۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۲۳۵۴۷۴
کارشناس و پژوهشگر حوزوی:

درس بزرگ عزاداری امام حسین احساس مسؤولیت نسبت به جامعه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر حوزوی گفت: راهپیمایی اربعین مانور بزرگ شیعه است که به جهانیان قدرت شیعه را نشان دادیم،‌ کسانی که از این سفر پاک بازمی‌گردند باید به روح مسؤولیت رجوع کنند وگرنه فایده‌ای از این اقامه عزاداری‌ها نیست.
حجت الاسلام مهدي گرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی گرجی، کارشناس و پژوهشگر حوزوی، جمعه شب در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در مسجد شهدا برگزار می‌شود، با اشاره به مانور بزرگ شیعه در اربعین امام حسین(ع) گفت: اساس نهضت عاشورا که در اربعین باید احیا کنیم، امسال یک مانور قدرت به جهانیان عرضه کردیم و کسانی که از این سفر پاک بازمی‌گردند باید به روح مسؤولیت رجوع کنند وگرنه فایده‌ای از این اقامه عزاداری‌ها نیست.

 

وی افزود: اقامه عزاداری‌ها برای این است که ما هر سال به احساس مسؤولیت، پاکی و روح کرامت و آزادگی نزدیک شویم، برای حل مشکلات حسینی باید از این عزاداری‌ها استفاده کنیم، علامه شهید گفتند به عاشورا به عنوان یک سرمایه و  یک فرصت نگاه کنید، ملتی که برای امام حسین(ع) این قدر هزینه می‌کند اگر برنامه‌ریزی کند می‌تواند فقر و فساد را ریشه کن کند.

 

کارشناس و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: ما به اسم امام حسین(ع) می‌توانیم برای مناطق محروم مسجد و بیمارستان بسازیم، مدرسه بسازیم، البته نظر برای امام حسین(ع) منحصر در این نذرهای معمولی نیست، بلکه باید به نام امام حسین(ع) حرکت‌های بزرگی را در جامعه سبب بشویم البته در شهر ما به نام اهل‌بیت(ع) کارهای بزرگی شده است اما کافی نیست.

 

وی با انتقاد از برخی ظاهرسازی‌ها در امر دین ابراز کرد: نکند کنار هیأت مذهبی و مسجد ما که پول بسیاری خرج آینه‌کاری و ظاهرسازی‌ها می‌شود جوانی باشد که هزینه ندارد ازدواج کند و به این دلیل به فساد و هزارجور بیماری کشیده شود یا خانواده‌ای باشد که شب گرسنه می‌خوابد، یک حرکت بزرگ به برکت عاشورا باید ایجاد کنیم.

 

حجت‌الاسلام گرجی درس عاشورا و اربعین را داشتن احساس مسؤولیت برشمرد و افزود: نمی‌شود که ما دائم زندگی‌مان را تغییر دهیم و تشریفات زندگی را عوض کنیم و میلیون‌ها تومان خرج بکنیم بعد هم پشت ماشینمان بنویسم عشق است، ابالفضل، امام حسین(ع) احساس مسؤولیت کرد و به کربلا آمد.

 

احساس مسؤولیت، امام حسین را به میدان بلا کشاند

 

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) با احساس مسؤولیت در وسط میدان بلا حاضر شد و گرنه امام حسین(ع) می‌توانست حال معنوی داشته باشد و در همان مدینه منبر و خطابه برگزار کند و اقامه نماز جماعت داشته باشد و همه مردم به او احترام بگذارند.

 

کارشناس و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: این روح مسؤولیت در ما نیست، باید این را احیا کنیم، اگر می‌خواهیم اقامه عزا کنیم برای امام حسین(ع) و اربعین را حفظ کنیم باید احساس مسؤولیت را زنده بکنیم، «کلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته»،‌ نباید در آپارتمان و محلی که زندگی می‌کنیم بگوییم عیسی به دین خود و موسی به دین خود، و ما در یک قبر نمی‌گذارند.

 

وی به دعوت مردم کوفه از امام حسین(ع) اشاره کرد و اظهار کرد: امام حسین(ع) به مردم کوفه نگفتند که این‌ها کسانی هستند که پدر من را دعوت کردند و به او خیانت ورزیدند، می‌توانستند بگویند، اما در جواب نامه‌های آنان احساس مسؤولیت کردند و به سمت کربلا به راه افتادند.

 

حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: امام حسین(ع) می‌فرماید  ما نسبت به اهل و خانواده خودمان و نسبت به انسان‌های دیگر کم احساس مسؤولیت می‌کنیم، خیلی راحت ماشین‌مان را هر جا که بخواهیم پارک می‌کنیم و به راحتی هر کاری را انجام می‌دهیم بدون این‌که درباره دیگران فکر کنیم.

 

چهار گروه اصلاح‌کننده جامعه

 

وی بیان کرد: در منابع هست که امت من اصلاح نمی‌شود مگر این که خواص امت من اصلاح شود، ما اگر می‌خواهیم اصلاحی امروز صورت بگیرد، چهار دسته که اصلاح شوند جامعه نیز اصلاح می‌شود و این گروه‌ها  ملوک، مسؤولان، بازرگانان و مقدسان و مؤمنان هستند.

 

کارشناس و پژوهشگر حوزوی گفت: ابتدا مقامات و مسؤولان باید اصلاح شوند،‌ اگر آنان خود رعایت نکنند و از راه صحیح منحرف باشند دیگران نیز از این راه منحرف می‌شوند، علما و دانشمندان و مهندسان جامعه اگر اصلاح شوند، مردم نیز اصلاح می‌شوند.

 

وی با اشاره به این‌که علما و دانشمندان اگر خود خراب باشند اگر جامعه پزشکی ما و جامعه مهندسی ما و جامعه دبیران و محققان ما بیمار شوند کسی نیست که دردهای جامعه را درمان کند، ادامه داد: بازرگانان نیز امانت‌داران خداوند در میان مردم هستند،‌ اگر در بازار و در تجارت خیانت شود، دیگر به کسی نمی‌توان اعتماد کرد کسانی که در بازار و در تجارت هستند، مسؤولیت حساسی دارند.

 

حجت‌الاسلام گرجی گفت: اگر مردم مقدس و مؤمن اصلاح شوند،‌ جامعه نیز اصلاح می‌شوند، راهنمایان مردم همین مردم مؤمن و مقدسی هستند که در میان مردم زندگی می‌کنند، اگر اینان نیز مسیر را از دست بدهند، دیگر کسی نیست که بخواهد مردم را هدایت بکند./914/پ202/ب4

ارسال نظرات