۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۲۳۵۲۷۸
مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی:

وقف راهکار عمومی شدن خدمات است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که وقف راهکار مردمی شدن خدمات است، گفت: اگر فرهنگ وقف در جامعه ترویج شود می تواند در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و عمومی شدن خدمات مردمی نقش موثری داشته باشد.
مدير کل اوقاف خراسان جنوبي ـ حجت الاسلام گرايلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد طاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان این که وقف عامل جرقه حرکت انقلاب اسلامی و گسترش عدالت اجتماعی در میان مردم بوده است، گفت: در جهان امروز خدمت رسانی دولت یا به وسیله امورخیریه و وقف انجام می شود یا به وسیله مالیات کشور را اداره می کند که در حال حاضر فرهنگ وقف و خیریه در انگلستان به یک فرهنگ عمومی در راستای خدمت رسانی به مردم تبدیل شده است.

 

وی با بیان این که در جریان اسلامی شیعه با دیدگاه خاص در مورد موقوفات ورود پیدا کرده است، ادامه داد: وقف راهکار عمومی شدن خدمات عمومی در کشور است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که وقف در طول تاریخ در کشورهای عربی به فراموشی سپرده شده است، تاکید کرد: در حکومت صفوی به دلیل محدودیت ها در مبحث سیره و سنت وقف گام برداشتند که وقف مربوط به آن زمان است و جریان شیعه هم به دلیل همین موقوفات توانسته خود را در طول تاریخ اداره کند.

 

حجت الاسلام گرایلی با بیان این که در حال حاضر مردم مو قوفات را سنت حسنه نمی دانند، اظهار داشنت: مردم وقف را مزاحم زندگی خود می دانند به همین خاطر از وقف و فرهنگ موقوفات دوری می کنند.

 

وی با بیان این که رسانه نقش موثری در گسترش فرهنگ وقف دارد، ادامه داد: اگر موقف را به عنوان ملک عزیز و محترم بشناسیم سرمایه گذار حاضر به سرمایه گذاری روی آن می شود اما در بیرجند به دلیل نگاه بد به ملک موقوفه کسی حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیست.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که بهترین کاربری ها در غرب به موقوفه ها و اماکن خیریه داده می شود، افزود: در خراسان جنوبی بدترین کاربری را به املاک موقف اختصاص می دهند.

 

حجت الاسلام گرایلی با بیان این که در حال حاضر وقف در زمینه نگهداری دختران بی سرپرست و بد سرپرست ضروری شده است، ادامه داد: متاسفانه آمار کودکانی که بر اثر طلاق فرزندان خود را رها می کنند رو به افزایش است و این کودکان به شدت نیازمند حمایت مردم و جامعه هستند.

 

وی با اشاره به این که در هفته وقف بیش از 20 برنامه فرهنگی در تمامی شهرستان ها همزمان با سراسر کشور آغاز خواهد شد: ادامه داد: در سه سال گذشته بیش از 471 وقف جدید در استان به ثبت رسیده است و پیس بینی می شود در هفته وقف بیش از 70 وقف در استان ثبت شود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این در استان بیش از بقعه متبرکه و مجتمع فرهنگی و قرآنی وجود دارد، یادآور شد: در سال جاری بیش از 370 موقوفه جدید توسط اوقاف شناسایی شده و مورد ثبت و بهره برداری قرار گرفته است./968/پ202/ب4

ارسال نظرات