گفت: والدین وظیفه دارند تا با آموزش شیوه صحیح زندگی به فرزندان آن‌ها را با سختی‌ها و مشکلات زندگی آشنا کنند و پرورش این روحیه بر عهده پدر و مادر است.

وی با اشاره به راهی برای افزایش روحیه صبر و مقاومت فرزندان افزود: لازم است که وقتی مشکلی برای فرزندان به وجود می‌آید به آن‌ها فرصت دهند تا هنگامی که خودشان با مشکلی رو به رو شدند، بتوانند بر آن مشکل قائق آیند و راه حلی برای آن بیندیشند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان روایتی از امام باقر(ع) مبنی بر شیوه نصیحت کردن لقمان به فرزندش گفت: لازم است والدین برای صحبت کردن با فرزندان برای انتقال تجربه‌هایشان برنامه‌ریزی کنند و زمانی را برای این گفت‌وگو فراهم کنند.

وی ادامه داد: گفت‌وگوی والدین با فرزندان زمانی تأثیر می‌گذارد که فرزندان پدر و مادر را به عنوان فردی دارای پشتوانه فکری خود قبول داشته باشد، پس والدین باید مراقب باشند با کلام نسنجیده جایگاه خود و جایگاه کلام خودشان را نزد فرزندان خراب نکنند.

حجت‌الاسلام گرجی گفت: فرزندان جوان حوصله نصیحت شنیدن مستقیم را ندارند و بهتر است با آنان با زبان اشاره و غیرمستقیم صحبت شود، لازم است والدین با فرزندشان هم زبان بشوند و ادبیات صحیح را برای سخن گفتن با آنان انتخاب کنند.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از شرایط لازم حرف زدن با فرزندان سخن گفتن با محبت است، اظهار کرد: لقمان فرزندش را با لحن فرزندم خطاب می‌کند که نشانه محبت او است، اگر فرزند در کلام والدینش احساس محبت نکند به آن‌ها اعتماد نمی‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: لقمان فرزندش را با زبان تمثیل هشدار می‌دهد و می‌گوید دنیا همچون دریایی عمیق است،‌ و خود استفاده از این تمثیل در سخن گفتن با فرزند تأثیر می‌گذارد،‌ در ادامه لقمان حکیم می‌فرماید برای نجات از این دریای عمیق نیاز به کشتی هست و این کشتی همان عقل است.

وی ادامه داد: مشکل برخی از فرزندان این است که ترسو هستند، خاطرنشان کرد: بادبان لازم برای نجات از دنیا توکل است و اگر فرزندان معنای توکل را یاد بگیرند در کارها و امورشان ترسی به خود راه نمی‌دهند، اگر  کار برای خدا باشد، خدا نیز یاری می‌کند./914/202/ع

ارسال نظرات